giotas 1 Postad 27 December , 2011 Hej! Nu har jag sålt min JRC 4kw radar som jag har (haft) i båten, radarn funka klockrent med bra upplösning, men... skärmen är ju tjockare än den tjockaste tjock tv´ n, då skärmen var för stor för infällnad i min båt och jag var less på att ha en stor tjocktv på instrument brädan skall jag köpa en garmin radar med rategyro för inkoppling till min 4010... Nu till själva frågan, jag har fått riktigt bra pris en vanlig GMR18 radom men trots detta så skiljer det inte så fasligt till en GMR18HD, men är det värt det? hur mkt bättre är HD´ n? Vad är det som är bättre? Någon som kan reda ut detta så blir jag tacksam! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slutlekt 0 Postad 27 December , 2011 Det finns också 3G och 4G radar nu. HD och Bredbands radar verkar redan lite ute trots en kort tid på marknaden. Vad jag förstått så är de nya radar antennerna bra mycket bätte precis i närområdet kring båten. Med en 4G radar så kan man enligt info se ca 2 meter framför båten medans en HD ca 50m från båten. De nya ska också vara bra mycket bättre vid kraftigt regn. Jag kommer slå till på en 4G från Simrad/Lowrance med rategyro för overlay på plottern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 27 December , 2011 Jo men det är väl inget som garmin har? funkar det med garmins plotter och tex simrads radom?! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Racergenius 0 Postad 27 December , 2011 Nix det fungerar tyvärr inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 27 December , 2011 Hej! Är inte alls väl insatt i radar på båt. Men såg att det var något jämförelsetest i en båt tidning i sommras. Kommer tyvärr inte i håg vilken. Dock kan det vara värt att söka upp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 December , 2011 Är såld på HD-radarn men den finns inte för att köra i PC ännu. http://www.dagensbatliv.se/navigatorer/bredbandsradar-3g-imponerar-pa-nara-objekt Köper en direkt när jag kan lägga den overlay på något bra PC-navprog. http://lasselundell.se/page2.html Kör idag med Nobeltec Radar och program. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 28 December , 2011 Men vad är HD, vet vad det står för men det är ju lite luddigt....det du länka till lasse handlade ju om bredbandsradar och så har vi ju 3g, 4g osv osv... Puh detta är en djungel... Har du sett just garmins HD variant?? och hur den är kontra garmins standard? Mvh/Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 December , 2011 Det är bredbands jag menade. Den bygger på en helt anorlunda teknik än traditionell radar, ingen magnetron som pulsar ut signalen. Bredband sänder konternuerligt med varierande frekvens. Närsikten är helt enastående. Däremot kan den inte (ännu) starta RACON-fyrarna. Jag vill ha den till PC, men förnärvarande finns det inte. Tillverkarna vill ju sälja skärmarna oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 December , 2011 Artikel om bredbandsradar på sid 18 http://www.batliv.se/pdf-tidning/Batliv_2011-6.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser