Grunden 0 Postad 30 December , 2011 Hej o gott slut på er. snart är det daxs att börja fixa inför nästa säsong. Jag funderar på att köpa solpanel till min Fenix, men vet inte riktigt vilken storlek som kan passa. Så finns det någon Fenix ägare som kan hjälpa mej med var jag kan hitta en panel som passar, så hör gärna av er. Min fundering är att jag ska ha den på luckgaraget. Ha ett gott nytt år Björn Senast ändrad av Grunden | 30 december 2011 | 08:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 30 December , 2011 Du ska ha en så stor panel som du kan få plats med - man kan inte ha för mycket ström. Bara ut och måtta luckgaraget med en tumstock, sedan kan du jämföra olika erbjudanden från olika leverantörer, finns hur många som helst inkl alla båttillbehörsfirmor. Sedan kan du söka lite i forumet på panelen och läsa på om skillnaden mellan monterad på luckgarage eller på en pinne i aktern, där laddningsmässigt pinnmontaget är att föredra, medan den kan vara ivägen där. Sök och läs på om reglulator också när du ändå är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 30 December , 2011 Efter tips på maringuiden installerade jag 2st seriekopplade, flushmonterade solpaneler till en maxpowergenerator. Det innebär (om jag förstått rätt) att de laddar lite bättre, framförallt när det är molnigt. Tidigare hade jag noa-pinne men den är i vägen och ful. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 30 December , 2011 Jag har skaffat mig en vikbar solpanel som man kan lägga på däck vid behov, ger 50W. Ihopvikt är den ca 35*35*3,5 cm och utvikt ca 1,1*0,7 m. Titta på http://www.swexergon.se/ //Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 30 December , 2011 Solcellerna på min nästa båt ger 1300w. Känns lagom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 30 December , 2011 Nackdelen med seriekopplade paneler är att om den ena skuggas, laddar heller inte den andra. I vinter ska jag installera två parallellkopplade paneler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 30 December , 2011 Några tips som säkert finns i andra trådar, men det viktigaste sammanfattat; Tänk på att skuggning av panelerna påverkar effekten på olika vis beroende på inkoppling och celltyp. Om du seriekopplar två paneler och den ena är i skugga får du bara så mycket laddning som den skuggade cellen ger gånger två (eftersom det är två celler, den cell som är solbelyst ger bara så mycket som den skuggade gör). Seriekopplade celler gör att spänningen blir högre och att strömmen blir lägre vilket i sin tur gör att förlusterna i kablarna blir lägre. Tunnfilmsceller kan delvis skuggas utan att tappa hela effekten, vilket de anda typerna gör. Böjligheten och att de tål skugga utan att tappa hela effekten gör dessa celler är lämliga att ha på rufflucksgaraget. Monokristalina och pollykristalina celler (hård) har högre verkningsgrad (ca 15 %) än tunnfilmsceller (något böjliga, ca 7 %). Redan vid ca 15 (gr) felvinkling börjar cellerna tappa ordentligt i effekt, därför är det bra att kunna vinkla cellerna så exakt som möjligt vinkelrätt mot solen. Ett arr, med en löstagbar cell på rufflucksgaraget kan vara en lösning. Då kan man rikta cellen mot solen när man ligger stilla. Värme ger lägre effekt, montera om möjligt så att det kan cirkulera luft under cellen. Även löstagbart montage främjar kylning. En bra laddningsregulator är ett måste. Kolla som tidigare föreslagits i forumets gamla trådar och påhttp://24volt.eu/solcell.php Lycka till! Mackey Kompletterat lite... Senast ändrad av Mackey | 30 december 2011 | 12:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 30 December , 2011 1300 W, Nu tar du allt i eller? Du kanske menar 1300 Wh/dygn? Vilket är 54 W ungefär samma som min vikbara. //Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 December , 2011 Nä, jag tror han ska köpa en Greenline 33 Hybrid. En läcker båt med massa solceller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 31 December , 2011 Kolla på ebay och sök på sunflex. Jag köpte direkt från Kina. Marginellt billigare men fördelen med dessa var att de är ca 3mm tjocka och lite flexibla. Inga klumpiga aluramar som de på den svenska marknaden. Dessa väger väldigt lite. Köpte en större 40W åt kompisen som han montera med fyra kapelltryckknappar ovanpå biminitoppen. Jag köpte två st av denna säljaren. http://www.ebay.com/itm/Sunflex-Flexible-20W-Mono-Solar-Panel-Marine-RV-More-12V-20watts-USA-Seller-/230714336283?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b7a5641b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 31 December , 2011 Tänk på att böjliga solceller finns att köpa även på bl.a. marinbutiker i Sverige, men de är dyrare än de man köper utomlands. Se ex.vis.http://www.seasea.se/El/Batteri_Solcell/Solcellspaneler/SOLPANEL_20W_MARIN_SWM20 på SeaSea, 20 W cell för SEK 1995:- istället för USD 128:-, men då ingår garanti (på ett enkelt vis), moms, frakt, mm. Man slipper överraskningar och blir man överraskad går det att byta eller lämna tillbaks solcelen. Böjliga celler verkar vara relativt mycket billigare utomlands så om man vet exakt vad man ska ha och är beredd att chansa lite när det gäller moms och garanti (funktion) så kan det finnas ekonomi i att köpa dessa utomlands. De hårda solcellerna är i stort sett lika billiga i Sverige som utomlands. Jag hoppas och tror vi får se en prissänkning på böjliga solceller i Sverige inom kort, kanske redan i katalogerna för 2012. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 Januari , 2012 Serie eller paralellkoppling Att parallelkoppla 2 solpaneler skall tydligen vara bättre än att seriekoppla. ( Klarar förresten en normal regulator så hög spänning som det kan bli med 2 paneler i serie) Fördelen med parallekoppling är att om den ena panelen blir lite skymmd och inte ger så mycket så kan den andra panelen ladda ändå. Panelerna bör dock vara av samma typ och lika stora för att det skall fungera bäst, och det skall således gå att ha en regulator till båda. Det skulle därför vara bättre med 2 mindre paneler med samma area som en stor, än att ha en stor om denna riskerar att bli delvis skymd ibland (tex däcksmonterad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kulingvind 0 Postad 3 Januari , 2012 Hej. Solara:s M-serie är fina grejor, halvflexibla paneler av väldigt hög kvalitet. Köpte min från en firma i Tyskland pga det lägre priset där. Solaras M-serie känns verkligen solid, enligt dom själva ska det vara väldigt hög kvalitet på cellerna också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
burkslaven 4 Postad 4 Januari , 2012 Köpte i våras en 50W böjlig panel från teknikhamstern som passade utmärkt på min rufflucka. Detta efter att ha konstaterat att andra större märken anger ganska liten böjning (några cm per m). Kompletterade med en NAPS regulator. Har under den gångna säsongen fungerat utmärkt. Har inte mätt hur mycket den ger vid olika infallsvinklar etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 4 Januari , 2012 Är det någon skillnad i livslängd på olika solcellstyper? Om man, som jag, har en 10 år gammal mjuk panel, har den försämrats med tiden? Eller har dagens teknik sprungit förbi dom och gjort dom helt föråldrade? Eller är dom helt ok så länge dom fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 4 Januari , 2012 Hej! Åldrandet vet jag inget om... Solcellerna har utvecklats på 10 år, främst när det gäller - effekt/yta som ökat och - priset som minskat avsevärt. Om jag var osäker på cellens effekt skulle jag mäta ström och spänning till batterierna när solcellen laddar ordentligt. Gör mätningen en solig dag på när solen står högt (tidigast senvår/försommar), med ganska urladdade batterier och solcellen vinkelrätt mot solen. Blir jag övertydlig om jag skriver att du kan räkna ut effekten (P) som är lika med spänningen (U) gånger strömmen (I) . (P=U x I) Jämför med den effekt som är angiven på din solcell och bedöm själv om du vill köpa en ny. Om du får låg effekt, tänk på att även laddningsregulatorn - om du har en sådan - kan påverka hur mycket laddning du får från solcellerna. Jag har inga bra tips på hur man kan mäta upp solcellerna utan laddningsregulator. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 4 Januari , 2012 Jo, att jag kan mäta inser jag. Men jag har inte någon riktigt bra referens att jämföra med. Solcellen sitter på luckgaraget och är inte speciellt optimalt riktad eller alltid helt fri från skugga. Därav frågan. Den funkar och fyller upp en batteribank med åtminstone 30 Ah om den lämnas mellan två helger. Så om någon kunde säga att jag får x% bättre laddning med en nyare solcell så hade det förstås varit bra. Kanske jag kan jämföra med någon båtgranne när vi har liknande förhållanden. Men någon här på forumet kanske har gjort detta redan eller direkt kan döma ut gamla solceller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 5 Januari , 2012 Ok, vi kan väl alla skicka lite referensinfo till Tomas99. 50 W panel monterad på stång i aktern. Fyller ca 120 Ah måndag till fredag när båten ligger i hamn och solen lyser. Panelen lätt lutad åt söder. Som ytterligare info kan jag säga att sommaren 2011 (som var rätt solig i Stockholmsområdet) behövde jag aldrig ladda med motor eller med extern laddare trots att jag har en kompressorkyl av äldre snitt med en oisolerad kylbox. (Ska åtgärddas till sommaren 2012.) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 7 Januari , 2012 Sorry, menade parallellkopplad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 7 Januari , 2012 Lite mer info om hur effektiva solcellerna kan/bör vara; http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/solpan.htm Sammanfattning av försöket med 50 W panel på stång i akter. - Mätningar under juni - augusti. - Laddar 28 Ah per dygn vid soligt väder och optimalt inriktad panel. - Laddar 16 Ah per dygn vid soligt väder med horisontell panel. - Skugga från bom reducerar effekten med 75 %. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 Januari , 2012 Tack för info Mackey! Jag ska göra koller i sommar och jämföra med dina siffror. Vad har du för regulator (maxpower, gammal vanlig)? Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 8 Januari , 2012 Hej! Det är inte mina mätningar, jag bara refererar till dem. Ära den som äras bör. Det på sidorna vilken regulator de använde. Själv har jag en NAPS MaxPower och är nöjd med den. Den har fått kritik för att ge för hög laddström på fulla batterier. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 12 Maj , 2012 Från vilken firma i Tyskland? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser