varaderon 0 Postad 2 Januari , 2012 Jag hittade denna annonsen på blocket:http://www.blocket.se/halland/Uttern_6300_med_135hk_inombordare_37849378.htm?ca=20&w=3 När jag letar vidare så finns denna modell enbart med utombordare, Är detta ett hemmabygge? Mvh/Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Januari , 2012 Den modellen fanns även med inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 2 Januari , 2012 Uttern 6300 med inudrev bör vara ombyggd i efterhand. Utternbåtar sålde 6300 med ett par olika typer av montage av utombordare utanpå akterspegeln. Dels s.k. Probox, som var höj och sänkbar, men begränsade användningen av motorns egna trim/tilt. På senare årsmodeller kom en fast glasfiberkonstruktion med badplattformar vid sidorna. Båten byggdes enbart för utombordare. Däremot fanns en tidigare variant kallad 630 som såldes med Volvo Penta aq alt. för utombordsmotor. Mvh Mersey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 2 Januari , 2012 Kan du avgöra med hjälp av bilden i länken om det verkligen är en 6300 eller kanske en 630? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 2 Januari , 2012 Den båten är utan tvekan en 6300. Motorn är 10 år nyare än båten, vilket ju är positivt. Däremot kan det vara viktigt att ha koll på om motorinstallationen är ordentligt gjord. Beror på vem som gjort jobbet. Jag skulle kolla upp om dokumentation finns från varv / auktoriserad verkstad. Priset på båten ligger i underkant av vad dessa båtar brukar ligga på. Brukar ofta finnas någon anledning till det. /Mersey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 2 Januari , 2012 Ok. Jag tackar för matnyttig information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 10 Mars , 2012 Har varit och kollat på den nu. Försäljaren sa att det tillverkades tre stycken av denna modell med inombordare och att detta var en av dessa tre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent_W 0 Postad 17 Juli , 2014 Uttern 6300 med inudrev bör vara ombyggd i efterhand. Utternbåtar sålde 6300 med ett par olika typer av montage av utombordare utanpå akterspegeln. Dels s.k. Probox, som var höj och sänkbar, men begränsade användningen av motorns egna trim/tilt. På senare årsmodeller kom en fast glasfiberkonstruktion med badplattformar vid sidorna. Båten byggdes enbart för utombordare. Däremot fanns en tidigare variant kallad 630 som såldes med Volvo Penta aq alt. för utombordsmotor. Mvh Mersey Hej! Några klargöranden ang. PROBOX. PROBOX är ett hydrauliskt Trim och Tilltbart motorfäste som togs fram för att möjliggöra montage av utombordsmotorer utan att en stor motorbrunn ska inkräkta på båtens innerutrymmen, och även att kunna använda större utombordare som alternativ till tunga inombordare/drev kombinationen. PROBOX ersätter motorns Trim-Tilt och motorn ska säkras via en wire för att inte trimmas/tiltas med motorns trim-tilt. Detta gör också att man kan köpa en motorvariant utan Trim-Tilt som kostar mindre i inköp. Pga. att bolaget som tillverkade PROBOX blev uppköpt av en företagsinvesterare lades tillverkningen ner trots att kontrakt fanns med UTTERN om serieleveranser till först 6300, men att även andra modeller nya modeller skulle få samma lösning. Detta ledde också till att Uttern tog fram den stora "Badplattformen" som tyvärr ledde till att båtmodellen tappade i försäljning, framförallt pga. de försämrad kör, och bränsleekonomi. För båttillverkarna var ett avgörande argument för att använda PROBOX att båtarna endast behövde byggas i ett skrovutförande, då motorbrunnen kunde ersättas av PROBOX. Idag är PROBOX ett synnerligen intressant alternativ för de som måste renovera ett motor/drevpaket på sin "älskade" båt, och istället ersätta det med ett både lättare och billigare alternativ med en PROBOX och en moderna 4-takts utombordare. Varför vet jag allt detta då..? Jag var anställd i företaget som tillverkade PROBOX, och jobbade som produktionstekniker under den period som vi tillverkade PROBOX. I dagarna har jag också förvärvat varulagret och alla rättigheter till PROBOX och kan därför erbjuda både reservdelar och kompletta PROBOX. Kent Westin 070-3405143 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser