Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Cefalon

Expert sökes (träfanér, slipa, lacka = snyggt)

Rekommendera Poster

Hej

Nu är vinterprojektet om att piffa upp den Scampi jag har köpt igång. Jag har som plan att snygga till träonredningen som mestadels består av teakfanér och har skummat genom både detta forum och andras - men vill nu komma fram till en konktret plan:

Jag har som grov plan att utföra arbetet i följande ordning: (är det smart, inte? vad mer? varför?)

 

1. Värmepistol och skrapa bort lacken

2. Använda något slags färgborttagningsmedel eller liknande kemiskt för att komma åt sista lack / färg (fernissa) för att sedan torka rent.

3. Slipa försiktigt med excenterslip ca 300 kornigt papper för att rugga upp, jämna till och få en ljusare jämnare färg (ganska mörk idag).

4. Stryka på 1 lager Epifanes Matt Fernissa, torka och sedan excenterslipa igen med 400 vattenslippapper.

5 osv

Vad rekommenderar ni till material att användas vid respektive steg?

tacksam för goda råd!

 

 



Senast ändrad av Cefalon | 30 december 2011 | 17:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan slipat teak. Jag vill alltså uppnå samma färgnyans på teakplywooden / fanérn.

post-10009230-1394236900,5869_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det förresten för mörk brun bets nyans man kan använda som liknar den befintliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det högtryck på genomputsningarna igen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Jissell tycker jag inte alls svarar på mina frågor kring inrednindng

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du vill ha state of the art, (då kan du sluta läsa) eller du nöjer dig med att det ser snyggt och fräscht ut.

Jag är ingen expert men har fixat endel inredning på en min myra från 1971, och jag gissar din Scampi inte heller är helt ny....

Jag  brukar slipa bort gammal lack med slitet fint slippapper. Men  var försikigt . Det är lätt att slipa för mycket! Fanéret  är tunt.

När ytan är matt  lägger jag på Herdins Lackbets no 722, och målar första lagret lack utspätt med 10 % lacknafta.  Och sedan tre lager till och slipar emellan med slitet slippapper. (Det räcker med tre men med fyra blir det riktigt bra.)  Kör med biltemas Fernissa, prod nr 36140 billig och bra.

Titta på

http://myra2010.rodarummet.net/#home

http://myra2010.rodarummet.net/#22.22

Som sagt jag är ingen expert. Men det glittar ganska fint i  trät nu för tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack men tror du inte det är bra med ngt kemiskt medel för att ta bort gammal färg(bets,nyans eller vad det heter) i den befintliga lacken samt i porerna(slippa slipa djupt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fägborttagningsmedel är strarkt  är rätt kladdigt,  ofta brukar man få skrapa och skölja bort smeten, Vilket trä inte mår så bra av. Det är en annan sak på metall.

genom att lägga första lagret lack innan betsen torkat så jämnas färggskiftningar ut ganska bra..

Att det är lite lackrester kvar i porer gör inget. Du lackar ju över det med ny lack. Det är lite balansgång å ena sidan vill man ha det så trärent som möjligt å andra sidan finns det risk att man slipar bort för mycket....

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 30 december 2011 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok - det kan ju stämma.

 

Tycker du att jag slipat för mycket, lite eller lagom på bilderna ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt är jag inte expert, men jag tycker det ser bra ut. Det mesta är borta och lacken är matt. Ta hem några lådor och prova på dem. (Det är bättre att lacka inomhus för det tar dig för lacken att torka om det är utomhus temperatur. )    Blir det inte bra så är det ju bara att slipa av och göra om ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den gamla lacken sitter så räcker det ju med att slipa med fint papper, 320 blir bra, betsa tex med Internationals mahognybets, om du vill ha träet mörkare och sedan fernissa gärna med ngn polyurethan fernissa som passar bra på plywood. Det går bra att lägga 2 lager utan mellanslipning om man gör strykningarna någorlunda tätt inpå varandra.

Om den gamla fernissan släpper så är värmepistolen bra med försiktig användning av skrapan. Slipa, ev betsa och lacka. Jag betsar helst inte på renskrapat trä om det är någorlunda mörkt utan hellre på mattslipad gammal fernissa, men bets ny fernissa ger risk för att fernissan reser sig. Använder du en 2 komponent fernissa så går det bra att betsa när den har härdat. Lite väl många om och men här tyvär.... hoppas att ngt ändå är användbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...