Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
saltpeter

Kylaggregat Isotherm värt att satsa på ?

Rekommendera Poster

Hej !

Funderar på att byta ut mitt gamla kylaggregat (Thermo king) som bygger på ngn slags fläkt och drar mkt ström. Kom som orginal i min Cumulus på 80 talet. 

På Hjertmans finns en förhoppningsvis modernare variant. 

Tre frågor : 

Är det ngn som har erfarenhet av detta aggregat och kan rekommendera det ? 

Stämmer strömförbrukningen som anges i katalogen ( medel 0,6A ) ?

Är det ngt särkilt man skall tänka på vid installtionen ? har hört om ngt kopparrör som skall lindas runt avloppsgenomföringen. 

 

MVH Peter

 

Nedan uppgifter från Hjertmans hemsida

 4798-6 Kylaggregat Classic Compact 2006. Effektivt kylaggregat för inbyggnad i skåp/kylbox. För box upp till 80 liter (max frysbox 25l). Konstruerad för att tåla marin miljö med lutningar, skakningar och stora tempvariationer. Kylkompressor med hög verkningsgrad. Kompressor L270x B160x H155mm, förångare B350xH250mm. Medel– strömförbrukn 0,6A. Inkl platt förångare och 2m förbindelserör med snabbkopplingar .
Levereras från och med 2010-11 inkusive monteringskonsoll 4798-915 (värde 389.-).
Ord.pris 4290.-N     Julreapris t.o.m. 2012-01-14   3790.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Isotherm med kylmagasin som fungerar mycket bra. Den har ASU-styrning vilket innebär att när man kör motorn så tok-kyler den med 75% mer kapacitet. Sedan håller kylmagasinet kallt hela dagen tills man kör motorn igen på kvällen. Denna modell rekommenderas även om den kostar mycket mer. Strömförbrukningen är helt beroende på hur isolerat kylutrymmet är och går inte att beräkna i förväg för individuella båtar.

Det finns en modell som kyls genom att man låter kylmediet gå genom rör runt en skrovgenomföring, det blir då sjövatenkyld. Fungerar säkert jättebra men man får byta genomföring och jag har inte funnit att det är några problem med den luftkylda. Mycket tyst.

Har du AGM-batterier i båten ska du ha en ASU som är anpassad till detta batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte och installerade en sådan i min storfidra samtidigt som jag byggde en välisolerad kylbox. Finns lite att läsa här med en del bilder. http://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html

Seglade ett par sommrar. Sen hände saker som gjorde att jag skaffade en annan båt. Fungerade bra, men jag fick ingen koll på den exakta strömförbrukningen.

Bäst är naturligtvis ett kylaggregat med vattenkylt AUS.

Men sen finns det dessvärre en annan faktor som oftast styr - PENGAR - eller rättare sagt - BRIST PÅ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker att tänka på:

Kylagregatet skall vara av kompressortyp och skall placeras så den når så kall luft som möjligt och ha så god luft-genomströmning som möjligt. De har vanligen en fläkt förbi kylslingorna vid kompressorn, montera denna enhet så det naturliga luftflödet har samma riktning som fläkten blåser så drar det mindre ström och blir effektivare. Lämplig placereing kan vara ute i anslutning tili ett stuvfack

Vissa kylelllement har en accumulator typ ASU och medger att detta laddas extra då god spänninng finns tillgängligt (motorgång, landström etc)

Kylboxen bör givet vis vara bra isolerad (minst 5 cm) och hellre vara djup och smal än bred och vid. Locket upptill skall vara lätt att nå och hantera

Koppla gärna en ca 50 W solsellspanel och reglator så kan installationen i stort sett bli självförsörjande

Kylagregat och solpanel skall då avsäkras separat och läggas över en egen huvudbrytare så att funktionen kan lämnas på om så önskas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ASU och solcell lirar inget bra med varandra automatiskt. Är batterierna fulladdade kommer spänningen att stiga när solcellen laddar och kompressorn startar, Då sjunker spänningen under ASU-funktionens inställda värde och kompressorn stoppar. Då stiger spänningen igen, kompressorn startar, spänningen sjunker kompressorn stoppar och så håller det på. Jag brukar då ställa manöverdonet i man. infrysning och ladda magasinet fullt innan jag lägger i auto igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är precis vad jag upptäckt som nackdel med ASU:n. Den har ingen känsla för den spänningssänkning som uppstår då kompressorn kör i högfart på grund av att spänningen ökat. Då sjunker spännningen så kompressorn går ned i lågfart vilket gör attspänningen ökar så kompressorn går över i högfart och så håller det på. 

Skulle tro att detta sänkte vår gamla ASU-kompressor som nu ska ersättas. Väljer nog en normalkompressor utan ASU. Har alltid varit störande vid landströmsladdning då kylen slagit till/från som en galning och stört nattsömnen för den närmast kylen boende.

Nu köper jag en utan ASU och låter accarna ta smällen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju intresant information beträffande AUS.

När jag köpte min Classic Compakt aggregat och byggde in det i den ytterst välisolerade boxen på min storfidra var det av ekonomiska skäl. Jag hade helt enkelt inte råd att köpa en dyrare kompressor.

Jag kom på en smart ide. Köpte en extra termostat som jag monterade ren fysiskt parallelt med orginaltermostaten.

Tanken va att koppla den andra termostaten även elektrist parralellt med drifttermostaten och via reläer styra den så att den ena termostaten gick i max läge när motorn laddade eller landströmen var inkopplad, samt att driftstermostaten hade en betydligt varmare inställning och styrde kylboxen när jag seglade.

Dessvärre fick jag aldrig kopplat färdigt denna inovation, men jag är övertygad om att det skulle fungera.

I min nuvarande båt gör jag lika dant för hand. Kylen har en kompressor som går både på 12 volt och 230 V. När jag ligger pålandström vrider jag termostaten på max kyla och när jag kopplar bort landströmen ställer jag tillbaka termostaten  till normalläge.

Jag gjorde en mätning på skåpet första sommaren och så här skrev jag på Sailguide.se http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6761

Nu har jag, som Bosse skrev gett mitt kylskåp en tjangs. Det var ju inget absortionsskåp som jag ett tag trodde utan en kompressorskåp där kompressorn går på både 12 och 230 Volt.

Strax före jag stack ut och seglade hittade jag min gamla Fluke 87 (universalinstrument) som jag har saknat i flera år. Jag trodde att det hade blivit stulet ur jobbarbilen under ett obevakat ögonblick. Jobbarkompissen råkade ut för att man stal hans mobiltelefon, som satt i handsfristället, när han vände ryggen åt bilen under några minuter. Det var ungefär samtidigt. Boven i mitt drama var jag själv. Hittade instrumentet i en låda med FK och lite annat elmatrial som jag inte packat upp efter att ha hjälpt en av döttrarna med lite elarbete för några år sen.

Fluken har den funktionen att man kan mäta Min-, Medel- och Max-värde. Jag kopplade in den och mätte strömmen under ett dygn. Temeraturen i ruffen låg mellan 15 och 22 grader under mätperioden. Får väl göra en ny mätning nästa sommar när det blir så där outhärdligt varmt - men då är jag ofta ändå inte ute och seglar. Kunde förstås göra om mätningen med värmaren på max. Men det får i så fall bli när jag kommer hem. Jag tål inte värme - speciellt inte när jag skall sova.

Kylskåpet går på 230 volt när landströmen är inkopplad. Jag ställer då kylskåpet på Min temeratur (5). Det går ner till ett par plussgrader. När jag kör på 12 Volt ställer jag det på så lite kyla som möjligt (1). Temperaturen blir då plus 10 grader. Det var så jag hade det under mätningen. Körde mätningen under 24 timmar.

När kylskåpet startade när batteriet var fulladdat drog det 5,5 A för att efter en liten stund sjunka till 4,5 A.

Medeltalet under mätperioden var 1,18 A och det blir ju 28,32 Ah under 24 timmar. Det är ju ungefär dubbelt så mycket ström som ett motsvarande nytt kylskåp som bara går på 12 Volt drar. 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett sådant till vår förra båt. Den drog mindre ström än i specen, säkert tack vare en mycket väl isolerad kylbox. Den var också mycket tystare än det vi hade innan. Var mycket nöjd. Rekommenderas.

Var försiktig med det lilla tenn-rör som är temperatursensor och  hör ihop med termostaten. Man böjer lätt av det och det gjorde jag och fick köpa ett nytt för ca 800. Behövde inte linda något kopparrör. Fick också dra nya, tjockare strömsladdar. Det enda som var svårt med installationen var att det var trångt, men det har ju inte med Isothermen att göra! 

Edit: Du räknar väl inte med att strömförbrukningen är lika låg med full box eller om du ställer ner några rumstempererade läskedrycksflaskor för att få dem nedkylda? Det gör den givetvis inte! smiley
 

Senast ändrad av breckan | 01 januari 2012 | 13:10



Senast ändrad av breckan | 01 januari 2012 | 13:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant info om nackdelar med ASU.(ovan)

Jag har nu provat båda typerna. På den gamla båten utan och på nya båten med ASU.

Jag tror att ASU är perfekt för den som kör motor regelbundet och kanske saknar solpanel.

Jag tror att utan ASU fungerar mycket bra med solpanel, (med ASU så kan störningsproblemen enligt ovan uppstå).

- Jag kan nu konstatera att jag inte upplever några större fördelar med ASU, kanske beroende av att det inte funkar så bra med en solpanel, som visserligen lämnar spänning men inte tillräcklig strömstyka för att orka driva kompressorn utan spänningsfall. därav till- och från-problematiken som beskrivits ovan (motor kör man ju rätt lite med segelbåt om det finns vind för segling)

Upplever att jag jag hade lägre total strömförbrukning med den gamla kompressor som saknar ASU  i synnerhet de dagar jag inte hade kört motorn. Jag hade tiigare den ringformade evaporatorn och i denna kunde man även få viss accumulatoreffekt med kylklabbar eller med djupfryst mat

Skulle nuvarande kompressor paja så skulle jag nog välja utan ASU då jag är övertygad om att den drar mindre ström under långsegling.

Är det någon som har annan erarenhet???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fattigmans-ASU som beskrivits i flera inlägg (både automatisk och manuell) har inspirerat mig, det kommer jag att satsa på till sommaren 2012. Dessutom ska jag komplettera isoleringen och dra ner en slang (typ spisfläkt) i kölsvinet för att få kallast möjliga luft till kompressorn.

Beskrivning på Mackeys automatiska fattigmans-ASU
- Koppla ett relä till generatorn på samma sätt som för att koppla ihop startbatteri med batteribank vid motordrift. (42-301 från Biltema för 34:90 kr eller 40-ED005 från Mekonomen för 40:- kr.)
- Lägg in detta relä parallellt med orginaltermostaten på kylen. (Kolla först att det är möjligt och lämpligt att gör på det viset. Det kan bero på hur funktionen är på den aktuella kylen.)

Nu har du en kyl som går på max så snart generatorn laddar och när motorn stängs av går kylen automatiskt tillbaks till underhållskyla enligt orginaltemostatens inställning.

Lite varning för långa turer med motor, då kan det nog bli väldigt kallt i kylen så en extra brytare som kopplar ifrån maxkylreläet kan kanske behövas.

För att inte bli OT kompletterade jag inläggget med att påstå att en kyl utan ASU kompletterad med ett relä för 40:- kr är bästa köp... De 6 000:- kr du får över kan du köpa några extra batterier och en extra solpanel för och en ny generator om du upplever att du behöver mer ström ombord.

Maceky



Senast ändrad av Mackey | 02 januari 2012 | 16:46
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Tack för alla nyttiga tips. För min del låter det som den enklare varianten utan GSU passar allra bäst. Både ekonomiskt och funktionsmässigt. Ibland kör man motor länge men det är bättre att inte ha ett upplägg som passar/optimeras för motordrift tycker jag. Solcellen räcker ofta tillräckligt bra.

Lösningen med parallellkopplat relä verkar också intressant men jag måste nog rita upp det för att - förhoppningsvis - fatta hur det skulle kunna fungera. 

När det gäller kylboxen tror jag att jag provar med att behålla den gamla isoleringen och se hur det funkar. Annars är det bara att ta nya tag igen. 

Nya batterier verkar oxå vara en god idé men där finns det redan trådar har jag sett. 

MVH 

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ursprungliga frågan var egentligen ifall man upplevde någon skillnad mellan ett kylaggregat av, vad jag uppfattar som, SuperCool-typ (alltså något piesoelement med fläktar) och ett kompressoraggregat typ Isotherm.

Jag har haft bägge varianterna i mina olika båtar genom åren och helt klart fungerar ett kompressoraggregat mycket bättre. Om vi håller oss till just Isotherm där jag har erfarenhet så drar det mindre ström och håller bättre kyla. Sedan kan man diskutera huruvida man ska ha ASU eller inte och ifall man också ska ha vattenkylt. Jag har valt ett med ASU (alltså automatisk kraftigare ned kylning då motorn går/vid landström) men man kan egentligen göra denna manöver manuellt på sin termostatratt också. Vad det gäller den vattenkylda varianten (som jag också haft) kan det mycket möjligt bli problem med solpanel, jag har ingen solpanel så jag vet inte. Däremot är dom vattenkylda inte så strömsnåla som teorin vill hävda och det håller även tillverkaren med om. Tysta kanske dom är men det är faktiskt det vanliga aggregatet också.

Så köp du ett Isotherm-aggregat så kommer du att få ett helt annat kylskåp  din båt och dessutom uppleva att du har mer ström kvar i batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Mambo.

Det var väl ingen mer som kom på att det var en sån piezokyl som saltpeter har i båten. Dessa är väldigt strömkrävande och bra att byta ut mot kompressorkyl.

Rätt kul att man valt såna namn som Supercool och Thermo King när det verkligen är tvärtom. Ganska vanligt i marknadsföring. Tycker att man lyckats bra att få ut så många kylar som är undermåliga när det gäller att kyla. Namnet har hjälpt kan jag tro.

Peltier-element ska det heta förstås, inte piezokyl.



Senast ändrad av forgus31 | 04 januari 2012 | 10:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mambo

Du skrev tidigare

Vad det gäller den vattenkylda varianten (som jag också haft) kan det mycket möjligt bli problem med solpanel, jag har ingen solpanel så jag vet inte. Däremot är dom vattenkylda inte så strömsnåla som teorin vill hävda och det håller även tillverkaren med om.

Det här var intressant kan du förklara lite närmare varför solpanel och vattenkylt inte är nån bra kombination.

Var kan man hitta uppgifter från tillverkaren att inte vattenkylda så strömsnåla som dom borde vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl knappast tilverkaren som kommer med sån uppgifter.

Vad jag förstod var det en erfarenhet som Mambo hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber att få ta tillbaka en uppgift som jag skrev tidigare; den om att den vattenkylda Isothermen inte skulle fungera så bra i kombination med solpanel. Det jag menar var att ASU-varianten tydligen inte fungerar så bra med solpanel. Förlåt- jag slant på tangentbordet!

Jag skrev också att tillverkaren inte ansåg att det var så jättestor skillnad i strömförbrukning mellan en med vattenkylning och en utan (och jag menar då ASU-versionen).

Denna uppgift fick jag vid ett telefonsamtal med tillverkaren/importören då jag stod i begrepp att byta kylaggregat, jag hade sedan tidigare ett vattenkylt Isotherm och undrade ifall jag skulle stoppa dit ett likadant men fick alltså rådet att det knappast var värt de extra pengar det kostar. Men jag kan tänka mig att om man  lever med en strömtillgång som är precis på marginalen så är varje liten Ah jätteviktig. Om man däremot kan ha plats för ytterligare ett extra förbrukningsbatteri så får man så att säga mer valuta/förbrukning för pengarna, de då tillkommande Ah kan man dessutom använda till ännu fler förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Det var väl ingen mer som kom på att det var en sån piezokyl som saltpeter har i båten. Dessa är väldigt strömkrävande och bra att byta ut mot kompressorkyl.

Rätt kul att man valt såna namn som Supercool och Thermo King när det verkligen är tvärtom. Ganska vanligt i marknadsföring. Tycker att man lyckats bra att få ut så många kylar som är undermåliga när det gäller att kyla. Namnet har hjälpt kan jag tro.

______________________________________________________________________

Jag vill minnas att argumenten när dessa kylelement- aggregat kom ut på marknaden var att de var just strömsnåla och saknade rörliga delar och därför skulle hålla bättre och dessutom var något billigare än en kompressorkyl.

De hade dock redan då en nackdel och det var att de förmådde inte sänka temperaturen mycket mer än ca 10-15 grader. (Vilket räckte en normalsommar men inte vid värmebölja)

Idag är kompressorkylarna mycket mer strömsnåla och driftsäkra än för 25 år sedan, då kylellementkylarna var som mest aktuella för installation i båt. Men kylellement kan tex forfarande vara vettigt alternativ i en bärbar kylväska  om man har gott om ström när man är på bilsemester eller kör motor mycket, men då bara som exktra kyl !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peltier-element ska det heta förstås, inte piezokyl.

 

Senast ändrad av forgus31 | 04 januari 2012 | 10:48

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

 

Nu har jag äntligen bytt ut kylaggregatet. Det blev ett Isotherm compact classic 2006 från Hjertmans. 

 

Ibland tar det lite tid innan projekten går från ide till verklighet. Det verkar vara en helt annan kyla med det nya aggregatet. 

 

Det var en hel del pyssel att få dit det, som alltid trånga utrymmen i en segelbåt. 

 

Kändes lite lurigt att koppla ihop kylslangarna och bunta dem, kopparrören höll men det knakade en del när man höll på. 

 

Tack för alla tips, råd och erfarenheter...

 

Nu skall det bli spännande att se hur mycket batteri som krävs för att hålla kylen igång under semestern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för alla tips !

 

Kan rapportera efter första säsongen: 

 

Kylen fungerar mycket bra, trots att vi inte tilläggsisolerade. Den gamla frigoliten funkar helt ok. Kall fil, köttet håller länge, lite frostbildning på själva plattan. 

 

Den drar avsevärt mindre ström totalt jämfört den gamla Supercool. Detta eftersom den endast behöver gå kortare perioder. När den är igång drar den lika mycket som den gamla.

 

Den låter lite grann men vi har vant oss. Ingen större fara.

 

Vi valde att ett aggregat utan extra finesser och monterade det i segelkojen - ok för svenska förhållanden. Skall man till varmare breddgrader kanske det blir för varmt där.

 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips till alla med ASU- funktion, inklusive mig själv... tog två år innan jag förstod...

 

Om du slår över från automatik-läget till MAN så kommer termostaten att reglera mot vilken temperatur du ställt in. Då funkar det mot solpaneler och landströmsladdare.

 

Vill du sedan kyla ner så mycket det går vid motorgång slår du på Automatik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips till alla med ASU- funktion, inklusive mig själv... tog två år innan jag förstod...

 

Om du slår över från automatik-läget till MAN så kommer termostaten att reglera mot vilken temperatur du ställt in. Då funkar det mot solpaneler och landströmsladdare.

 

Vill du sedan kyla ner så mycket det går vid motorgång slår du på Automatik.

 

De extra pengarna som en ASU kostar kan man lägga på extra batterier, det ger samma resultat men inte bara till kylskåpet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Det var väl ingen mer som kom på att det var en sån piezokyl som saltpeter har i båten. Dessa är väldigt strömkrävande och bra att byta ut mot kompressorkyl.

Rätt kul att man valt såna namn som Supercool och Thermo King när det verkligen är tvärtom. Ganska vanligt i marknadsföring. Tycker att man lyckats bra att få ut så många kylar som är undermåliga när det gäller att kyla. Namnet har hjälpt kan jag tro.

______________________________________________________________________

Jag vill minnas att argumenten när dessa kylelement- aggregat kom ut på marknaden var att de var just strömsnåla och saknade rörliga delar och därför skulle hålla bättre och dessutom var något billigare än en kompressorkyl.

De hade dock redan då en nackdel och det var att de förmådde inte sänka temperaturen mycket mer än ca 10-15 grader. (Vilket räckte en normalsommar men inte vid värmebölja)

Idag är kompressorkylarna mycket mer strömsnåla och driftsäkra än för 25 år sedan, då kylellementkylarna var som mest aktuella för installation i båt. Men kylellement kan tex forfarande vara vettigt alternativ i en bärbar kylväska  om man har gott om ström när man är på bilsemester eller kör motor mycket, men då bara som exktra kyl !

 

Den gången det kan vara motiverat, tycker jag, med peltier är: Om du nite har användning av kyl "på riktigt" utan vid något enstaka tillfälle.

när man vill hålla 10-15 grader lägre temp än omgivning (om du har hyfsat bra ventilation) och du har väldigt gott om ström. (Den drar ju, har för mej mätte på en... 5 eller 8 A konstant.)

Vanligtvis fungerar gamla hederliga isblock minst lika bra, men inte lika lång tid. 

 

 

 

 

Egentligen är kompressorvariant det enda riktiga alternativet som dessutom går att köra med solceller.

Brukar ha en 80L box i bilen, fll med varor, i 4 grader. Bilen kan stå ett par dygn utan problem att starta.

Drar ca 4A 20 min i timmen så 4Ah var tredje timme... när det är som varmast och boxen är fyllproppad.

 

Kompressoskylar som 12V var väl djävligt dyra förr?

Nu kan du få dom till vettig peng i massa olika storlekar.

 

tycker jag.... fast direktverkande el-kyla, kan man hoppas får samma utveckling som mobiltelefoner.

Grben har en liten minivariant som man får plats med en 33cl dricka i, som han kopplar till datorn... =) funktion... sådär... men lite kul iaf.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De extra pengarna som en ASU kostar kan man lägga på extra batterier, det ger samma resultat men inte bara till kylskåpet...

 

 

Jag vet inte prisskillnaden idag men för några år sen motsvarade prisskillnaden för ASU både batteri och solpanel.

Har man mycket motorgång kan man ju vrida ner termostaten lite extra och magasinera kyla genom att stoppa ner vattenflaskor i kylen.

Fast numera behöver man inte krångla, en 50W solpanel brukar räcka för att hålla igång kylen hela sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så magasinerar man energin i form av elektricitet i batterierna i stället för i form av kyla. Strömmen i batterierna håller ju längre än kylan i blocket i ASUn.

 

Prisskillnaden i dag på en ASU vs icke ASU tangerar ungefär priset för blysyrabatterier på 320 AH. (4st 80Ah)

 

Om kylen drar 4A kan du alltså köra den 40 timmar "gratis". Under förutsättning att batterierna har hunnit laddas upp.

 

Hur stor extra kylkapacitet får man i en ASU för de extra fem tusen kronorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stjäler tråden lite till, den är ju ändå så gammal :-)

 

Jag bytte till Isotherms kylelement i våras. Tidigare satt det en supercool som hade för vana att dra ut batterierna. Jag jämför med min förra båt som hade en kylbox med samma kylaggregat. Jag kalrade mig på 50W panel hela sommaren, stängde aldrig av kylen. I nya båten, med 50W panel backar i energi jag varje dag, ca 20-25Ah. Nu är boxen ungefär dubbelt så stor så givetvis blir det skillnad men jag tycker skillnaden är för stor.

 

Jag har inhandlat en 100W panel som skall kompletteras med ytterligare en men jag misstänker ändå att kylen drar mer än den borde. Kylboxen är original från Najad 1981 och verkar vara tjock och rejäl men jag vet ju inte vad som gömmer sig innanför plasten. Är det bara isolering som gäller? Ju mer desto bättre?

 

Eller finns det annat man kan göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FEMTUSEN?

 2x50W solpanel + 1x95Ah AGM kostar ca 3200 kr.

Kylen förbrukar <240Wh/dygn, solpanelerna ger runt 400Wh/dygn och batteriet kan hålla igång kylen utan sol i nästan 3 dygn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...