Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
gbak

Suzuki DT75 -88 Trim/Tilt pump gnisslar rejält, kolla in video!

Rekommendera Poster

Låter som det kan finnas luft i systemet= lite olja? Gör det enklaste först innan du börjar riva i systemet. Tilta upp motorn max och säkra den där med stödet som borde finnas. Fyll på med rätt olja så mycket att du känner att nu borde det vara fullt. Om du inte smort med fett i tilltlagret, skall detta också göras, (Vad är der för skruv framför tilltmotorn som verkar vara på väg ur sitt läge?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft isär allting utom just själva pumpen!

Oringarna är bl.a utbytta till nya, pumpmotorn rengjord

Olja är påfylld allt enl manualen.

Om det nu är luft någonstans hur 17 för man då bort den?

Lagringarna är infettade och jag upplever inte att lagringen kärvar.

(Lossade skruven som håller motorn mot motorstativet för bättre åtkomst)

Senast ändrad av gbak | 30 december 2011 | 23:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luften på en Honda fick jag bort genom att köra upp tilten och lät den stå där ett tag med öppen påfyllning för att släppa ut luft när eventuell skumbildning lagt sig. Därefter påfyllning igen tills man kände att det var fullt i systemet. Upprepade ett par gånger tills det fungerade.Om det fungerar på din motor, vet jag inte men kanske värt att försöka.

Frågor:

Du har väl rätt olja i systemet?

Du har väl helt stängt den manuella nödkörningsventilen, så ingen olja kilar ut den vägen när du kör upp tilten?

Senast ändrad av robert99 | 30 december 2011 | 21:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fullt i reservoaren, fick fylla på en skvätt efter att jag kört upp/ner några ggr.

Rätt olja? Jag kör med vanlig automatlåde-olja typ Dextron.

Manuella nödkörningsventilen: Det är väl skruven man öppnar ett par varv för att kunna manuellt höja/sänka motorn, ja den är inskruvad i botten!
Men kan det möjligen saknas någon del som gör att oljan kilar förbi ventilen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu har jag inga fler ideér. Möjligen att öppna nödkörningsventilen, med motorn nere, köra tilten upp och samtidigt stänga ventilen. Varför då? Inte vet jag, men man måste ju göra några försök. Funkar det inte då, ja då får du leva med det, eller riva allt, eller fråga någon expert och vara beredd att betala för det, eller någon här som kan. Har du fullt batteri när du testar?

Lycka till och Gott Nytt År

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Robert99:

Du fick mig faktiskt att tänka till lite iom att jag testade med en batteriladdare.

Efter att jag bytt till ett vanligt bilbatteri att jag nog hade fuskat lite med luftningen av systemet så ökade lyfthastigheten markant samt oljudet minskade också en hel del.

Det låter fortfarande lite men det kan jag nog leva med, jag misstänker att det fortfarande finns lite luft kvar i systemet.

Får försöka lufta ur det lite senare i vår.

Gott nytt år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att öppna releasen och lyfta och sänka motorn manuellt några gånger.
Kolla sedan nivån. Kan ev. behöva upprepas tills nivån inte sjunker längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...