jonke_66 3 Postad 1 Januari , 2012 Hejsan, Nu är vi på rätt sida av årsskiftet och går mot ljusare tider. Tänkte därför passa på att lägga upp en enkel todo lista. Fick bara en tanke att många båtägare kanske gör samma saker och om man lägger upp en lista på projekt man har så kan man ju helt enkelt kontakta varandra. Ja så tänkte i alla fall jag :-) Detta är vad jag ska pyssla med utöver vårrustningen. Riva ut bägge toaletterna samt bägge tankarna. Designa,bygga och montera ny Septitank Installera två nya toaletter. Renskrapa och lacka delar av reling samt räcken med Coelan. Ta bort rutramar samt renskrapa och lacka med Coelan. Demontera samt installera ny laddare, samt nya batterikablar. Montera ledslinga i fönster. Installera nya vattenfilter. Montera oljebytarpump samt manifold. Fräsa ur nåt på några ställen och nåta om. Montera nya antenner. Bättra och lacka om namnskyltar. Genomgång ankarspel (Främre) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 2 Januari , 2012 Härligt med vår, även om det bara är den andra Januari... Här kommer min ToDo-lista, inte säkert att allt blir realiserat i år; Byta sjövattensilens lock till Volvo Pentas uppgraderade Byta/kontrollera tuben till automatiska eldsläckare(Sea-Fire) Byta ankarlanternan till LED Täta badstegens skyddsbygel En Windex i masten Ny sladd till Digital Voltmeter Strömbrytare till voltmetern Solpanel Ny zinkanod 40 mm Öppna manluckan till tanken och kontrollera om det finns vatten i dieseln Byta dieselfiltren Byta kylvätska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 29 Januari , 2012 Var får du tag i Coelan ? Verkar lögn i h....te att få tag in någon som kan skicka det hem till en. Tacksam för tips Mvh Elektrikar´ n ps. väldigt fin båt du har Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Januari , 2012 Byta ut blackjacken till en PSS axeltätning, och då också rikta upp motor så axeln centrerar i stävröret. Höja ankarspelet för att få bättre vinkel och grepp på ankarlinan som slirar. Montera odörfilter. Olja all teak med Danish Oil. Montera ankarfäste och ankarolina i fören. Kapell tvättat och impregnerat. Måla. Vaxa. Sjösätta, till Valborg.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 Februari , 2012 Tack ska du ha. Jag köper mitt på Benns i stockgolm men som sagt dom skickar det inte. Kolla på http://www.toplicht.de Dom verkar skicka det. Trevlig site hur som Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 Februari , 2012 Ja odörfilter är något borde vara lag på i båtar Tidigt att komma i till Valborg.. jag får nog vänta lite tror jag. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 10 Februari , 2012 Ser att du tänkte byta sjövattensilens lock. Antar du pratar om det genomskinliga? Jag fick ett nytt monterat vid servicen i höstas. Tycker dock inte att det är så bra då det är stört omöjligt att få dit det igen när det varit av eftersom fästet i form av en ring runt gör själva behållaren lite skev med följd att locket inte går att sätta fast igen utan att lossa ringen, fästa locket i ringen och sen skruva dit ringen igen. Krångligt då ringen sitter med insex som är svåra att komma åt runt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 10 Februari , 2012 Det mesta är gjort på kärran. Bara lite småfix till våren. - Byta elektroniken och fjärren till ankarspelet, montera extra panel vid förarplatsen (beställt delar) - Byta förarstolen eller bara gummidelen under som är sprucken. - Polera och vaxa - Måla botten - Fixa nya dörrstop till bakdörren - Installera ny nav dator - Lägga in en ny matta - Laga sökarljuset - Byta propellrar (VP har ju hög kvalitet på sina originalproppar så dom håller en hel säsong) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 10 Februari , 2012 Montera om och måla upp trimplan. Lämna in stålpropp på fix hos propellertrim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas86a 4 Postad 11 Februari , 2012 Måla om skrovet,toaletten,renovera drevet,sy om alla dynor(mamma fixar). finns massor mer men känns som det som redan skrivits kommer ta upp den mesta tiden=/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Februari , 2012 Har du haft med Propellertrim att göra tidigare? Vi skulle behöva skicka in sb-propp till dem eller till Riwalls. Någon som kan rekommendera någon framför den andre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 11 Februari , 2012 Iofs. ett antal år sedan. Jag skickade upp mina DP-proppar till Propellertrim för service och balansering. Tror inte jag kunde se skillnad på om de var fabriksnya eller inte när jag fick tillbaks dom. Det såg väldigt bra ut och ingen obalans. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 11 Februari , 2012 Hepp... Här kommer min lista: Installera bogpropeller Tvätta (eller slipa) teakdäcket och därefter låta det vara eller olja (har inte bestämt mig) Montera bränslemätare Fixa tankmätare till septitank resp. vattentank Nytt kylskåp (kanske) Service motor (tändstift, bränslefilter m.m.) Tvätta/polera skrovet Bottenfärg Lacka träramarna runt fönstren (Coelan möjligen) Fixa gösstaken Ny laddningsregulator solpanel Ny montering av solpaneler (kanske) Ny ankarlina (inköpt ska monteras) .... Kommer nog mer saker allt eftersom men sen finns det något som kallas för tid Troligen kommer jag inte i förns i slutet av maj, tror bogisen tar tid. Behöver bli varmt ute vettu. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 11 Februari , 2012 Vågar mig nog inte på mera än att byta toatank, slangar, pump och komplettera för sugtömning. Håller också på att slipa ner dom få trädetaljer samt lackera dessa som finns i sittbrunnen. Började med detta för några veckor sedan men sen blev det så jäkla kallt så det var inte speciellt kul att hålla på med det. Toajobbet har jag börjat skriva lite om i nedanst. tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=422905 /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 11 Februari , 2012 Nya projekt utöver vanligt båtunderhåll (to do 2012) * Montera nytt Anchorlift ankarspel i aktern * Byta ut bef gasolvärme mot dieseldriven Eberspr. * Montera kölskydd (kanske) * Installera Nexus NX2-sytem Avsluta projekt från sommaren (not done 2011) * Bygga färdigt 2 axlad båtvagn * Installera klart Comar AIS-system Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 12 Februari , 2012 Jo propellertrim är duktiga. Vet inte om det finns någon annan i Ostkustregionen som sysslar med reparation av propellrar? Det fanns en gubbe i en källare i Söderförort nånstans som fixade racepropellrar. Men jag har tappat bort hans namn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 12 Februari , 2012 olja ett lager till i sov utrymmet samt göra klart i körutrymmet och eventuellt fixa till vänster sida dör köket å kylskåp är sen om tiden finns till ,slipa skrovet och måla den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 14 Februari , 2012 Motorbytet som inte blev av förra året. Funderar på att flytta motorn till akterruffen för att få bättre plats där man normalt vistas, men då måste jag göra en ny kraftöverföring mellan motor och propelleraxel, t.ex drivrem. Har också en rufflucka och ett gasolkök liggande som ska på plats. Och 1000 andra idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser