Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
tugge

Storlek på länspump

Rekommendera Poster

hej finns det någon lag eller regel på hur stor länspump man ska/bör ha i förhållande tll storlek på fartyg
min båt är 71 fot delat på 4 sektioner med täta skott
man bör ju då ha 4 pumpar alt 1 pump o 4 sugrör men vad måste/bör det vara för kapacitet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satt dit 4 pumpar av den anledningen att jag då vet vilken pump det är som går och således var det kommer in vatten. I ditt fall hade det säkert varit bra med indikering på bryggan om vilken pump det är som går.

Storleken behöver säkert inte vara så stor för varje sektion är ju bara 5-6 m. Kanske en kraftigare modell i motorrummet där propelleraxeln och intagen brukar sitta och mindre pumpar förut. Sen beror storleken på om det är en plastbåt, träbåt eller stålbåt. Träbåtar har en tendens att läcka lite mera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är en stålbåt av typen transportbåt större såkallad 200-båt
skotte/ sektionerna märkta i rött

post-24700-1394236902,5525_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I bodelen borde du klara dig med en vanlig länspump för fritidsbåtar. Om jag minns rätt så fanns inga genomföringar alls i den delen och det är ju ett väldigt litet utrymme.

I övrigt håller jag med föregående skribent att använda dig av separata pumpar. Dels, som nämndes, så ger separata pumpar en indikation om var problemen finns men också för i den osannolika händelsen att du får intrång i fler utrymmen samtidigt så kanske en ensam pump får problem att klara situationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det sitter ju 2 Stora pumpar, en på vardera maskin men det var lite overkill för en fritidsbåt tycker jag det var mycket rattar o ventiler som verkade omöjligt och få igång i en nödsitvation var även kopplat till barlasttanken m,m,  som är urkopplat idag.
tänkte eventuelt bara ha nivålarm i aktepiken och sovhytten, och 2st 24v pumpar i transporten då den är så lång o vattnet sammlas olika beroende på last i båten.  i maskinrummet 24v 230v med vippa
men först larm så man inte pumpar ut diesel eller olja vid ev läkage

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske dagens dummaste fråga, men kan man ha flera sugrör till en pump? Vad hindrar den från att bara suga luft då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte alls, men i inlägg #5 så skrev jag om massa rattar o ventiler men skrev inte så ingående.  man får bara öppna den ventilen  som går dit man vill suga. som sagt så användes pumparna till flera användningsområden så var det 2 pumpar till det, så har nog rivit ur minst 10ventiler och några återstår 

Senast ändrad av tugge | 04 januari 2012 | 17:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en länslåda i maskinrummet med rör till samtliga utrymmen, kopplad till länspump, varför inte använda den. Sedan kan du ställa kranarna hur du vill. Om du inte vill använda pumparna kan du iaf använda rören så att du suger från en plats från alla utrymmena.

Det finns också brandsläckarsystem ombord men det får vi väl hoppas att du inte ska behöva...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

länslåda???
i min båt satt det bara ett ormbo med rör med massa ventiler i. och det är redan urrivet

post-24700-1394236902,6155_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

efter mycket kap är nästan allt borta ,.
 platsen  görs för en villapanna som ska in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt finns inget brandsläckarsystem  var förmodligen redan demonterat.
om du menar vatten då. för annat tror jag det aldrig har funnits.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då är det bara att börja om från början. Men några länsrör till andra utrymmen borde finnas kvar som kanske kan utnyttjas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke är att ha en sugpump som har en slang med bajonett koppling
sen har man olika sugrör man kan koppla slangen på.  tar mycket mindre plats o betydligt enklare o billigare.
men med tanke på att akterpiken och sovhytten är så små så kanske det räcker med en 24v länspump i varje utrymme

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ingen vet något om detta vad har ni för pump och hur stor båt har ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här är en bild på en av pumparna som sitter i. vet någon vad det är för pumpar
är dom självsugande vad dom har för kapasitet?

post-24700-1394236906,2882_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pumpen är märkt enligt bilden. Vadstena Mek och verkstad typ 531 tror jag det står

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att du faktiskt har olika utrymmen så gäller det bara att hålla sig flytande vid en läcka så att man hinner täta / åtgärda / torrsätta. En portabel pump eller en som du säger - sätts in i rör där läckan är är nog en lösning som är smart och flexibel?

Jo jag har också kört 200 båt. Men det var 35 år sedan.... var en jäkla massa olika kranar kommer jag i alla fall ihåg? Fanns ju en mek ombord när vi körde den båten.... En sådan båt gjordes ju för krig. Och bestämmelser som gällde då?

Ska du ha som fritidsfartyg så kan du ha vilka pumpar du vill. Inga lagkrav finns. Men ska du försöka klassa in som kommersiellt fartyg så måste du kolla vad Sjöfartsverket kräver. Fartygsinspektör med erfa från 200 båt finns säkert att rådfråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp då var beslutet taget alla sugrör kommer rivas ur, så kommer det sitta 2st 24v pumpar i det större främre utrymmet, att det ska vara 2 är beroende på att vattnet samlas på olika ställen beroende på om man kör eller inte. samt en 24v och en 230 i maskinrummet. 230 pumpen för bryggsegling eller vid batteribortfall, som yttersta NÖDpump kommer  jag använda maskinernas kylvattenpumpar.  har dessutom en lös pump som kan sättas in om det skulle behövas i annat utrymme.
Med denna setup kommer jag nog landa på över 600l/min och borde hålla mig flytande tills läckan är tätad i annat fall så är det bara göra en berömd våldsam landstigning

har nu 2st remdrivna pumpar till salu om intresse finns. se bilder i tidigare inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...