Liber 1 Postad 3 Januari , 2012 Hej, Efter att ha demonterat hydrauldriften för att byta packning (vattnet läckte in i hydrauloljan) har jag konstaterat att det finns en minimal förslitning av själva propelleraxeln där den går genom mässingsbussningen vid själva propellern. Måste man byta ut axeln eller det kan komma vatten in i röret i vilket axeln sitter? Jag tror inte att bussningen kan eller ska hålla tät. Vid ihopsättning ska man fylla röret med fett för att hålla bort vatten därifrån eller är det bättre att låta bli? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 Januari , 2012 Har du någon bild på hur det ser ut? Normalt är det en axel som går genom en packbox (axeltätning) som håller tätt utåt. Längre ut mot propellern brukar det finnas en axellagring, kutterslag (eng: cutless) som är gjort av gummiflänsar där vattnet ska komma in och smörja. Har du problem med tätningen ut genom skrovet kan man byta axeltätning. PSS axeltätning tätar på ett annat sätt vilket gör att små slitskador på axeln inte spelar nån roll. Senast ändrad av Paliswe | 03 januari 2012 | 12:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 4 Januari , 2012 Jag hittade bara en axeltätning (en gummiring) i hydrauldriftshuset där axeln går in. Hydrauldriften sitter fast på röret som går denom skrovet. I röret finns propelleraxeln. Längre ut mot propellern finns det ingen tätning, enbart mässinglagring genom vilken axeln kommer ut från skrovet. Axeln är bortplockat också vilket innebär att om det hade funnits en tätning till borde jag ha hittat den, tror jag i alla fall. Senast ändrad av Liber | 04 januari 2012 | 08:26 Senast ändrad av Liber | 04 januari 2012 | 08:27 Senast ändrad av Liber | 04 januari 2012 | 08:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 4 Januari , 2012 Din gummiring verkar ha samma funktion som min läckande packbox som släppte in vatten i hydraulmotorn. Om det är/ska vara en packbox, ta med hela burken till någon som säljer packboxar så du får rätt dimension, den skulle sitta tajtare än jag kunde tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser