Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
GustavKarlsson

Batteri i batterilåda brevid bensintank ? farligt?

Rekommendera Poster

Tjena ! har en liten mindre motorbåt och tanken i lådan bak vid sätet bak vid motorn båten är med ruta och kapell så jag har införskaffat vindutorkare.. finns inte så många bra alternativ att ha batterit på men skulle det fungera att ha batteriet i batterilåda (syrafast) i ena sidan av lådan och tanken på andra sidan ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl fixa en säkring som går om det blir kortslutning. Se tråd om säkring längre ner!.

Har du plasttank som många nya snurror har tål den sämre glödande koppartrådar än gamla plåttankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara noga att följa de regler som gäller vid nyproduktion. Dessa regler finns säkert på www.transportstyrelsen.se

Jag är inte helt insatt i om det är ok att ha batteri och bensintank i samma utrymme. Det jag vet är att om man har elektrisk utrustning utöver en bränslemätare i utrymme där bensintankar är monterade måste utrymmet ventileras med två öppningar, en i nedre delen av utrymmet och en i övre delen, sk. naturlig ventilation (jämför självdragsventilation i ett hus). Minsta diameter är ca 65 mm, större ju större utrymmet är.

MAckey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att någon har missat hur en ottomotor fungerar...smiley

1) Bränsle luft in
2) Kompression
3) Förbränning
4) Avgaser ut

Om det finns en lagom blandning av bensinångor och luft i tankrummet samtidigt som en gnista bildas i elinstallationerna är vi vid 3 - Förbränning och går snabbt över till 4 - Avgaser ut. crying

Även laddning av batteri är en risk i sig då det bildas vätgas, men med ett korrekt ventilerat utrymme och slangar som leder ut vätgasen ur utrymmet tror jag att risken för explosion är eliminerad.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp plåttank har jag och säkring har jag redan :) finns inte så många andra ställen att använda för att ha batteri /tank på då jag vill ha dom inlåsta, att ladda batteriet i båten har jag inte möjlighet till så det får åka med hem när det är tomt hade kanske funkat å skilja av dom med typ en plyfa eller nått emellan tanken och batteriet ? eller är det helt att utesluta att ha dessa ihop ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du inte ska ladda, men du bör ändå ha utrymmet ordentligt ventilerat som jag beskrev ovan. Är det det?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såhär står det på sjöfartsverket Förvaring av bränsle

29
23 §   Bensinbränsle skall förvaras i tankar som 
1.  inte utgör en del av skrovet,
2.  är isolerade från motorrummet och andra gnistkällor, och
3.  är skilda från boendeutrymmen.
Dieselbränsle får förvaras i tankar som är sammanbyggda med skrovet.

står ju inte att de inte får förvaras tillsammans med bränsle vad jag kan se ? 

det är ventilerar på vänster sida med 1 hål men det är ju inte omöjligt att om jag sätter en plyfa emellan och gör ett hål på andra sidan också vad tror du om det ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Elektriska system
30
24 §   Elektriska system skall vara utformade och installerade för att säkerställa att fritidsbåten eller vattenskotern fungerar korrekt under normala förhållanden och för att minimera risken för brand och elektriska stötar. 
Alla grupper utom motorns startkrets som får ström från batterier skall
skyddas mot överbelastning och kortslutning.
Ventilation skall förhindra att eventuell gas från batterierna ansamlas.
Batterierna skall vara ordentligt fastsatta och skyddade från inträngande
vatten 

glömde den viktiga delen haha :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att småbåtstankar tillhörande utombordare har ibland snabbkoppling vid tanken eller luftningsskruvar eller så glömmer man dra åt tanklocket. Dessutom slits slangar rätt mycket om man transporterar tanken ofta. Själv har jag alltid tanken på båtbotten en bit fram så dels fördelas vikten bättre och ev läckage märker man lättare samt luftas bort effektivt .

Min nyaste plasttank (24l ) luktar det alltid bensin om även då den är tät från synliga läckor. Plasten med sina stora molekyler släpper nog igenom lite bensinångor. Otrevlig att ha i bilen.

Gamla plåtdunkar bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla grupper utom motorns startkrets som får ström från batterier skall
skyddas mot överbelastning och kortslutning. 

Lite kul att man har uteslutit startkretsen. Det är ju så de flesta har det om jag inte tar fel.

Det är inte fel att avsäkra startkretsen men det är inte rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kalledarg, jag tycker inte att 2taktochel  skriver att gamla plåtdunkar inte behöver luftning bara att de luktar mindre.

GustavKarlsson, se till att du har två ordentliga ventilationshål (minst 65 mm i diameter, ett i överkant av utrymmet och ett i underkant. Hålen ska gå ut i friska luften, inte göras i en plyfaskiva som delar av utrymmet. Vitsen är att ev. bensinångor ska ventileras ut ur utymmet. Då har du löst ventilationen på ett bra vis tror jag.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade att plåtdunkasrna normalt är tätare och inte luktar om. Jeepdunkar och mina gamla Johnsondunkar från 90 luktar det inte om förutsatt man stängt luftskruven på den ene och den andre har automatisk ventil i tanklocket som funkar än. Dock har den en snabbkoppling som ibland man kommer åt och den lossnar med läckage som följd.  Faktisk besvärande .

Min nyare 2006 Tohatsudunk luktar det även om om den är stängd. Om det beror på snabbkopplingen eller plasten svårt att säga, men luktar gör det alltid mer eller mndre från den.

Dessutom finns luftventil och tanjklock som man  måste komma ihåg att öppna och stänga .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ni gör en höna av en fjäder.

Som jag läser frågeställarens fråga så har han monterat en vindrutetorkare och behöver ett batteri till den, jag förmodar att du inte har något batteri tidigare i båten, utan startar med att dra igång motorn för hand.

Ställ batteriet där det får plats, men se till att det sitter fast så att det inte kan välta, dra sedan dina 2 kablar så att dom inte kan komma i kläm och bli skadade.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Bavaria Sport 34 från 2011 som är CE märkt.. Vår version är förvisso försedd med en dieselmotor men bensinvarianten har tanken på samma ställe såvitt jag kan se på ritningar osv..

Batterilådan står också i maskinrummet - det är max 2dm mellan den och tanken.. 

Båtmodellen är CE-märkt och godkänd och batterilådan rymmer totalt 4x140Ah..

Så - det lär inte vara något regelbrott att ha batterierna i samma utrymme som bränsletanken.

Batterilådan är givetvis ventilerad mot utsidan via slang och bordgenomföring..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pelle75, diesel och bensin är helt olika när det gäller antändningsrisk. Diesel är i stoprt sett ofarligt medan bensin är relativt riskabelt. Olika regler gäller, men jag tror som sagt också att det är ok att placera batterier i samma utrymme som bränsletankar bara utymmet är ventilerat.

Vist Pentax, bäst är att ha batteriet på annan plats men nu vill ju GustavKarlsson ha sitt batteri inlåst och då finns det inget annat utrymme som jag uppfattat det. Då kan vi väl hjälpa till att lösa det på ett säkert vis.

Min bedömning är att det blir säkert om utrymmet ventileras som jag tidigare beskrivi och enliggt vad pelle75 kan se på ritningar är det ok att ha batteri ihop med bränsletankar. Batteriet ska sitta fast ordentligt och bör stå i en batterilåda så att batterisyra inte rinner ut i båten.

Problem solvd!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat Mackey;

pelle75, diesel och bensin är helt olika när det gäller antändningsrisk. Diesel är i stoprt sett ofarligt medan bensin är relativt riskabelt. Olika regler gäller, men jag tror som sagt också att det är ok att placera batterier i samma utrymme som bränsletankar bara utymmet är ventilerat.

 

Jag är fullständigt medveten om skillnaden mellan dom olika bränsletyperna och det är också därför jag tydligt skrev i mitt inlägg att layouten i motorrummet på en bensin-variant av motsvarande båt som vi har tycks vara identisk, förutom just att det är bensintank och bensinmotor istället för dieseltank och dieselmotor. 

Däremot skulle jag absolut inte vilja installera vanliga smältsäkringar eller okapslade brytare i ett utrymme som innehåller en besinmotor eller bensintank - lika lite som jag skulle vilja ha det i en oventilerad batteri-installation eller i närheten av rörliga gasoldelar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var inte meningen att röra upp dig... sad
Ursäkta!

Tanken var att ge inforamation till GustavKarlsson.

Mackey
 



Senast ändrad av Mackey | 30 december 2011 | 23:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin lär ha mer sprängkraft än dynamit så man kan gott se upp.

Tar det bara eld så kan man kanske hoppa i sjön och svalka sig. Det händer ju lite då och då då någon plastbåt tar eld.

Se upp med bensin! Om inget annat så luktar det förbaskat illa om det läcker ut. Säkert hälsovådligt med.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu...om jag förstår saken rätt så har TS en rejält liten båt med snurra på och har nu skaffat en elförbrukare (vindrutetorkaren). Detta låter för mig som att det är en väldigt enkel båt och då ska vi inte förstora upp problemet och måla fan på väggen.

Explosionsrisken är extremt liten i detta fall. Om bara batteriinstallationen görs någorlunda säkert så kommer det inte uppstå någon kortslutning med gnistbildning som följd. Sätts dessutom säkringen till torkarkretsen utanför stuvutrymmet där batteri och bensintank samsas så elimineras även den gnistkällan. Givetvis ska någon slags ventilation ordnas för att vädra ur de ångor som kommer från bensinen och den eventuella laddning ges till batteriet, inte minst för att det blir trevligare att öppna luckan då. (Har TS ens laddning från sin snurra?)

Visst är det läskigt med de explosioner som sker på sjön men utan att ha någon som helst statistik att luta mig mot så är jag övertygad om att det är i princip 100% inombordsbensinare som exploderar och det händer inte verkligen inte så många gånger per år (åtminstone om vi talar om drivmedelsexplosioner, det finns ju några gasolsmällar också). Är det ens 10 st i hela Sverige? Betänk då hur många båtar som far omkring längs våra kuster med diverse olika egensnickrade installtioner.

Visst ska man vara försiktig men någon måtta får det ju vara. Klart att TS kan ha batteri och bensintank i samma utrymme! Sätt fast allt ordentligt, placera säkringen utanför utrymmet och kontrollera kablarna ett par gånger per säsong så kommer det gå bra! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

Inte alls upprörd.. Dock väl medveten om att det är viktigt att vara väldigt tydlig i sammanhang där det finns brand och explosionsrisk inblandad.. Kanske var väl strikt i formuleringen - man inte tillstymmelse till irriterad ens :)

 

Och för trådens skull:

Visst är det en liten installation som är ganska okomplicerad, men då och då finns det människor som halkar in i en sån här tråd och inte läser ALLA inlägg och då eventuellt läser snabbt och får för sig att det nog är OK även vid en rätt komplicerad installation.. Har jobbat med 12V system under 6  år och såg dom konstigaste lösningar där man tyckte att jag hörde att det inte var så noga med säkring om man bara har en liten förbrukar - det sa kalle för han hade en enkel installation.. Och detta var efter att en 10mm2 kabel brunnit i en tröskellåda i en bil.. Det blev inte jättebra..

Rätt material på rätt ställe, och har man både knallgas och bensinångor på fel ställe, fel tidpunkt, rätt blandning med luft och en icke gastät brytare eller relä, smältsäkring osv.. ja.. Mindre bra är väl en summering man kan göra?

 

Gott nytt år.. Ha ingen bensin i närheten av raketerna ikväll. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på nätet att den inre resitansen i ett bilbatteri är i storlektsordningen 10 milliohm och kortslutningsströmmen kan gå över 1500A.  Det finns alltså all anledning att säkra av och hålla ordning på sladdarna.

Pga öppna båtar tar jag hem ekolod, elmotor och GPS som måste anslutas var gång jag ska använda dom.  Det ger slitage på sladdar och kontaktdon. Bra då med säkringar som slår av då något går sönder och strömmen blir för stor så minimeras skadorna. Även från motorn har jag säkring för att skydda magnetspolen om externa likriktaren eller annat fel ger för hög laddström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! japp jag är elektriker själv, mycket medveten om att bensin och batteri inte är någon höjdare att ha ihop men jag vill å andra sidan inte ha mitt batteri ståendes löst i båten och det är enda utrymmet som är låsbart, som någon nämnde åvan om att slittaget på slangar och infässtningar på tanken slits vid flytt så är det problemet ganska minimerat då jag gör allt för att slippa flytta min tank på 30 l tankar alltid på bryggan eller på botten i båten med bensintank, och angående lukt så är inte det nått problem med min plåttank! 

Sammanfattningen blir väl ; rätt area på kablar bra kabelskor på batterit noga ventilering och avsäkrat utanför lådan och inget spill med bensin låter detta vettigt ? allternativt försöka hitta något annat utrymme och göra det låsbart ? 

gott nytt år och mycket bensin och raketer eller hur va det nu igen ? haha !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...