Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
christopheri

Renovera drev, spackla drev

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett mercruiser bravo 3 derv som jag tänkte fräsha upp.

Det har oxiderat ganska mycket så jag har slipat hela drevet så att det är metallrent aluminium.

Min fråga är vad skall jag ha för spackel till det ?
Skall man prima innan man spacklar eller räcker det att man gör det innan målningen bara ?

Vad skall man sedan måla med för färg?

Vilka produkter kan du tipsa mig om ?

Har sökt en del, men kan inte hitta ngn bra info utan bara gissingar.

Någon som vet och kan ge mig lite tips på hur jag skall göra för bästa resultat ?

Mvh
Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Om det är djupa gropar så spacklar du först med kemiskmetall, silipa det, sen tar du fin spackel, slipa, sen grundar du med grundfärg, sen lackar du med en 2komp lack, typ billack. annars flagnar färgen när den kommer i kontakt med vatten,

/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en hemsida med en grundlig beskrivning. http://goran.krampe.se/2011/05/01/konsten-att-mala-ett-drev-del-1/

Jag lurar lite på att följa råden där.

De stygga kemikalierna ska gå att få hem från Tyskland via http://www.aircraftspruce.eu/ , bekymret tycks vara att metallpreparationsvätskan klassas som farligt gods vilket gör frakten snuskigt dyr.

Alternativt kan vara att lämna in det till en firma som har tillgång till kemikalierna, i mitt fall är problemet dock att jag också behöver bättra på skjölden lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd där på bloggen...men vilket monumentalt antiklimax! Precis när det började bli intressant så slutar han rapportera om framstegen! Jag var tvungen att skriva en kommentar om det...får se om han svarar...kanske tog den där strippern bort hela drevet! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxideringen på aluminium börjar mer eller mindre omedelbart efter bearbetningen även i torra miljöer, att bara slipa och måla på primern funkar inte, utan det krävs ett minutiöst  underarbete. Slipning räcker inte i och med att du inte får bort all oxid i porerna. Blästring är det som gäller och en primer måste på direkt efter, inom några minuter!!! Kolla med frewi.se vad dom tar för en drevlackning, har för mig att det inte var så farligt dyrt, ett par lappar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

perra_linden,

Menar du Frewi i Södertälje som sysslar med kapell?  Kollade deras hemsida men såg inget angående drevlackering.

Med tanke på hur mycket jobb det verkar vara att lacka ett drev på helt rätt sätt så låter ju ett par tusen otroligt billigt...kan man verkligen lita på att det görs korrekt till det priset?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göran, med bloggen som nämns ovan, har nu svarat på min kommentar. Han utlovade att fortsättningen på artikelserien skulle läggas upp framöver så det är bara att hålla koll för de som är intresserade! yes (Känner jag mig själv rätt så lägger jag säkert upp länken här när jag ser att han lagt upp sista delen! wink)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla bra svar, tänkte att jag skulle ha det som en vinter hobby och göra arbetet själv.

 

Mailade till http://www.epoxibutiken.se/ och dom verkar ha bra produkter, det är tyvärr lite större gropar med, så det får nog bli att slipa, laga med metall spackel och sedan slipa igen och efter det prima. Det blir ju ett litet projekt, men lite skoj samtidigt.

 

Om jag har fattat det rätt så skall man för bösta resultat.

*slipa/blästra

*prima direkt efter

*spackla

*Måla med 2 komp expoxy färg

 

Har jag uppfattat det rätt ? :)

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi slutade med drevlackering för ett år sedan, det blev för stor spridning i vårt produktutbud och ganska jobbigt med att hantera många drev vid sidan av vår övriga verksamhet.

Precis som Perra skrev så måste drevet blästras och primas omgående för att resultatet ska bli bra.

Så här gjorde vi: Drevet skyddas mot blåstersand med påsar sydda av kapellväv som monterades med slangklämmor på axlar, drivknutar, avgasutsläpp etc. Vi använde även en speciell tejp som tål bläster.

Drevet blästras med fin sand eller glas och primas med Jotun Penguard Primer 2-k epoxi 1 lager med spruta. Därefter spacklas porer med epoxispackel. Sedan sprutades 2 lager med Jotun Jotamastic 87 2-k epoxi. Som topskikt lades 2 lager med Jotun Hardtop AS blank 2-k polyuretan i lämplig kulör. Självklart är det tork/härdningstid mellan dom olika skikten.

Vi körde ett intro erbjudande på 1.500:- vilket var ett mycket bra pris, jag tror ett rimligt pris är ca. 2.500-3.500:-.

Vi tog in minst 5 drev i taget i lackboxen för att få lite ekonomi i det hela.

Kanske någon därute som vill starta upp denna verksamhet igen? Det finns i princip hur mycket jobb som helst för en driftig person. Vi bistår gärna med tipps & erfarenhet m.m.

 

Hälsningar /Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Matte!

1500 spänn var ju ett otroligt erbjudande! Om man hade haft möjligheten så hade man ju tagit det direkt! Jag förstår att ni la av med drevmålningen...svårt att ha en alltför spretig verksamhet. Hoppas någon plockar upp stafettpinnen och kör igång med något sådant!

Lite OT:

Vi kommer förhoppningsvis snart kontakta er för att ge oss på att sy ett kapell själva, bara så du vet! yes wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade precis in mitt Alpha One-drev till Allblästring i Länna och fick tillbaka det en vecka senare. 2000 kr inkl målning med 2-komponentsepoxi. Jag fick uppfattningen att de visste vad de sysslar med, tydligen gör de en del försäkringsjobb bl a. De hade maskerat bra tror jag men de var mycket tydliga med att man ska blåsa ur allt själv en gång innan montering. Ett fall de hade haft med haveri efter påmontering berodde tydligen på att någon monterat utan att blåsa igenom först. Om några månader får vi se..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju verkligen överkomligt! Helt klart mer ekonomiskt än att göra det själv om man räknar in allt; material, arbetskostnad och bök.

Spacklade de upp ev. småskador också?

Jag förstod inte riktigt vad du menade med att blåsa ur allting...utfördes inte arbetet med drevet tätt? Alltså alla pluggar iskruvade och övriga öppningar tätade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen spackling. De sa att de blästrar i en hall med undertryck och att blästersanden lätt kryper in under maskering. Alla pluggar var i ock knuten maskerad samt packboxar igensatta men sanden är mycket finkornig och att därför bör man dubbelkolla allt själv (blåsa ur, alltså). De lämnade över drevet maskerat så jag skulle se att de inte fuskat, ytterligare anledning för mig att blåsa en extra gång när jag tar av maskeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, då förstår jag! Jag såg framför mig att det skulle vara sand bland kugghjul och axlar som måste blåsas ur...cheeky

Jag har en hel del smågropar i fästet till mitt 290-drev som skulle behöva spacklas men det borde ju gå att få tillgång till drevet mellan primer och slutfärgen om man vill spackla själv. Tack för tipset om Länna, jag ska komma ihåg det om jag bestämmer mig för att drevet behöver en rejäl uppfräschning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra spackel man kan använda är det man använder för att laga frätskador på pumpar och kylvattenrör i kärnkraftverken,kommer ej ihåg namnet. Men det levereras i en liten orange burk med en plastskiva och plastkniv de också oranga. Återkommer med namnet.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...