Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
tugge

200-båt funderingar tips o bilder

Rekommendera Poster

hej köpte i sommras en 200-båt ( transportbåt större )
undrar om någon har bilder på den från sitt tidigare liv som tpbs 205
kanske tjänstgjorde på den eller liknande .
all historia berättelser o annat som hänt på 205,  även syssterbåtar är av intresse






 

post-24700-1394236902,3175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Vad kul att ännu en 200-båt räddats! Själv klappar hjärtat extra mycket för just denna båttyp då jag 1993 tjänstgjorde på systerbåten TPBS 241, stationerad på KA3 Fårösund.

Vad är dina planer med båten?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan berätta mer om just 241.

Jag var VPL båtchef på tpbs 243 april-augusti 1976 vid KA3 Fårösund. Då och då körde jag även tpbs 241, som till skillnad från 243 hade liten styrhytt med manlucka. 243 hade större styrhytt med dörr in från däck. En annan skillnad var att 241 hade en gigantisk ratt och linstyrning medan 243 hade hydraulstyrning med servo. Båda hade 3 x Scania DSI 11 med BW backslag och en MD 1 hjälpkärra. Jag hörde talas om att tidiga 200-båtar hade tre 10 liters Volvo dieslar. 200-båtarna grävde ned sig ordentligt när man drog på. Akterdäck låg nästan jäms med det omgivande vattnet och aktersvalen var gigantiska. Trimplanet i aktern på din båt har jag inget minne av fanns på de 200-båtar jag kom i kontakt med utan har antagligen tillkommit senare för att minska sättningen.
Körde mest målbogsering och varje fredag tur till Gotska sandön. Det var material- och persontransporter för militären och de familjer som bodde på ön. Brygga saknas så vi fick beroende på vindförhållanden ligga på redden eller gör en mild forn av våldsam landstigning på Las Palmas, som stranden nordost om fyren kallas.
Jag har aldrig kommit i kontakt med 205, men kan bjuda på en historia. 241 var notoriskt opålitlig. En gång lossade t.ex. det ena linhjulet till styrningen så att jag fick styra hem med propellrarna. Om en motor eller ett backslag la av och det hände ofta på 241, så fick man låsa propellern med en järnstång i kardanaxeln bakom backslaget så att inte backslaget snurrade med utan smörjning. Vid ett tillfälle stannade två motorer och då låste vi det andra backslaget med en bamsig skiftnyckel och linkade hem för en motor. Marinvarvet i Fårösund som för övrigt håll på att bygga 280 med minräls och kran när jag gjorde lumpen, hade service på båtarna. Vi sa till att två maskiner lagt av, men det verkar ha klickat i kommunikationen för rätt som det var hörde vi en rejäl smäll. Som tur var skadade sig ingen, men skiftnyckeln såg ut som ett U. Gubbarna i materialförrådet såg väldigt förvånade ut när jag kom för att byta skiftnyckeln
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag gör dig ledsen men har ägnat hösten åt att riva ur transporten. ´ . landstigningluckorna var tyvär igensvettsade vid köp :-(  där kommer det bli en spettsig koj .  innan dörrarna till landstigningsgångarna kommer salongen vara, bakom styhytt blir pentry,  sedan 2 enkelhytter och wc:n förblir längst akteröver. utsidan är ganska orginal. dvs styrhytt oldstyle 1958
mittmaskinen urmonterad..
kommer vara min flytande sommarstuga
kommer INTE bygga någon ful plyfahytt eller liknande på däck :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom första båtarna var lite av prototypbåtar har jag hört så  iaf 205 skiljer sig på flera punkter´

maskiner 3x scania D816 raka 8or
då maskinerna är längre sitter bränsletankarna längst aterút i maskinrummet.
pannan sitter då på styrbord sida bak i transporten.
elverket sitter i en låda  bakom styrhytten på däck.
orginal var det extralysen i fören.

linstyrning o minsta hytten är det med.

Det stämmer om trimplanen.  på 205 monterades dom så sent som 2000-talet,
 



Senast ändrad av tugge | 03 januari 2012 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Båtchef då och Amiral nu, gott jobbatsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Sanslöst häftigt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidiga 200-båtar hade i vart fall andra backslag. Detta lärde vi oss under båtkursen vid KA4 i Gbg. Ordinarie befälen räckte inte till för alla båtar så de hade kallat in en pensionerad kapten. F.ö. det första befälet som inte agerade översittare. Jag möte senare många av samma trevliga sort vid KA3.

Som ett led i utbildningen ville nämnde kapten demonstrera våldsam landstigning. Full fart mot en flack strand med rejält djup utanför. Ca två båtlängder från stranden drar kapten full back på alla tre. Motorerna rusar upp men någon back hinner det aldrig bli. Vi landade trots allt ganska mjukt med 2/3 av båtet uppe på land. Radarn piskande en tallgren och kylvattenstrålarna vattnade gräset. Mul 11 kom ganska snart och la en kort tamp från fören till aktern på vår båt och drog/lyfte ut båten på djupt vatten igen. Allt slutade lyckligt och vi kunde forsätta vår färd.

Detta var en av de nyare 200-båtarna med stor styrhytt och BW backslag, minns inte numret. Tydligen hade de äldre 200-båtarna som kapten var van vid andra backslag som gick i ingrepp betydligt snabbare.  Detta var åtminstone den förklaring vi fick av kaptenen, men han kanske bara var ringrostig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste tydligen vara registrerad på Boastite.se, men det är gratis och ger tillgång till ett väldigt aktivt forum och inte minst äventyret med 200-båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo har läst den  mycket trevlig läsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

205 sensommar 2011



Senast ändrad av tugge | 05 januari 2012 | 12:14

post-24700-1394236902,7179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har koll på denna gamla arbetshäst,
är ju rätt ny på forumet  har iaf inte varit aktiv. tänkte kanske göra en renoveringstråd eller annan  sida   om intresse finns hur gör man det.?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till 205:an men däremot 208:an som var ombyggd till stabsfartyg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får tänka på att väldigt många medlemmar här går i ide över vintern. Det märks tydligt på aktiviteten på forumet. Vi är några eldsjälar som håller igång (personligen tycker jag att det perfekt tidsfördriv i väntan på sommaren!). Till våren brukar det dra igång igen.

Självklart ska du göra en projekttråd! Just den typen av trådar brukar vara mycket uppskattade och ger mycket inspiration till andra. Tyvärr är inte den här forumplattformen så bra för att göra projekttrådar men det utlovas en ny, modernare, plattform!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja tanken är ju att dela med sig av sina problemwink
Eller  ge och få tips båtbyggare imellan.

är inte så insatt på detta med plattformar men varför lämpar sig inte denna för det?




 



Senast ändrad av tugge | 05 januari 2012 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

passade den in i 205ans beskrivning eller var den förnyad.  hur var det byggt som stabsfartyg.
har du foton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga bilder. Den hade den nya större hytten, 2 nya maskiner (volvo) blev gott om plats i maskinrummet... Ovanpå maskinrumskappen stod en gummibåt med 20hk snurra. Inredningen var enkelt gjord med en hörna akter om hytten för radioutrustning, där fanns ett skrivbord och lite sånt. Luckorna i stäven var kvar fast man hade lagt en plyfaskiva över alltihop där framme. Det gav en lastyta som vi också sov på ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av dessa fartyg men är mäktigt imponerad av de.

Skulle du göra en renoveringstråd så skulle jag och säkerligen många andra följa den :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blå 200båt

post-74692-0-79792600-1416337746_thumb.jpg

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär skulle det kunna se ut. Klippt i paint. Är inte så vass på det där..:-)

post-74692-0-17975300-1416509683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hytten På.inte riktigt som jag ritat men lite bättre.

post-74692-0-10736500-1416691638_thumb.jpg

Redigerad av tugge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Såg att ni har intresse för 200-båt.

Jag la ut följande:

 

Lite av desperation!  Jag har en kompis som har en 200 båt, har fått problem med hjälpgeneratorn och nu söker jag information (kopplingsschema) hur den fungerar.

Det är förmodligen en Volvo Penta MD2020D med sin orginalgenerator som ger upp till 60 A, 24V.

Vet ni/du någon som man kan kontakta för att få information?

 

Generatorn ger ingen spänning, har ingen spänning på plus och minus-anslutningen.  Borde det inte finnas spänning på dessa, jag menar det finns ju spänning på batterierna och de ligger ju kopplade till generatorn? 

Vad jag tycker mig se så finns ingen fältlindning som behöver spänning, eller?

Är det släpringar med kol i denna generator?

Mycket tacksam för alla svar!

 

Är det någon som har info som kan hjälpa oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...