Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
stefan_o

Erfarenhet av segling med hyrbåt i Kroatien (Split området)

Rekommendera Poster

För ett år sedan diskuterades segling i Medelhavet i den här tråden

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=378246

Tänkte berätta hur jag upplevde det hela.

Bokade en bareboat via www.yacht-base.com vilket är ett förmedlingsföretag, betalade 50% vid bokningen och resten 1 månad innan. Betalning sker till ett Kroatiskt bankkonto, enda konfirmationen var divers mejl men det fungerade klockrent.

Det visade sig vara ett annat Kroatiskt bolag som var uthyresföretaget av en privatägd Elan 344 http://www.bomiship.com/en/sailing-bare-boat/s/2

När man läser om Bomiship så trodde jag att ett lyx företag skulle ha båtar underhållna i tipp topp skick vilket inte var fallet till 100%.
Sängkläder,  handdukar och badlakan fanns ombord (bra mtp bagagevikten)
- Septitanken var URKOPPLAD vilket troligen är vanligt trots lagkrav att alla båtar skall ha septitank, en i besättningen simmade in i korvar i en badvik och de kom inte från vår båt. Äckligt men troligen vanligt trots lagkrav.
-3 ihopkopplade vattentankar där den lägsta läckte vilket jag anmärkte på vid överlämningen, åtgärdades ej av företaget.
-kartplottern monterad vid kartbordet, som skipper hade jag förväntat mig att ha den vid ratten
-inga manualer över huvud taget fanns ombord
-kunskapen om båten hos teknikchefen var inte glänsande dock stor verbal förmåga
-ingen radioantenn till FM radion vilket gjorde att mottagningen inte fungerade ibland öarna dock jättebra i Split marina

Vi beställde och betalade transfer i förväg http://www.jamtransfer.com/taxi/en/Croatia/transfers/Split-Airport/to/Marina-ACI-Split/90/

Taxin stod och väntade vid flygplatsen, bara att lasta ombord (hade markerat extra bagage utan extra kostnad) i minibussen, väldigt smidigt. Tillbaka resan var lite nerv i, bilen kom inte enligt avtalad tid, dök upp 10-15 minuter senare pga taxin fastnat i fartkontroll. Eftersom skippern är försiktig fanns det marginal för detta i bokade tid. Jamtransfer kan rekommenderas.

Eftersom vi ville komma iväg så fort som möjligt från marinan var vår plan att ASAP köpa tunga varor som tål värme vilket vi fixade genom ett Jam företag som jag hittade på nätet.http://www.jamyachtsupply.com/
Betalning skedde vid leverans till båten kl 12.

Vi kom till marinan strax före kl 11, kontaktade Bomiship så att bagage kunde lagras i deras service barack vid bryggorna, gick igenom diverse papper och lämnade säkerhet i form av en kreditokortsreservering.

Besättningen tog en promenad in till Split stad och skepparen fixade varuleverans och lite gjorde försiktiga spaningar för att få båten så tidigt som möjligt......tror kl var 14:30 när vi gjorde genomgång ombord vilket tog ca 1 timma.

Besättningen shoppade de sista färskvarorna i marinans shop, lyxiga priser men nära:-)

Mycket trång hamn, byggd för 70 tals båtar som var kortare, försiktigt körde vi ut mellan raderna med mooringlines i det lilla diket som blev i mitten.

Att segla i medelhavet är alltid underbart, en stor skillnad mellan grekland och kroatien är:

-Kroatiska hamnar kostar skjortan 350-500 kr för en 34 fots båt
Vi låg för boj vid Hvar stad, underbart ställe, tror vi betalade 400 kr, eget ankare kostade 130 kr.
Det finns personal i hamnarna som är service minded
Grekiska kommunala hamnar är oftast gratis eller kostar ca 70 kr.
I Grekliska kommunala hamnar finns inte vatten eller landström, vattenmannen fixar vatten mot betalning.  Ibland går det att få gratis vatten tex från en restaurang med egen brygga.

Vi seglade i september och hade otur med oväder, väderprognoserna stämmer inte (precis som i Svedal) men det kan skilja jättemycket tex i övärlden utanför Split. Vi var på fel ställe förstod vi efteråt.

Kan varna för att ligga i Hvis stads västra kaj då det blåser N vindar, det blir väldigt gropigt vid kajen, lugnare att ligga för egen dragg inne i bukten NV eller vid kajen SO.
Hvis stad var väldigt trevligt ställe (vi var där 3 nätter pga diverse oväder), samma hamnavgift vid SO som vid SV kajerna men det fanns bara toadusch vid SV kajen.

Bankomater fanns det gått om ute bland öarna, Kroatien är lite dyrare men det går att betala med kreditkort och det är rent och snyggt så de passar perfekt in i EU till skillnad mot ett annat u-land där det inte går att spola ned papper på 2000 talet (inga namn).

Sista natten skulle vi ligga i Split marina mtp tidig transfer till flyget.

Vi hade fått tips av flera seglare att tanka ute bland öarna för Splits dieselmack har jättelånga köer fredag eftermiddag/kväll (det mörknade 18:30).
När vi hämtade båten frågade jag om det var okej att tanka på närmsta ö, helt okej.
Inte ett ord från personalen om att Split dieselmack var stängd pga ombyggnad vilket vi förstod då en tysk båt på fredag kl 17 frågade marinan via VHFen. 2 timmar ut till öarna och 2 timmar tillbaka, tysken var inte glad. Troligen fick han betala extra straffavgift för att tanken inte var fylld.

Informationen hur processen såg ut vid återkomst till marinan fanns inte, lyssnade på VHFen sista timman innan vi ankom Split, ett antal båtar anropade marinan men fick inga klara direktiv.

Vi tog det lugnt och tänkte att det löser sig, när vi kom fram var det 10 båtar som cirklade runt hamnpiren. Sporadiskt vinkade en snubbe på piren eller använde VHFen.
Först trodde vi First In First Served, fel
Nu vet vi processen, när det finns en ledig person på båtens brygga kan killen på piren ge klartecken till en båt som skall dit, eftersom det är otroligt trångt måste båtarna BACKA in i marinan och killen på bryggan dirigerar/drar upp mooring line.

Eftersom vi skulle åka tidigt lördag kontaktade jag uthyraren för genomgång, en dykare kollade skrovet, jag berättade de 3 viktigaste bristerna ombord och höll tyst om de 15 punkter jag hade på listan för vi ville duscha och åka till Split stad mha båttaxin (kostade nog 70-100 kr ToR).

Split är en fantastisk stad

Många erfarenheter och ett lyckligt slut (vi hade upplevt upp till 21 m/s under våra färder)

Några andra seglar vänner var nere veckan efter oss, deras båtinspektion resulterade i en lång lista. Kanske har Navigare Yachting och Sunsail bättre ordning på sina båtar men de kostar något mer så vi är nöjda med vårt budget val:-)

 




 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...