Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Mackey

Vilka vattentoaletter fungerar bra?

Rekommendera Poster

Ska skaffa  en ny vattentoalett har jag tänkt, den vi har är från 1980 och har sett sina bästa dagar. Jag har sökt/kollat lite på olika trådar utan att finna någon riktigt bra info om just olika fabrikat och dess funktion.

Jag ber er nu att dela med er av era erfarenheter och hjälpa mig att svara på några frågor som jag hopps och tror att även andra kan ha glädje av framöver.

Vilka toaletter är bra? (fabrikat/modell)
Med bra menar jag nedanstående, viktigaste egenskaper i ordning.
- Felfri funktion under lång tid.
- Inga läckage under lång tid.
- Ingen återrinning av toaavfall. (Skiten i hålltanken ska stanna där!)
- Enkel att hantera.
- Snålspolande.
- Tyst spolning. (Gäller nog mest el-toor även om svordomar också kan vara störande...)
- Enkl och billig att serva (om det skulle behövas).
- Inget behov av hävertbrytare.

Komplettera gärna med egenskaper som du tycker saknas.

El- eller manuell?
Vad är för- och nackdelarna med respektive typ?

Tack på förhand.
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Par/Jabsco som fungerar fint, årsmodell är jag tveksam på. Det är en manuell pumptoalett.

Far min har två stycken Raritan (även den manuell pump)  som är köpta på Ital nordic, kvaliteten osv kan jag inte riktigt svara på men han har haft dom i fyra år nu och fick nog byta packning 3 året. men det är ju en sådan slitage del som alltid behöver bytas förr eller senare på manuella pumptoaletter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blake,vaccumtoalett,helt outstanding,haft min i 7 år no problems hitintills,el=oväsen plus drar rejält med ampere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kommit fram till att jag vill ha en manuell toa främst för att de elektriska låter så att de väcker de som sover närmast och att de enligt uppgift oftast förbrukar mera vatten än de manuella.

Det belv en Jabsco twist n' lock enligt bilden. Bra pris, får plats och stänger mot både hålltank och hav när spakarna står i rätt läge.

Om någon tycker något dåligt om denna toa så tala om det snabbt, så kan jag byta.

Mackey

post-10017094-1394236917,3745_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått lära mig av de som säljer toaletterna att man ska vara mycket försiktig med att använda sprit och andra kemikalier (ex.vis lukta gott, bryt ned, etc.) i toan. Glykol är ok sägs det. Lämplig rengöring och smörjning ska göras, men jag har inte fått klart för mig hur ännu. Då ska de hålla i tio år utan att packningar mm behöver bytas säger de.

Det lär finnas lämpliga rengöringsmedel som inte förstör gummit i packningarna, men jag vet inte vad det är för produkt. Det är något som framför allt ska vara bra för att få bort salter och urinsten som tydligen är det vanligaste problemet i toaletter.

I en vanlig toa hällar man i en skvätt ättika eller ättikssprit  och väntar ett dygn. Sedan är det bara att tvätta ur alla beläggningar. Min kunskap om plast och gummi säger mig inte direkt att det bör vara skadligt, men det skulle kanske kunna vara det.

Jag ska kolla med en leverantörer av palst- och gummiprodukter vad som gäller så återkommer jag sedan.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...