Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
allegro27seglarna

Segling över världshaven

Rekommendera Poster

Nu ska jag försöka få svarat på alla frågor osv. Visst är nackdelen med ett fast doghouse att det är extra vindfång, men det är inget vi oroar oss över då vi inte strävar efter att göra detta så snabbt som möjligt och heller inte är några direkt tävlingsseglare. Och varför vi funderar på att välja bort namnet sissi är för att vi känner att vi vill göra något eget, något namn som verkligen relaterar till oss så vi får något sorts sammanhang med båten. Men givetvis har vi även tankarna på att behålla namnet, inte bara för att det är ett bra namn på en båt utan att även hedra dess gamla numer avlidne ägare. Förmodligen kommer det nog bli så att vi får henne hemfraktad till Åsa där vi bor (någon mil söder om kungsbacka) för en liten slant som vi har kommit överens om med Ingemar på Mossholmens Marina.

Och nu till maten. Vi har ju tänkt igenom detta en hel del, och vi kommer självklart att bunkra upp med mycket näringsrik mat, helst konserverad. Vi kommer givetvis ha ett antal fiskespön längs båten och då givetvis torka väldigt mycket mat. Sen är vi endast någon månad eller två in på vår planering för tillfället som vi konstant sitter ner och pratar om. Vi har en hel del väldigt rutinerade kontakter som är villiga att hjälpa oss om vi nu får problem.

Jag återkommer som sagt med blogg/hemsida där vi hoppas kunna ge er lite mer utförlig information angående hela projektet! Fortsätt gärna att skriva, och frågor är det absolut inget fel på det är vi glada att svara på!

MVH

ROSE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för fel på Sissi som namn - som båten heter idag!?

Personligen skulle jag undvika det namnet om jag ämnar mig ut i internationella sammanhang...det är till förväxling likt det engelska ordet sissy vilket betyder mes eller fegis...wink Jag kan tänka mig situationen när skepparen går in till hamnkaptenen på San Diego Marina och får frågan vad båten heter...It´ s named what?!! cool

Dock vill jag nämna att jag egentligen är emot att byta namn på båtar...jag är en sån som håller lite på gammalt sjömansskrock...även om det är mest är av nostalgiska skäl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Ja det var tur att du sa de så man inte bestämde sig för det, dock skulle det kunna vara en rolig grej att göra, något som kan skapa en del roliga stunder i resan. Nej det är något vi även har tänkt på, ingen av oss är egentligen riktigt för det med att byta namn heller men när man har köpt sin första båt och ska göra ett såpass stort projekt som detta så kan det vara värt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att jag läst någon tråd (tror det var här på MG) om det här med att byta namn. I den tråden fanns en länk till någon artikel om historiken bakom detta skrock och, om jag inte missminner mig, så blev jag klart mindre negativ till båtars namnbyte efter att ha läst den. Ledsen för att jag inte minns mer om det, men vill man hitta tråden och artikeln så går det säkert om man söker lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Robert m fl

Lyssna inte på dem som inget begriper. Allegron, L28 är bra båtar. Visst är de trånga, men vadå. Ni kommer inte att vara i båten mer än för att sova o laga mat.

Ni kommer aldrig att ångra er.

Ruffa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ruffa, du har inte läst tråden va?

Killarna har redan skaffat sin drömbåt: en Albin Vega...står att läsa några inlägg längre upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först och främst...Kul att ni har bestämt er för ett långseglatsäventyr!

Precis som många andra i tråden tycker jag det låter trångt med 4 killar på en 27 fotare. Det går säkert...

Ett tips är att handla båt utomlands. Där får ni mkt mer utrustning och båt för pengarna. Inget problem att hitta en 36 fotare med bra utrustning för 150k. Du kan hitta en sliten för 50k. 

Visst, ni har handlat en båt nu. Då har ni något att segla omkring i nu till sommaren och lära känna varandra mer! Perfekt. Om ni känner att en större båt skulle vara bra, samt att ni skulle vilja börja seglatsen i härliga tropikerna istället, köp en båt utomlands. Ni hittar beg. båtar på sailboatlistings.com , craigslist.com t.ex. T.ex. finns en Prout Quest 33 i Florida för 10k USD. En 33 fots katamaran som är välbeprövad på världshaven. 

Jag önskar er all lycka i ert projekt!

Senast ändrad av melle | 23 januari 2012 | 12:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare långfärdsvänner!

Kim heter jag och är skeppare i det gäng som det pratats lite löst om i den här tråden. Vi skapade alltså den mytomspunna tråden om fiskebåten för en lång tid sedan.

Dagens läge är dock lite annat. Vi är nu tre killar på 21 år som ska kasta loss från Patholmsviken, Umeå i april i år. Vårt delmål är västindien men det stora målet är just runt hela globen. Vi har planerat vår resa under en lång tid och vid skrivande stund också börjat närma oss slutet på planeringen. 

Minns så väl tiden när vi också letade febrilt efter båt. Modeller som dök upp på listan var: Allegro 27, Albin Vega, Laurin 28, Fingal och Laurin 32. Det var även fler modeller men dessa låg bäst till.

Valet föll på Laurin 28 och vi köpte ett lysande exemplar på Gotland för 115 000 tusen. Den seglade vi sedan från Gotland till Umeå i maj 2011 och sedan dess har vi rustat den för glatta livet. Alltifrån solpaneler och vindroder till autopilot och slingkojer är fixat och vi har fortfarande kvar att göra nu till våren. 

Grabbarna (gubbarna?) som har gett er respons i den här tråden kan jag gå i god för är lysande bollplank inför den här typen av resor. Speciellt Tommy (toaen) har följt våra trådar och alltid gett kloka och beaktningsvärda tips hela racet igenom. 

Om det är något ni undrar över er resa på vägen så hjälper jag gladeligen till och då våra resor ligger relativt nära varandra så kanske även vi kan ta hjälp av er.

Må gott och god planering å era vägnar så länge!

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lycka till och grattsi till båten blir roligt att följa er på egen sida och blogg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni nu skall byta namn på båten. byt till något som är kort och begripligt på så många utländska språk som möjligt. Undvik Å, Ä och Ö.
När man blir uppkallad på VHFn och blir ombedd att bokstavera båtnamnet önskar man att man valt ett kortare än Lady Annila.

Kul att det är fler DSGare som planerar seglingsäventyr. Tänk bara på att det är en enorm skillnad att segla Gunilla och att segla en Allegro27 ute på de stora vattnen. Men jag önskar er verkligen lycka till och hoppas att ni kommer iväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte först döpa min båt till, Gabba Gabba Hey!

Kan ju bli et kul radiosnackande. Men, blir nog mest jobbigt i längden.

Så nu får båten helt enkelt heta ROCKet. laugh

LYCKA TILL GRABBAR!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allesammans!

Vi ber åter igen om ursäkt för dålig uppdatering. Skall skärpa oss! Dock kan vi skylla lite på Skottlansresa och fullt upp med försäkringar, frakter m.m. Vi får hem båten imorgon (den 31/1) så det kommer definitivt bli fullt upp den kommande helgen. Vi ska fixa en blogg eller något liknande när det lugnat sig lite, men förhoppningsvis  så kommer det upp något simpelt till helgen för er som är intresserade. Tack och åter tack för all feedback! Det är jätteroligt, så keep it comming!

So long!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till med ert spännande projekt! Jag är övertygad om att ni kommer lyckas med era planer, så länge ni håller det brinnande intresset i liv. Med sunt förnuft, ödmjukhet och lite jävlar anamma kommer man långt.

Jag och ett par vänner är i liknande situation som er. Vi skaffade emellertid vår båt för ett år sedan och har hunnit med ett par provseglingar till bl.a Shetland/Orkney. Det är värdefullt att inte fastna med för mycket renoveringsjobb på land, utan skicka baljan i sjön emellanåt för att praktiskt komma fram till vilka punkter man verkligen bör lägga kraft på att åtgärda. I övrigt tror jag att man får lära sig att 50-punkters att-göra-listan för följa med på resan, samtidigt som punkter bockas av uppkommer nya :-). Prio på säkerhet, redundans och back-up lösningar vid haverier. Den bästa båten som finns är trots allt den som tar en iväg på sina drömmars resa, oavsett vad alla andra anser. 

Jag ser fram emot er blogg, kan tipsa om Wordpress som är ett gratis alternativ vi själva använder (www.sassylady.se). Vi ses på de sju haven...

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej gott folk. Försöker nå ut till så många som möjligt men vi har hur som helst skaffat en hemsida nu: www.vegavarvetrunt.se . Den kommer att vara under ständig produktion tills vi kastar loss i Augusti! Mvh ROSE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!! Lite orutinerat av oss när vi skrev att vi skulle dra i maj. Vi måste anpassa oss efter vindar och väderförhållanddn (Atlanten, biscaya) därför är planen att lämna Sverige nu i höst. Närmare bestämt i Augusti. Kul att du visar intresse. Besök gärna vår hemsida: www.vegavarvetrunt.se, den är dock just nu under produktion. Mvh Eric, vega varvet runt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till, Jag kommer iaf att följa er laugh ,,, Önskar att vi kunde sticka nu också crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart e er hemsida ? Trodde jag hade den men det verkar ara fel adress, kanske bara är min dator som buggar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej:)

Har nu lusläst hela tråden och blir nyfiken på att veta hur det gått. Har ni kommit iväg? 

Ni skrev att ni siktade på augusti 2013:) Finner ingen nyare uppdatering på er blogg heller.

Skriv och berätta!! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verkar vara stiltje på bloggen, men detta hittade jag..

19/8 -13

Den 25/8 kl. 12.00 om allting går som det ska så kastar vi loss och börjar vår expedition mot varmare breddgrader från Gårda brygga hamn. Vi tänkte ha ”öppen båt” den 24:e runt kl. 15.00. Då är alla som har vägarna förbi välkomna att titta förbi och snacka lite, kolla på båten och umgås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godkväll allesammans. Det stämmer att vi kastar loss på söndag och hemsidan kmr uppdateras ytterligare i helgen. Svårt att ha tid med sånt för tillfället bara. Mvh Rose

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...