allegro27seglarna 0 Postad 2 Januari , 2012 Hejsan. Vi är fyra killar i 20års åldern från Kungsbacka med en delad dröm om att segla jorden runt. Vi håller i nuläget på att spara pengar och planerar minutiöst för att det hela skall vara genomförbart. Inför båtvalet så har vi kollat runt på div. forum och även med kunniga kontakter inom ämnet. En båt som fångat vårt intresse är Allegro 27:an. Dels då det är en klassisk trotjänare när det gäller långfärdsseglingar och att den samtidigt är säker och robust. Dessutom är den ofta inom en rimlig prisklass, (åtminstone för fyra stycken hårt arbetande ungdomar på lager med stora planer och drömmar.) Tråkigt nog så upplever vi att det är ganska sällsynt att kunna få tag i ett exemplar. Detta kanske beror på att vi kollar på fel ställen, eller att vi helt enkelt kanske är ute och letar under fel tidpunkt? Därför vänder vi oss nu hit i ett desperat rop på hjälp. Alla tips och råd mellan himmel och jord som rör långfärdssegling m.m tas gladeligen emot, samt om någon eventuellt känner till en båt till salu så hade det uppskattats något oerhört för tips. Tack på förhand. MVH Robert Oscar Sebastian Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Januari , 2012 Fyra killar i en trång Allegro 27:a? Dessutom kanske jorden runt? Ni kommer gå varann på nerverna skulle jag tro. Vad har ni för budget för projektet? Vilken tidsrymd innan ni tänker ge er av? Hur kunniga är ni på båtlivet och det som faller därinom? Hade jag varit i er sits så hade jag nog köpt en stålbåt av bättre skick där ni får plats. http://www.blocket.se/goteborg/Bruce_roberts_44_ketch_STAL_BAT_37592806.htm?ca=15&w=3 Kolla oxå in på bloggen nemoofsweden, http://nemoofsweden.wordpress.com/ de här två killarna har gjort en rejäl resa som har tagit tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Januari , 2012 Håller med pseudonym. Var på vippen att köpa motorseglarversionen av Alegro 27. Tyckte även den var aldeles för trång och då seglar jag nästan bara själv. Hade under några år en L32. Finns en till salu i Kungälv http://www.blocket.se/goteborg/Laurinkoster_L_32_32854134.htm?ca=15&w=1 Annars är inte stålbåt fel. http://www.blocket.se/stockholm/Langfardsseglare_Langedrag_36_34896779.htm?ca=15&w=3 Ett par som köpte en katamaran i Panama http://www.7hav.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 2 Januari , 2012 Oerhört tacksam för svar. Alla i gruppen har länge nu varit eniga om att komfort inte är prio nummer ett. Vi anser att en båt som Allegro 27 är tillräcklig för oss då vi känner andra som har tillbringat en längre tid till havs med en båt lika stor som den. Vi planerar att lägga ut mellan 50-100 000 kr på båten som vi sedan kommer lägga ytterligare en slant på för essentiella modifikationer. Vi tänker göra allt för att komma iväg så snart som möjligt, men våra planer är att lämna Sverige till våren 2013 för att då bege oss ut på öppet hav. Kapten (Sebastian) är i sommar färdig med sin gymnasiala utbildning som han har genomfört på Öckero seglargymnasium. Denna utbildning ger honom alla grundläggande egenskaper för att detta projekt ska bli möjligt. Så finner vi oss en båt så snart som möjligt så kan vi redan i sommar börja förbereda oss och vi tre andra ta lärdom av kaptens kunskaper. Så vi övriga tre har alltså ingen utbildning utan kommer fortlöpande att lära oss fram tills dagen vi åker. Vi är fyra killar som ständigt söker utmaningar, och detta kommer inte bara bli en utav alla våra utmaningar utan det kommer bli vår livs utmaning. Därför för att istället köpa oss en båt som tar oss säkert igenom världen vill vi ha en båt som kan ge oss denna utmaning oavsett hur mycket svett och tårar det krävs. Självklart kommer det att bli trångt för oss, vi kommer möjligtvis ogilla varandra en längre tid. Men all den tid vi lägger ner på att vara ovänner genom resans gång kommer att vara värd då vi står där kramandes efter att genomfört detta projekt, glada över att vi fått ett perspektiv på livet som folk inte kommer att få under en hel livstid. Vi har även blivit djupt inspirerade av ett gäng på fyra som faktiskt seglade jorden runt för ett antal år sen, och detta då i en 27 fotad Albin Vega. http://www.runtjorden.com/ MVH Robert Oscar Sebastian Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 Januari , 2012 Jag har inga tips alls att komma med men jag vill ändå applådera er killar! Självklart ska ni göra detta och går det åt skogen med vänskapen under vägen så har ni i alla fall gjort ett seriöst försök att uppfylla era drömmar! Jag gjorde några galna projekt i er ålder där jag fick höra av andra att jag var tokig. Känslan att genomföra dessa drömmar går inte att köpa för pengar och den känslan sitter kvar hela livet. Jag har kanske inte åstadkommit så mycket i mitt liv men de tokiga projekten rodde jag iland i alla fall! Hoppas ni delar med er av äventyret till andra via en blogg eller annat sätt...jag kommer i alla fall följa er om det går! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 3 Januari , 2012 Otroligt kul att se någon uppskatta det vi brinner för. Vi lever alla efter samma dröm och är medvetna om vilka konsekvenser denna resan än kommer föra med sig. Men om vår vänskap kommer brytas? Kanske för en kortare tid, men efter en sån här resa utgår och innerligt hoppas vi allaatt vi kommer komma varandra närmare inpå livet än vad många någonsin kommer göra med någon. Vi kommer dag in och dag ut att kämpa för detta och givetvis vill vi även dela med oss av vår upplevelse genom en blogg eller liknande. Så ni har absolut inte hört det sista av oss om ni nu intresserade. Fortsatta tips och råd uppskattas, så om ni nu läser detta var inte rädda att skriv. För vi suger åt oss varje mening som ges. Tack! MVH Robert Oscar Sebastian Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Januari , 2012 Därför vänder vi oss nu hit i ett desperat rop på hjälp. Alla tips och råd mellan himmel och jord som rör långfärdssegling m.m tas gladeligen emot, samt om någon eventuellt känner till en båt till salu så hade det uppskattats något oerhört för tips. Tack på förhand. skrev ni i ert första inlägg. Betyder det att ni bara vill ha synpunkter som till punkt och pricka stämmer med det som stämmer med den första tanken ni fick när ni kom på att segla jorden runt? Jag ser ganska possitivt på er ide. Hade en sån själv när jag var ung, men den delades inte av min nuvarande fru, så jag har aldrig kommit så långt. Däremot har jag seglat och jobbat med mina båtar i närmare 50 år. Lycka till och ta inte emot några tankar som avviker mot era ideer, så går det säkert bra. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 3 Januari , 2012 Vi vill ta emot synpunkter, tips och råd angående långfärdssegling. Vi tar givetvis emot både positiva och negativa åsikter. Men som du skriver kommer vi aldrig välkomna tankar som tyder på att vi inte kommer att klara oss igenom detta för oavsett vad folk säger om det så kommer vi en vacker dag sitta i vår båt seglandes runt jorden. Dock kommer vi mer än gärna att välkomna negativa hinder som folk vet kan komma att drabba oss på resan och hur vi kan göra för att på bästa sätt undvika detta. Så toaen får du höra något om några möjliga båtar till salu i vår prisklass som även kan utnyttjas som långfärdsseglare hör gärna av dig till oss för vi kommer aldrig sluta visa uppskattning. MVH R O S E P.S. Självklart uppskattas även positiva aspekter som folk vet kan drabba oss under vår resas gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Januari , 2012 Nu har jag inte för avsikt att gå i polemik med er, men ni skriver i ert svar på mitt senaste inlägg; Vi vill ta emot synpunkter, tips och råd angående långfärdssegling. Vi tar givetvis emot både positiva och negativa åsikter. Men som du skriver kommer vi aldrig välkomna tankar som tyder på att vi inte kommer att klara oss igenom detta för oavsett vad folk säger om det så kommer vi en vacker dag sitta i vår båt seglandes runt jorden. Det fiinns ingen i de tre svaren ni fått som skriver att ni inte skulle klara er jorden runt i en segelbåt. Och jag har aldrig skrivit vad ni påstår att jag skrivit. Ni kanske som första punkt lära er läsa svenska Däremot finns det fvå seglare med stor erfarenhet av segling, (pseudonym och jag) som tycker att en Allegro 27 är i minsta laget för 4 personer på en jordenruntsegling. men det går säkert. Man har ju seglat både jorden runt och till Antarktis i en Vega. Vad Flintstone har för erfarenhet av segling och segelbåtar vet jag inte (fast jag kanske borde) men han är ingen dununge heller. Sen är ju Allegro 27 en bra båt i sådana här sammanhang. Av de fyra långkölade båtar jag haft har tre dessutom varit kostrar. Skulle jag gett mig ut på en sån här resa så hade jag definitivt valt en lånkölad båt och med all sannolikhet en koster. När man köper en båt för ett sånt här ändamål tycker jag att det är bättre att köpa en båt som inte är allt för risig och redan har lämplig utrustning. Framförallt bra segel. Att köpa till utrustning och fixa till båten är inte billigt. Fråga en som vet - jag tex Lycka till Det hade varit kul att följa era förberedelser och er res. Blogg / Hemsida - under förutsättning att ni skriver på svenska Bifogad bild - min L32;a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 3 Januari , 2012 Vad vi syftade på var då du skrev Lycka till och ta inte emot några tankar som avviker mot era ideer, så går det säkert bra.. Så din kommentar uppskattades faktiskt, inte tvärtom. Missförstånd åsido som vi ursäktar oss för. Det du skriver uppskattas, det stora problemet nu är bara att finna oss en båt. Det du säger att finna en båt som inte är alltför risig osv är något vi hoppas på. Men samtidigt är vi fyra personer i 20-års åldern och har inte den starkaste ekonomin man kan önska sig ha. Vilket då leder till den stora utmaningen, att verkligen få kämpa för att lyckas. Hoppas inte att du uppfattade våra förhoppningsvis missförstådda kommentaren nervisande då det i själva verket var tvärtom. Tack så mycket Toaen, vi i gruppen hoppas att rutinerade seglare som du kan fortsätta hjälpa oss för som sagt uppskattas det oerhört mycket. MVH R O S E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Januari , 2012 Svenska är ganska svårt. Vad vi syftade på var då du skrev Lycka till och ta inte emot några tankar som avviker mot era ideer, så går det säkert bra.. Så din kommentar uppskattades faktiskt, inte tvärtom. När jag skrev ovanstående var det sarkastiskt - men det var ju bar att ni inte uppfattade det Bifogad bild - min första koster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Januari , 2012 En sak ni kanske bör överväga är ifall det inte skulle vara möjligt att få till lite sponsring. Tänk vad mycket pengar alla modebloggare får bara genom att nämna vissa produkter! (Hua!! ) Om ni kontaktar strategiskt riktiga företag och förklarar ert projekt samtidigt som ni lovar flitigt bloggande, gärna med videoklipp) så finns det nog goda chanser att ni kan få loss en del utrustning, om inte gratis så i alla fall till kraftigt reducerade priser. Vi som läst, och sett filmer, om världsomseglare vet ju att de ofta fått grejer som de gärna omnämner/visar i bild. Som världen ser ut nu så tar Internet över mer och mer som reklamkanal och många företag är mycket medvetna om detta. Ni får väl fundera på hur mycket ni är villiga att prostituera er för sådant...kanske tycker ni inte att det är rätt väg att gå. OT: Toaen, min erfarenhet när det gäller segelbåtar är att jag ägde en Stortriss i 13 år (fram till i våras)...det var därför jag skrev som jag gjorde i mitt första inlägg i denna tråd och aktar mig för att komma med tips om lämpliga båtar, utrustning eller annat som har med själva världsomseglingen att göra! Dock kanske jag kan komma med några generella tips och allmän peppning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Januari , 2012 Toaen, Skriven sarkasm är extremt svårt att uppfatta oavsett vilket språk man än använder. Det måste nästan alltid förklaras... Som jag ser det så är vår (alltså vi som läser denna tråd) största uppgift att peppa dessa killar och ge dem positiv energi, tydliga och vänliga råd från den kompetens vi besitter och avstå från att, för att nämna ett nyord, dissa saker de skriver. Om något kanske verkar lite tokigt så är det viktigt att förklara på ett konstruktivt sätt varför det är tokigt. Dessa killar kommer möta många som säger åt dem att ge upp projektet (det har jag erfarenhet av trots att mina projekt inte var i närheten av att vara lika storartade) så de behöver inte fler här på MG. Betänk att det är unga killar det här, även om de inte är några barn, och de har väldigt ödmjukt vänt sig till forumet för att ta del av kompetensen här. Även om jag saknar i kompetens när det gäller själva projektets kärna hoppas jag kunna bidra med livets kompetens då jag är lite äldre än grabbarna. Senast ändrad av Flintstone | 04 januari 2012 | 00:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 4 Januari , 2012 @Flintstone, tackar ödmjukast för ditt visade stöd. Det betyder oerhört mycket nu när vårat projekt är i startfasen och alltför mycket negativ respons kan få en att överväga om det verkligen är lönt att fortsätta försöka ro ett projekt stort som detta i land. Hur som helst så är vi fyra stycken grabbar som valt att spotta oss i näven och vägra ge upp i första taget. Första steget just nu består givetvis i den väldiga planering som är nödvändig för att vi överhuvudtaget skall kunna kasta loss den vackra dag det beger sig. Vidare har vi ett till bekymmer som ligger och maler i våra huvuden på dagarna. Båten, som skall ta oss över böljan blå. Vi har daglig bevakning på diverse sajter ang. segling, forum, annonsmarknader, m.m. Men som det tidigare nämnts är vi öppna för alla förslag på båtar som motsvarar vår budget, samt övriga krav. (tror Eric nämnde lite om det i ett av våra tidigare inlägg.) Även allmäna råd angående långfärdssegling, såsom förberedelser, praktiska tips etc. tas emot med öppna famnar. Det är trots allt vår första båt och vår, hittils, livs största investering samt satsning. P.S Ber om ursäkt för ev. missförstånd och andra knasigheter som lätt kan uppstå i alla inlägg. Vi skriver alla fyra här lite titt som tätt därav anledningen till förvirring. MVH Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 Januari , 2012 Ni ska absolut försöka göra verklighet av projektet. Om några år är det inte så lätt om ni inte har turen att ha en partner som gillar segling och inte har fastnat i ekorrhjulet. Båda dom förutsättningarna tillhör undantaget. Det är inte för inte det seglar runt en massa pensionärer där ute. Och för er är det långt dit. När det gäller båten kan jag bara ge er rådet att inte ta priserna på blocket för givna. Man kan pruta bra många 10.000 nu. Kolla alltså även på båtar över er budget. Ett mer socialt råd är att vara öppna för att man kan ändra sig när som helst under projektet och att manmåste vara tillåtande när det gäller sådant. Skriv ett kontrakt på att insatta pengar dock inte kan fås tillbaka innan projektet är slutfört om inte någon ny somalla kan acceptera går in. Att dra jorden runt med någon som inte egentligen vill är döfött och skapar bara misstämmning (även i parförhållanden) Hoppas ni hittar drömbåten och glöm inte att det kostar en hel del att ställa en båt iordning för långsegling. Och en hemsida vill vi ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Januari , 2012 Betänk att det är unga killar det här, även om de inte är några barn, och de har väldigt ödmjukt vänt sig till forumet för att ta del av kompetensen här. Även om jag saknar i kompetens när det gäller själva projektets kärna hoppas jag kunna bidra med livets kompetens då jag är lite äldre än grabbarna. Välkommen bland seniorerna Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 15 Januari , 2012 Hej allesammans. Ber om ursäkt för dålig uppdatering med ett litet snabbt inlägg. Nu har det hänt. Vi har den. Drömbåten. Det blev inte en Allegro, utan en väldigt speciell Albin Vega. Båten har en del modifikationer gjorda, allt för att vara så optimal för långfärdssegling som möjligt. Vi ska så småningom starta en hemsida/blog/vlog som ni kan följa om ni är intresserade. Ha dé! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Januari , 2012 Vad roligt, grattis! I väntan på bloggen/hemsidan vill vi gärna se lite bilder på underverket! Jag läste nyligen tråden där det fanns planer på att använda en fiskebåt till projektet...hur känns det nu när det blev en segelbåt istället? (För visst var det ni som var upphov till den tråden?) Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 15 Januari , 2012 Tack så mycket, vi är verkligen jättenöjda med vårt köp! Fiskebåten vet vi faktiskt ingenting om? Vi har kollat mycket på Allegro 27an och även Albin Vegan då, och tillslut blev det då en otroligt långfärdsutrustad Vega. Det ska bli ett fantastiskt projekt att genomföra och just nu sitter vi bara och väntar på att få henne hemfraktad Bifogar även en bild och så återkommer vi när vi har startat en blogg/hemsida. MVH Robert Oscar Sebastian Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Januari , 2012 Hon ser fin ut! Spännande dog house också...är säkert mycket praktiskt när det yr lite runt masten. Festligt att det inte var er tråd med fiskebåten...det var också fyra 20-åringar som hade planer på att ge sig ut Jorden runt...men nu när jag tänker efter så var de nog norrifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 15 Januari , 2012 Det är hon verkligen också, vi var väldigt positivt överraskade av båten. Hon var otroligt pedantisk skött och som du sa är dess dog house spännande och förhoppningsvis väldigt praktiskt! Tack för visat intresse det är något som uppskattas av samtliga i gruppen! Och kul angående de fyra andra killarna som du säger har ett likartat projekt, det är något som måste utforskas omedelbart. MVH ROSE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2012 Grattis till båten. Jag har alltid gillat Fasta dooghaus. Det kommer ni ha mycket glädje av. Är väl egentligen inte så märkvärdigt att bygga, men det tar i alla fall en del tid och är väl inte helt gratis heller. Byggde ett själv till min havsfidra. Kompleterade det i akterkant med ett kapell med ruta och karborrefäste, så att jag fick en styrhytt för regniga dagar och akterlig vind. Kanske inget att ha på världshaven, men väl i Bohusläns skärgård. http://thallatha.blogspot.com/2011/01/doghouse.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Januari , 2012 Här har du tråden med de tre (var det visst) 20-åringarna som skulle ut och resa: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=381096#top Har er nya båt något namn? I annat fall skulle ju Rose af Kungsbacka kunna vara passande på en sån skönhet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 16 Januari , 2012 Tack så mycket Toaen, och din havsfidra såg ju fantastiskt byggd ut. Och lustigt sagt Flintstone då vi faktiskt ett tag nu funderat ut ett namn och det som än så länge varit vårt alternativ är givetvis Rose. Dock har vi inte planerat in att skriva Af Kungsbacka men det var ett otroligt fyndigt tillägg på ett redan genialiskt namn. Nej men vi uppskattar att du kommer med förslag och detta är något vi absolut kommer fundera över. Sluta helst inte komma med fyndiga tips och råd, för även om vi har köpt våran båt har vi en lång bit kvar tills vi verkligen kan ge oss av. MVH ROSE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allegro27seglarna 0 Postad 16 Januari , 2012 Med byggd menar jag då självklart att du har gjort ett fantastiskt jobb med både dog houset och kapellet! Så påbyggd kan väl då vara ett lämpligare ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Januari , 2012 Ett fast dooghause har ju flera fördelar. Det är ju något stadigt att hålla sig i, även om man bara rör sig i de nordiska farvattnen. Det blir ju mycket sittande när man seglar långa dagsetapper. Brukade ofta stå och hålla mig i handräckena alternativt sitta i ruffluckan med två båtkuffar under ändan. Autopiloten till höger och den hanburna GPS:en i ett ställ mitt på rufluckan rakt fram. Bifogad bild är tydligen tagen innan jag skruvade dit hållaren till GPS;en. Samma winchar i alla fall. Andersens underdragna. På min storfidra sitter det också samma storlek på Andersens winchar, men överdragna. Betydligt sämre när man skall hantera fall och revlinor. Jag har ofta varit mycket irriterad på de överdragna wincharna. Instrumenteringen som verkar riklig, sitter ju bra skyddad. Enfa nackdelen med ett fast dooghause är ju att det är ett extra vindfång, men det är ju som med allt. För och nakdelar. Jag tycker nog att fördelarna överväger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 Januari , 2012 Grattis! Nu är det dags att byta nickname! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Januari , 2012 Har för mig att det var nån som bytte nick på sitt medlemskap på MG genom att maila till Admin. Då försvinner ju inte ens inägg med det gamla nicket, som om man skulle skapa sig ett helt nytt medlemskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 16 Januari , 2012 Hur ser Era tankegångar ut kring maten ombord ? [Jag vet att ni efterfrågar tips och inte frågor, men jag är väldigt nyfiken hur man klarar av bra kost under så långa etapper, i synnerhet med tanke på att det är ingen jättebalja ni kommer att segla i] Och vill som så många andra, säga lycka till, men var samtidigt rädda om Er !!! Glöm inte en blogg med många bilder..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Januari , 2012 Vad var det för fel på Sissi som namn - som båten heter idag!? Då blir det väl sjösättning och hemsegling från Mossholmen vilken dag som helst!? En liten nätt etapp på ca 55 distansminuter. Kommande helg hade ju varit perfekt med Nordostlig vind men en del snö och regn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser