Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Kulingvind

Vilken batteritankmätare ska man ha?

Rekommendera Poster

Kommer ha en förbrukarbank och ett litet startbatteri till motorn. Laddning sker med motorns generator samt med två solceller och i framtiden ev. en vindgenerator.

Vill nu ha en sådan batteritankmätare som kan ge info om batteribankens status. Vad rekomenderas? Finns det någon mätare där man kan se statusen på två banker samtidigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borttaget, vill inte ge tips till människor utan sunt förnuft.

Senast ändrad av Bayliner1954 | 04 januari 2012 | 13:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till startbatteriet bör det ju räcka utmärkt att bara mäta spänning för att se laddstatus. Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik;

12,7 V = Fullt
12,3 V = 1/2
12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.
11,7 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

När jag ändå skriver om detta kan jag ju komplettera lite.
Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok
11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)
11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)
10,5 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Med detta vill jag inte ha sagt att en tankmätare är onödig, men om man inte har någon kan det vara ett sätt att ha koll på sina batterier.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hur har du kopplat denna? Kan du tex se all inkommande ström till batteriet, tex vid motorgång och/eller när solpanelen laddar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopplas närmast minus polen på förbrukningsbanken så du kn se sllt till från batteri banken välj inte bm1 compact den saknar vissa funkioner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borttaget, vill inte ge tips till människor utan sunt förnuft.

Senast ändrad av Bayliner1954 | 04 januari 2012 | 13:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, som Admin påpekar i en kllistrad tråd överst: Använd sök-funktionen!

Det här är ett populärt ämne som diskuterats många gånger, bla i nedanstående.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=416469

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=375759

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=387976

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=325831

Sorry om jag lät lite sur i inledningen. Känns som om vi har tuggat vissa frågor och där erfarenheten i dessa trådar kan vara värd att läsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men herregud, om man ska söka hela nätet innan man får ställa en fråga kan man lika gärna lägga ner forumen eller läsa en bok i ämnet i fråga.. alltid gnällig attityd här på maringuiden..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normal forumkutym är att man alltid först söker efter den information man vill ha, innan man ställer sin fråga. Det handlar inte om gnällighet. Dock är ju sökfunktionen helt kass på MG så här får man ha lite överseende tills plattformen byts ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att det finns frågor som aldrig är ställda! Tanken med forum är att människor samlas kring ett ämne och delar med sig, och tar del av, information och tankar runt detta ämne. Det är inte till för att serva dem som är för lata för att söka information själva. Vad jag vet så är inte MG en gratis support där avlönade människor svarar på samma frågor från olika människor dagarna i ända. Jag har i alla fall inte fått några pengar för att jag hjälper folk här...någon annan som fått det?

Självklart är det mycket bekvämare att bara starta en ny tråd än att söka först och bara vänta på att få svar...men det är inte speciellt snyggt...

Återigen, sökfunktionen här är kass så det är inte så lätt att hitta information som redan finns, så det ovan skrivna gäller forum generellt.

Senast ändrad av Flintstone | 04 januari 2012 | 00:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kulingvind, get Google!

Det är ju inte direkt något ansträngande som att gå till alla världens bibliotek och leta i kortregister du ombeds göra.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen ide att bry sig..

Bara att titta på hur TS i fråga beter sig i sina andra trådar.

Han ställer mängder av frågor och sen bara lämnar trådarna utan ett tack eller något till dom som bemödat sig att svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...