cctop 0 Postad 28 December , 2011 Är det någom som : 1. känner till något fabrikat för mätare till hålltanken (setpitanken kallad av vissa)? 2. har erfarenhet av desamma? Snart midsommar!! //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 December , 2011 Köpte en Gobius Tankmätare på Hjertmans Julrea för ett par år sen. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=912&xartnr=5303-41&artname= Började montera den i samband men istallationen av hålltanken. När jag skulle montera de tre givarna, gick det inte pga att tanken var konkav. Ringde till firman och fick tre nya tjockare monteringstejper. Inga som helst problem. Nu - 2 år senar vet jag inte var jag la de tjockare monteringtejperna. Det som jag inte fick moterat ligger nog i båten och dessutom har jag konstaterat att tanken efter ett par år blivit konvex, så monteringen med orginaltejperna nog inte hade varit nåt problem om jag bara fyllt tanken först. Året som gått har varit mitt sämsta ur både seglings och båtjobbarsynpunkt på mycket länge. Får hoppas på ett bättre år ur den synpunkten nästa år. Då kanske man kan få monterat tankgivaren. Senast ändrad av toaen | 28 december 2011 | 21:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 December , 2011 Instalerade en ariant köpt på marinwebben, men finns säkerligen hos andra också. Kallas profil, fins för en eller flera givar. Dn enklaste givaren är en foliefilm som tejpas på utsidan av plast tanken, men den kan anslutas till de flesta givare. Jag monterade givare på vatten septi och dieseltank och det har fungerat kanon. Ljus och ljud larm går att aktivera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 December , 2011 Har du nån länk? Är den bara för plasttankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 December , 2011 Vi monterade två Gobius tankmätare på våra toatankar (plasttankar) till denna säsongen. Vi valde de billigare varianterna med en givare som bara visar när tankarna är 3/4 fulla då vi inte tycker man behöver veta mer. Man kan dock köpa till fler givare om man i framtiden vill veta när 1/4 och 1/2- nivåerna uppnås. Monteringen var mycket enkel. Sätt fast givarna och instrumentet med självhäftande tape. Koppla ihop allting samt dra fram 12 volts matning. Omprogrammering av givarna till plasttank var lite pillrigt och krävde att man läste manualen noga. Fabriksinställningen är plåttank. De har fungerat som de ska hela denna första säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 29 December , 2011 Kanon svar från er alla. Tack för det! Vet ni om man kan demonterar givarna för att montera dom på en ny tank? Jag har för närvarande en plasttank men har för avsikt att låta en smed ta fram motsvarande tank i rostfritt. //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 29 December , 2011 För Gobius borde det gå om man är försiktig för de sitter med dubbelhäftande tape. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 30 December , 2011 Tack alla för bra svar. Ha ett riktigt Gott slut och se till båten i stormarna. //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 1 Januari , 2012 Lyckas inte få till någon länk från ipaden www.marinwebben.se under tankmätare klarar alla typer former av tankar (olika givare till olika material) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Januari , 2012 Jag tänkte närmast på en länk till tillverkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser