Kulingvind 0 Postad 4 Januari , 2012 Vad har ni för anordningar för länspumpning ombord? Jag har en manuell pump och en liten elektrisk pump med nivåvakt. Läste på en annan sida att man kan använda inombordaren för att med remdrift driva en kraftig länspump. Någon som testat detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 4 Januari , 2012 har 2 sådana i min båt har dock inte fått igång dom så har kapat bort alla sugrör ska ta en bild vid tillfälle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Januari , 2012 Jag har som du. Handlänspump och en elektrisk. På min gamla L32;a med en Albin AD2-motor fanns det en länspump som satt ihop med impellerpumpen. Provade den aldrig och kommer heller inte ihåg hur den fungerade. Om jag inte mins fel läckte det lite vatten över från kylvattenspumpen och smörjde länspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 4 Januari , 2012 Gör ett t-kors vid sjövattenintaget så du kan stänga av kylvattnet från havet och suga vatten inne i båten istället. På flottans språk kallas det för stormläns. Sen är det bara att gasa på och båten länsas. Givetvis är det i extrema nödfall som sådant används men det är en effektiv metod. Jag använder dessutom t-kopplingen för att köra glykol igenom utan att behöva söla på utsidan eller att koppla loss slangar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 4 Januari , 2012 Tackar för det, så får det bli i min båt, som sagt är det en stormläns/nödpump så kör man en 24v pump för notmalt inkommet vatten tex regn o axeltätnings läck. kanske en 230v med vippa när man inte är på plats typ vinterhalvåret. Så kan jag kasta ut herrejösses pumparna. tack igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kulingvind 0 Postad 4 Januari , 2012 Jo jag tänkte göra på det viset som ni säger, att kunna suga kylvatten från kölsvinet. Frågan är väl bara om det är effektivt? Hur mycket suger en 16hk inombordare ungefär? Har köpt ny motor så jag har inte testat den ännu. Tanken var att en dedikerad remdriven pump skulle kunna ha väldigt mycket högre kapacitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 4 Januari , 2012 JAgj har en bild på hur det ser ut i min båt, (inte lätt att fotografera ner i ett djupt kölsvin men det finns en kran för inkommande sjövatten och strax efter sitter ett t-stycke med ytterligare en kran. Båda är i detta läget stängda. Normalläget är att den undre kranen är öppen för sjövatten. GLykol häller jag ner i nippeln och har då sjövattenintaget stängt och öppnar för nippeln. En modern motor som är färskvattenkyld har ett stort flöde på sjövatten så det är många liter i minuten när man gasar på som pumpas ut i det läget. Min motor är en VP MD2010 på 10 hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 4 Januari , 2012 du kan få köpa en av mig väger kanske 30kg o diametern på rören är nog ca 60mm. måste ge många hundra liter i minuten dock stora tycker jag för min båt Senast ändrad av tugge | 08 januari 2012 | 12:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddlare 0 Postad 5 Januari , 2012 Gängse metod för drivning av brandpump på mindre fartyg som saknar hjälpkärra är att driva den med rem från en av huvudmaskinerna via en magnetkoppling så att den går att stänga av. Samma sak borde ju gå att göra för länspumpen. Där jag sett detta arrangemang så är det förvisso oftast motorer på åtminstone 150-200 Hk, men även en mindre motor bör ju funka. Ska man driva någon form av pump med huvudmaskin så är det en stor fördel med backslag med friläge så det går att varva motorn utan att driva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 11 Januari , 2012 river ur båda mina rempumpar om intressse finns. dock ingen urkopplingsmöjlighet på dom. dom drevs direkt från vevaxeln Senast ändrad av tugge | 11 januari 2012 | 16:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser