Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Gäst

Frågor kring avgasrören

Rekommendera Poster

Gäst

Avgasrören till vår Storebro 31 är, antar jag, av brons.

Två frågor kring dessa:

1.borde de inte vara försedda med anoder

2.vilken färg kan man använda på dem? Bottenfärgen??

Bonusfråga: Bör inte trimplanen (själva hylsan) vara målad i bottenfärgen?

Om någon undrar över den mycket underliga badbryggan så är den avtagen för slipning och arrangemanget ovanpå stagen är för att skydda stagen under tiden badbryggan är på uppfräschning.

Senast ändrad av Seari | 02 januari 2012 | 20:51

Senast ändrad av Seari | 02 januari 2012 | 20:52

Senast ändrad av Seari | 02 januari 2012 | 20:53

post-10019769-1394236902,0408_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag är inte säker, men jag tror inte att det kan skada med anoder så länge de är av rätt metall.

2. Bottenfärg går fint. Tänk på att de ev. anoderna inte ska målas och att ytorna mellan anoderna och avgasröret måste vara metallrent.

Bonusfrågan; nu är jag inte helt säker på vad du menar med hylsan men jag gissar att du menar trimplanskolvarna. Det går utmärkt att måla även dem med bottenfärg bara du inte målar stängerna som går in i själva kolvarna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tack för dina svar. En sak gör mig lite konfunderad och det är din kommentar kring avgasblåsen och ev anoder på dessa. Vad menade du med din kommentar; rätt metall?. När det gäller detta med anoder så visste jag redan om att man inte skall måla mellan dem och det man vill skydda (men stort tack för att du tänkte tanken och påminde mig).

Much appreciated yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tack för dina svar. En sak gör mig lite konfunderad och det är din kommentar kring avgasblåsen och ev anoder på dessa. Vad menade du med din kommentar; rätt metall?. När det gäller detta med anoder så visste jag redan om att man inte skall måla mellan dem och det man vill skydda (men stort tack för att du tänkte tanken och påminde mig).

Much appreciated yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller aluminium så ska man ha olika metall i anoderna beroende på vilket vatten båten i huvudsak används. Jag kör med aluminiumanoder till mitt aluminiumdrev eftersom jag har båten i bräckt vatten (Östersjön). Samma drev ska i saltvatten ha zinkanoder och i sötvatten ska det vara magnesium.

Om det nu är brons i dina avgasrör så vet jag inte riktigt vilken metall som ska användas. Sök lite på anoder för bronspropellrar så kommer du säkert hitta information. Det är ju väldigt många som har just brons i propellrarna och de måste ju också skyddas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brons är hyfsat ädelt och klarar sig utan anoder, ligger ovanför tex rostfritt i den galvaniska spänningsfalls serien. Se även den här länken: http://old.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Kan målas med vilken bottenfärg du vill, innehåller ju själv koppar o tenn.

Men, kolla upp att avgasrören verkligen är av brons! Skulle de vara av aluminium så är läget lite annorlunda.....

Hylsorna till trimcylindrarna borde också gå bra att måla med bottenfärg, men kan ju lika gärna vara omålade, samma gäller ju avgasrören, lite extra att rengöra vid upptagningen bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...