M_i_c_k_e 1 Postad 30 December , 2011 Som rubriken lyder. Kan man få liv i en gammal svart relingslist (gummi) som börjar bli grå genom att (våt)slipa, eller är det bara byte som gäller? Gott nytt år. / Micke Senast ändrad av M_i_c_k_e | 30 december 2011 | 06:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 30 December , 2011 Kanske. Prova! (inget att förlora om du tänker byta om det inte funkar) Jag skulle prova med en grövre polish först. Förmodligen har den blivit blekt av uv-ljuset. Lägg på ett tunnt lager silicon fett och eftertorka. Det håller gummilister mjuka länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 December , 2011 Silikon ska man vara lite försiktig med, åtminstone om man har minsta tanke på att måla om båten någon gång i framtiden. Anledningen är att det är väldigt svårt att få bort silikon, speciellt i ett så porigt material som gelcoat, och ingen färg i världen täcker över silikon. Tvärt om stöts färgen bort vilket ger ett väldigt fult slutresultat, lite som månytan. Frågan är om inte vanligt svart skoputsmedel kan fungera (om det inte innehåller silikon alltså). Gummisulor på svarta skor blir ju grymt snygga om man putsar dem. Jag har inte själv provat på en relingslist men det borde inte skilja så mycket mot skosulor. Vill man mjuka upp gummidetaljer så ska glycerin fungera bra har jag läst. Finns enligt uppgift på Apoteket. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sammy 0 Postad 31 December , 2011 Turtle har ett medel för svart gummi som jag använt. Tycker resultatet blev riktigt bra på mina 30 år gamla lister. Köpte det på Maxi, tror jag.. Finns säkert på biltillbehörsfirmor. Gick över relingslisten 2-3 ggr. Förpackningen liknar dom som innehåller polermedel. Var bara försiktig så du inte spiller på plasten om den inte är nypolerad. Kommer inte ihåg vad det heter, tror det står Black..någonting. Använd handskar! (det gjorde inte jag) Hittade det nu: Black Crome heter det. Senast ändrad av Sammy | 31 december 2011 | 10:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 31 December , 2011 Så här fick jag till Relingslisten på min förra båt Relingslisten som har varit med sedan 1972 börja se lite ankommen ut. Solen och UV-strålningen har satt sina spår. Under årens lopp har olika sätt provats för att få den att se hyfsad ut. 1. Vaxning, då vart den flammigt grå 2. Glyserinolja, inget bättre resultat 3. Fernissning, höll 2 år då började det att släppa Så här såg den ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 31 December , 2011 Och här är resultatet efter att ha använt en egentillverkad Sickling svagt kupad efter relingslistens form Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 31 December , 2011 Sicklingsverktyget är tillverkat av en 3 mm rostfri plåtbit som har fått en bågformad skrapända som lutar några grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 31 December , 2011 Uppläggning av Sicklingskant/grad går bra att göra med stolpen på en skruvmejsel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 December , 2011 Black Crome har jag använt med någorlunda hyfsat resultat på min gamla SAAB 900s plastkofångare. Det blir riktigt snyggt ett tag men det bleknar ganska snabbt, fast då är ju en bils plastdetaljer mer utsatta än relingslisten på en båt. Dock undrar jag om inte Black Crome innehåller silikon och då är vi tillbaka till min varning ovan. Denna varning kan man ju dock ignorera ifall man vet att man aldrig kommer måla om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 31 December , 2011 Standardknepet på en plastkofångare är annars att värma (försiktigt) med en värmepistol eller möjligen en hårtork. Det finns säkert beskrivet på jagrullar.se, för övrigt Och finns det inte beskrivet där vet jag att det har beskrivits på www.svenskavolvo7900klubben.se. Frågan är väl om det fungerar på gummilister, det vågar jag inte uttala mig om. Vet ej heller om det finns risker med att råka värma upp gelcoaten, heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Januari , 2012 Just det, det har jag läst om och sett filmer om! Mycket annorlunda men tydligen väldigt effektivt. Dock är jag ganska säker på att det inte fungerar på gummi eftersom det är ett helt annat material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 1 Januari , 2012 Ursäkta en okunnig men vad är sickling?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 1 Januari , 2012 Man typ skrapar/skalar av ett lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 1 Januari , 2012 Naturligtvis ska man bara ha silikon på listen! Silikon och teflon ska man undvika på lackade ytor! Värmepistol kan fungera. I vilket fall mjukar det upp listen igen. Men, prova försiktigt. Glasfiber mår inte bra av höga temperaturer från varmlufts pistol. Mao. Reglera ner värmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 1 Januari , 2012 Jadu! Vill nog till att va duktig då,i en Lackeringsverkstad är det Tabu att ens öppna en silicontub. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 2 Januari , 2012 Varför skulle man det? ' Silikon och teflon ska man naturligt vis vara försiktig med att undvika om man ska lacka om. Men, kan även bekräfta att myten är överdriven. Typ, det gå åt h-e om du ska lacka om sen. Det jag har lackat om (gelcoat) har vaxat med div silicon och teflonvaxer genom åren. Ett bra underarbete, med ordentlig slipning, tvättning med aceton ect.. Har jag alldrig haft problem med det. De problem jag haft har varit att gelcoat osv har ibland varit dåliga batchar (förmodligen gammal) Fukt i trycklufts anläggningen är inget kul det heller.. Naturligtvis har har folk haft problem. Det bästa att vaxa med. Tycker jag fortfarande är ett rejält lager med herdelig vax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 14 Postad 3 Januari , 2012 Hej! På min förra båt, en Windy 22 från -76, så var relingslisten inte bara av gummi, uan i den fachila originalfärgen mintgrönt. Men när jag förvärvade båten var den jämngrå/beige. Men av en slump en kall januaridag så kom jag åt den med en trasa aceton. Normalt sett så dunstar accetonen snabbt, men inte i minusgrader. Jag kunder dra/gnugga av den oxiderade ytan på gummilisten med bomullstrasor med acceton. Testa på en lämplig plats, rikligt med acceton och gnid i samma riktining. Oxiden vaglar av sig som skitig hud under ett bastubad. En lämplig efterbehandling är att smörja in listerna med paraffinolja. Mina blev som nya, och hölls så i i flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 5 Januari , 2012 Toppen tips! Det ska jag prova. Hm, är lite avis på mintgrön list. Kan årets pimpning vara att införskaffa en chockrosa eller orange list?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Januari , 2012 Jag tror att paraffinoljan är viktig i det sammanhanget. Det är troligen ganska stor risk att listen torkar ut annars. Jag råkade körda lite aceton på en svart list en gång, dock när det var varmt och utan paraffinolja, och det blev jättefint...ett tag...sen såg listen ut som den gjorde innan acetonet. Dock skadades den inte vad jag kunde se. Nu var inte den listen så dålig från början så jag tror att bajens tips kan fungera utmärkt på en riktigt oxiderad och tråkig list. Smart med kylan också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser