Mackey 4 491 Postad 29 December , 2011 Hej gott slut på 2011! Nu har vi börjat planera kommande seglingar, känns härligt, Valborg 2012 ger fyra dagar ledigt inkl. en klämdag. Det blir en tur i en lugn skärgård utan trängsel och Valborgsfirande i Sandhamn som då inte är översållat av båtdårar (ursäkta om någon känner sig utpekad). Hoppas vi slipper skotta snö... Sommaren 2012 ska vi besöka bekanta på Åland / Kökar. Ska försöka hitta gamla sjökort vi använde 1998 för att ha som back up om GPS:en ballar ur. Vad har ni andra för planer? Mackey PS Vi brukar inte planera, så detta är kors i taket för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 29 December , 2011 Gott slut själv. Nästa år tänkte vi besöka Vättern. Har gått kanalen två ggr, men aldrig stannat i Vättern, så nu är det dags. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 29 December , 2011 Om 2 veckor ska jag börja bygga min aluminium racerbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 30 December , 2011 Lycka till. Mycket möda och stort besvär tror jag att det innebär, men kul när det blir klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 December , 2011 Besvär blir det inte, men en liten utmaning behöver man ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 December , 2011 Du ämnar väl dokumentera väl och redovisa projektet för oss andra? Är du med på något annat forum med lite bättre plattform för projekttrådar som du kan länka till kanske? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 December , 2011 Jag är med med den här http://aluminumalloyboats.com men där är jag inte ofta det för mycket Amerikans skit snack. Men tänkte visa projektet här så alla kan följa det. Jag kan inte mycket om såna båtar så det blir lite av en utmaning. Han som har ritat båten är duktig så skrovet är inget fel på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 December , 2011 Mercury blir det i allafall inte, har en Suzuki exante 200hk som jag ska hänga på MA composit ska hjälpa mig med fönstret och lite mer kanske han bygga nåt likanande i plast. Man kan också följa bygget på facebook http://www.facebook.com/pages/AluminiumbÃ¥tar/161577847212426?ref=ts Om 2 veckor ska jag till Holland och hämta byggsatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 30 December , 2011 2012 blir ett lugnt år vad det gäller längre strapatset. Dottern har nu kommit upp i den åldern då det finns andra möjligheter (3 veckors språkresa till Bornemouth, UK). Våra intentioner (vi har slutat med planer) är att hålla oss i Stockholms Skärgård. Valborg ser ut att bli en kanonbra helg så det lär vara knökat i skärgården. Bara trevligt, eller hur? Har ett Gott slut så ses vi i skärgården. //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 December , 2011 För första gången sedan 2007 kommer vi ha båten i sjön hela säsongen och inte sälja den i slutet av september (2008), bygga hela sommaren (2009) eller sjösätta sent pg byggande (2010 och 11). Lördan 28/4 åker hon i och förhoppningsvis kan vi fira varborg på sjön. Tre veckors seglingssemester efter midsommar, kanske ner till Bornholm, söderut i alla fall. Sedan ligger vi kvar i skärgården till mitten av oktober innan vi seglar hem till Uppsala för lite höstseglingar. Längtar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 30 December , 2011 Jag har en plan som Sickan sa i alla Jönsson filmer, men det hade jag i år också och det gick åt skogen med dom. Men glad som jag är så planerar jag vidare. Båten skall i runt 1 april och sedan blir det strödagar för att trimma in allt. Bland annat mig. Fram i maj så börjar jag åka ut varje torsdagkväll för att få bra plats. Har fördelen att själv kunna bestämma mitt arbete. Midsommar blir självfallet på Harstena. Denna underbara plats. Sedan blir det Södertörn runt med mina barnbarn och ett besök blir på Birka. Sedan Grönan och vidare ut i Sthlms skärgård. Slutar någon gång i oktober och börjar planerna för nästa vinters fixande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 30 December , 2011 Sälja. Den som bjuder 200' får den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 30 December , 2011 Att äntligen få gå kanalen från Linköping och komma ut till ostkusten vid St annas skärgård .kanske en tur till gotland eller Stockholm på semestern. mvh Torgny Senast ändrad av Torgny-3055 | 30 december 2011 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nita 0 Postad 1 Januari , 2012 God fortsättning! Vi har tänkt att segla runt i Vänern så mycket vi hinner. Har mycket kvar att upptäcka. Ser fram mot en ny säsong med nya möjligheter :-) Ps. Bilden är tagen i sommeras på Göta Kanal, på väg ut till ostkusten. Senast ändrad av Nita | 01 januari 2012 | 16:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 24 Januari , 2012 Har planer på att gå Göta Kanal från Karlstad, alternativt Dalslands Kanal. Semestern kommer ligga fast i juli i år så det är detta med trängseln. /Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Januari , 2012 Sommaren 2010 var ett av mina sämsta år ur seglingsynpunkt. Sommaren 2011 var ännu sämre. Några planer för sommaren 2012 har jag inte - ännu, men i morgon skall jag gå till den plats där jag legat ett par vintrar. Det är nykast så jag får leka isbrytare (ligth). Skall tömma aktreruffen på allsköns bråte som jag stuvat in där. Oj så mycket skit det blir i ett utrymme som man nästan aldrig använder. Till helgen skall jag gå till Smögen. En hamn i mellersta Bohuslän, som jag nästan aldrig besöker med båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 24 Januari , 2012 Planer görs väl för att ändras.... Senaste planerna för 2012 säsongen är att utforska Peleponessos och de Joniska öarna. Några veckor i Kroatien och sedan tänkte vi segla in till Marcus Platsen i Venedig i Juli. Vi får väl se om planerna håller eller om vi ändrar oss igen. Vem vet vi kanske går tillbaka till ursprungsplanen att segla i Egeiska havet istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Januari , 2012 Språkresa till Bournemouth... Jag säger inget mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Januari , 2012 Bör man gå så långt med en Bayliner ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 24 Januari , 2012 Våra planer för sommaren 2012 är att tanka båtrackarn full med bensin (första gången i så fall, har ägt den sen maj förra året). Kommer besöka Möja som vanligt. Helgturerna kommer gå till Nämdö skärgård, som är sthlms bästa...(Nu får jag säkert någon på mig). Sen ska vi hyra stuga (bokad och klar) för första gången i sthlm södra skärgård. Slog till på stort och valde ett hus med egen vik, brygga, sandstrand, bastu, 7 bäddar..m.m. och inga grannar:-) Får återkomma med betyg på sommaren 2012..hehe Senast ändrad av elfanomad | 24 januari 2012 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bianca101 0 Postad 25 Januari , 2012 Vi har udrustet vores Vagabond 31 for lidt mere langsejling med vindroder mv., så vi tænker prøve os på en tur til Shetlandsøerne i juli - om vejret tillader det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Januari , 2012 Norra Vättern har en fin skärgård. Det finns specialer som någon båtklubb gett ut. Kommer inte ihåg vilken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 526 Postad 25 Januari , 2012 Vi tänker gå lite söderut från hemmahamnen i Stockholms skärgård. Sen får vi se om vi kommer ner till Västervik eller om vi vänder tidigare. Allt beror på vädret och hur lång semester vi kan ta. Vi körde ToR Västervik på 6 dar för några år sedan. Vi hade lite för bråttom då så nu ska vi ta det lugnt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2012 Jag har en gammal kopia på en special över skärgåden runt Kållandsö. Dessväre har jag hitills inte fått testat om den stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Januari , 2012 Hej Om den avbildade båten på bilden är er så grattis. Det var ett av de objekt som vi kikade på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batamatoren 0 Postad 27 Januari , 2012 Båtmässan så klart: http://www.batmassan.se/ I augusti ska jag segla mellan dem grekiska öarna, startar på kreta - santorini - ios... Förhoppningsis med min nya båt som jag inte köpt än. Ska kolla på en båt i Aten i juni. Längtar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 27 Januari , 2012 Det finns en Elan 36 till salu här på Kreta nu. Du kan söka den på Blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batamatoren 0 Postad 27 Januari , 2012 Är det den här: http://www.blocket.se/stockholm/ELAN_36__99_med_ny_motor_37767559.htm?ca=23_11&w=3&last=1 Tusen tack för tipset. Jag har snackat med en kille i Aten om en aning billigare och nyare båt men den här ser finare ut. Den här fredagen kan inte bli bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Januari , 2012 Jaså, var ni också och tittade på den båten vi köpte. Tackar, kanske jag ska säga Än så länge är vi nöja med den och till våren blir det en bogpropellerinstallation (nästan det ända som saknades på båten) Men ni slog till på en riktigt fin båt ser jag. Får säga Grattis tillbaka..hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Januari , 2012 Vi (jag) tänker ibland eller ganska ofta, eller ja, istort sett hela tiden vilket mål det ska bli men kan inte bestämma oss. Blir nog kusten runt Göteborg några dagar för att gunga in sjöbenen och sen får vindarna pressa iväg oss åt nåt håll. Lite sugen på norska kusten igen men har inte gjort Scotland. Hänger på vädret. Får vi godvind mot Scotland och Caledonien Canal skulle det vara spännande. Inget går upp mot nya resmål tycker vi. Brukar klara oss på överseglingarna pga feghet och går sen med motor då det inte blev nån vind. Precis som vi tänkte ut det men väl i stiltjen bannar man sitt brist på mod. Men bättre en tankning extra än en storm i motvind. Skulle vi råka ut för den finns ändå möjligheten att susa iväg åt annat håll. Bättre fly än illa kryssa. Vindarna får bestämma. Båtmässigt är det inte så mycket (hoppas jag). Ny kylkompressor blir det då den gamla lagt av. En till lite större solcell kan det bli. Snart båtmässa på västkusten. Det brukar bli startskottet för båtpysslandet. För tillfället kommer jag inte upp och in i båten då en knut frusit ihop vid badstegen och ville inte lossa. Får ta till hårtorken nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser