Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
tove

Drevbyte från VP till Mercruiser

Rekommendera Poster

Skall byta drev från Volvo Penta 250 till Mercruiser och behöver få tag på en adapter platta för att underlätta montaget. Vet någon var man kan få tag på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du utföra detta byte? Har du en Volvo Penta motor? Finns nog knappast någon färdig adapterplatta för detta, då Volvo och Mercruiser är konkurrenta företag.... Skulle aldrig byta till ett mercruiser drev. De är dock hållbara, men svårare att få beg. delar, och annors också opålitligare än Volvo Penta drev. P.s. 200/250/270 och 280 drev går alla på samma sköld som ditt 250.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall byta hela motorpaketet. Adapterplattan finns men är rätt dyr. Letar begagnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaa, du menar en adapterplatta, så att du kan fästa mercruiser drevet i volvopenta drevets hål, utan att plasta? Varför kan du inte plasta igen hålet NOGGRANT och sedan såga ut ett nytt för mercruiser drevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar definitivt plastning. Eftersom du nu har ett 250-drev antar jag att båten har några år på nacken så akterspegeln bör säkerligen åtgärdas ändå. Det finns knappast en båt som det inte krupit lite i när man väl tar bort ett gammalt drev. Så för att göra ett bra jobb bör du hugga/slipa rent ALLT dåligt och eventuellt förstärka akterspegeln i sin helhet. Det är dessutom ett förhållandevis enkelt arbete, även om det är lite större ytor som bör åtgärdas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...