thorsten 0 Postad 31 December , 2011 Hej! Nu har jag sökt länge efter bra tips och trix om detta men inte hittat något bra svar. Så jag provar här ist. Jag har en Flipper 700 som jag ska lägga teakribb i durken på en marinplyfa. Jag har koll på allt om nåtning och limning. Men det som jag inte får till är att jag måste kunna ta ut en lucka i golvet om man ska komma åt bränsletanken osv. Hur gör ni era urtag? Har man gångjärn nedfällda eller 4 st vridlås räcker det? Gör man en egen lucka när man gjort urtaget klart, och passar in den i hålet? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 December , 2011 Oj, det finns ju hur många sätt som helst att lösa detta! Mycket är ju tycke och smak och där är det ju svårt att tipsa någon annan, men också hur stor öppningen måste vara och vad förutsättningarna är. Personligen har jag inte utfört detta praktiskt men jag har funderat en del på det eftersom vi kanske kommer stå inför ett liknande projekt. Det jag tänker mig är att man gör urtaget i durkens marinplywood så stort som man vill ha själva öppningen. Sen lägger man en snygg ram av teakribb lite indragen så att man, så att säga, får en fals runt öppningen i plywooden. Luckan tillverkar man sedan så att den blir en plugg med motsvarande fals utdragen från luckans plywoodskiva. Sen om man väljer infällda gångjärn, lås med bajonettfattning, magnet (?) eller helt utan beslag beror ju lite på hur saker och ting är och hur pass fast luckan måste sitta. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 31 December , 2011 Nu kan inte jag hur den modellen ser ut men är det inte enklast att ha enlucka man kan flytta bort helt om det är till motorn. Annars brukar det ju ha en tendens att vara ivägen när man grejar och genomgående så är det ju inte gott om plats i båtar. Så skippa gångjärnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thorsten 0 Postad 1 Januari , 2012 Ja det e precis som ni sa med att ha övermått på falsen så luckan lutar sin vikt på falsen. Hur fungerar vrid låsen? Ska man borra i luckan för att försänka dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 Januari , 2012 Luckor går att göra på många olika sätt : Här visar jag två olika typer 1. En stor lucka som vilar direkt mot basinredet eller balkar 2. En mindre infäld lucka direkt i plywoodskivan med erf limmad förstärkningsram bakom Bild 1 (Stor lucka) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 Januari , 2012 Bild 2 (stor lucka borttagen liten lucka finns under bordet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 Januari , 2012 Bild 3 (Liten lucka infäld i durk, under bordet) Den lilla luckan har i ena änden en läpp som går in under durken den sitter i, detta för att förhindra att den hoppar ur läge om man tex stampar i golvet eller vid kraftig sjögång Senast ändrad av Hasse_O | 01 januari 2012 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thorsten 0 Postad 4 Januari , 2012 Men gud vilket proffs! Tack så hemsk mycket! Jag ska fundera hemma nu. Men alternativ 3 verkar mest passande! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Januari , 2012 Teak är alltid snyggt, men egentligen är det inte så märkvärdigt. Fast det blir ju lättare ju mer man tränar - som ofta har man aldeles för få projekt att träna på. En tråd att bli inspirerad - eller avskräckt - av. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=413748 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Januari , 2012 Precis när man trycker på knappen skicka så dyker en tanke upp i skallen. Läste för nån dag sen i På Kryss nr 9 2011 på sidan 50 om en bok om konsten att lägga om teakdäck. Saxat ur På Kryss LÄGG OM TEAKDÄCKET SJÄLV AV JAN LILJA Ett spiralbundet häfte på 40 sidor med instruktioner steg-för-steg om hur man byter ut sitt slitna teakdäck. Ett mycket berömligt initiativ av Jan, som ger ut den som print-on-demand på eget förlag. Råden är goda, upplägget är pedagogiskt och följer Jans egen omläggning på en 29 år gammal Hallberg-Rassy 352. Beställs direkt genom Jan på jan.t.lilja@telia.com. Pris: 165 kr ( ev. frakt) Har tidigare haft en båt med teakdäck och har sen dess omfattats av det talesätt som säger; Att lägga teakdäck på en båt är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. Nu finns det ju metoder så att man inte behöver skruva, som man gjorde förr. Men en båt med teakdäck för min del - aldrig mer. Däremot har jag klätt luckor och gjort små fotsteg mm i nåtad teak, blir ganska snyggt även om man bara är normalhändig. Tror nästan att jag skall beställa boken bara för att se hur den är. Senast ändrad av toaen | 04 januari 2012 | 19:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 4 Januari , 2012 Att lägga teakdäck på en båt är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. Ha ha ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thorsten 0 Postad 4 Januari , 2012 Tack ännu en gång! Och boken ser lovande ut, alltid skoj att köpa av någon som ger ut boken privat... Mvh \ Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Januari , 2012 Har betällt den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser