Methanol 0 Postad 4 Januari , 2012 Tjena! Håller på och renoverar spridare till 2 stycken KAD44 motorer (6cyl). Men, det står inget öppningstryck på spridaren och ja har letat runt i verkstadsböcker osv. Hittar dock inget!! Är det någon här på forumet som sitter inne med sån info? Skulle vara väldigt tacksam! Mvh Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aleo 0 Postad 8 Januari , 2012 Tjena Jag pratede med El & Diesel när jag renoverade mina spridare till min TAMD30 dom hade bra priser oxå på nya nålhus (noozle) El & Diesel i Stockholm AB Telefon: 46 (0)8-86 01 90 Jag är helt säker på att dom vet öppningstrycket till dina spridare. //Aleo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Januari , 2012 Sidan 44 handlar om spridare och öppningstryck vad jag kan se: http://www.slaattevik.com/manualer/volvo__Diesel_og_smoresystem.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Januari , 2012 Nä det sket sig med den länken. Nåt ändras när man klistrar in viss text. Goggla istället kad 44 öppningstryck och välj den andra pdf:en av de två slattevikarna som kommer opp. I den första manualen finns inte spridaren med. Kanske den du tittat i. http://www.slaattevik.com/manualer/volvo__Diesel_og_smoresystem.pdf det är förstås radbrytningen som blir när länken tar större plats än en rad. slaattevik.com/manualer/volvo__Diesel_og_smoresystem.pdf kan gå bättre om man kortar av som den sista ovan. http-grejen behövs ju inte. Nä nu ger jag upp. Texten ändras även om det är bara en rad. Googla på svarta textraden istället så hittar du.. Senast ändrad av forgus31 | 09 januari 2012 | 14:12 Senast ändrad av forgus31 | 09 januari 2012 | 14:13 Senast ändrad av forgus31 | 09 januari 2012 | 14:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Methanol 0 Postad 11 Januari , 2012 Jo jag har googlat som en galning och kollat igenom de där länkarna, hittar allt förutom öppningstryck.. Mvh Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Januari , 2012 Ja du har rätt. Läste slarvigt och tyckte jag såg tryckuppgift men det var att testtrycket skulle pumpas upp till 20 kp/cm2 under öppningstryck för att se om de läcker. Skumt att öppningstrycket ska va en hemlis. Ring Volvo Penta och fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 11 Januari , 2012 Hej! Du har nog 2 stegs spridare. Ur verkstadshandbok bränslesystem 2–fjäders insprutare (TAMD31S-A/41H-B, KA(M)D44/300) Dessa insprutare har som rubriken antyder 2 st tryckfjädrar. Detta möjliggör insprutning i två steg, första respektive andra steg. Fjädrarna är kalibrerade så att först sprutas endast en liten mängd bränsle in i förbränningsrummet, vilket resulterar i en liten höjning av förbränningstrycket. Detta förlänger varaktigheten i insprutningen och ger ett mjukare förbränningsljud. 2–fjäders insprutare ger också lägre emissioner vid tomgångskörning. Kontroll av öppningstrycket görs på första steget. OBS! Renovering av dessa spridare är ej tillåten. Ett utbytessystem finns att tillgå. Ur tekniska data : KAMD44P-A, KAD44P-A Spridarhållare, fabrikat och typ ............................................. Bosch KBAL 75 P77 Hållare, märkt ..................................................................... 689 Spridare, typ .......................................................................... DSLA 140P 713 Antal hål x hålstorlek .......................................................... 5 x 0,298 mm Märkt .................................................................................. 713 Öppningstryck första steget ....................................................................... 24,0–25,4 MPa andra steget ....................................................................... 36,0–37,8 MPa KAMD44P-B, KAD44P-B, KAMD44P-C, KAD44P-C Spridarhållare, fabrikat och typ cylinder 1 ........................................................................... Bosch KBAL 75 P92 cylinder 2-6 ........................................................................ Bosch KBAL 75 P77 Hållare, märkt cylinder 1 ........................................................................... 632 cylinder 2-6 ........................................................................ 689 Spridare, typ .......................................................................... DSLA 140P 713 Antal hål x hålstorlek .......................................................... 5 x 0,298 mm Märkt .................................................................................. 713 Öppningstryck första steget ....................................................................... 24,0–25,4 MPa andra steget ....................................................................... 36,0–37,8 MPa Hoppas att detta var till någon hjälp. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Methanol 0 Postad 24 Januari , 2012 Tackar! har precis fått en sånt utskrivet och de stämmer överens med spetsarna osv. Däremot när ja ska sjustera in spridaren så förblir trycket detsamma oavsett vilken storlek på brickor jag har(jätte märkligt) har tom provat att köra utan brickor och det är samma tryck. Och ja antar att sjusterar man första stegets tryck så stämmer andra steget överens(?) Mvh Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spridare 0 Postad 4 April , 2012 Schimsen du ser är för det andra öpningstrycket vilket krävs en maskin EPS 200av fabrikat Bosch för att kontolera den lilla stången som ligger i mitten finns i olika längder (många) det är där man justerar öpningstrycket på första steget .Vissa menar att andra steget följer med vilket Inte är helt rätt.Skulle du ha otur och få detta galet kan förinsprutningen utebli vilket kan leda till problem motorn spikar eller kolv haveri jag rekomenderar attdu kollar på nätet för att hitta någon som har utrustingen för detta jobb. Finns i Göteborg Kristianstad Aneby Vet ej vad som passar dig bäst . Mvh Spridare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser