Mackey 4 491 Postad 27 December , 2011 2012-01-01Tråden har utvecklats på ett positivt vis till att handla om MG:s forum-uppbyggnad och funktioner i en ev. ny plattform. Riktigt kul! Mackey Vad tycker ni, skulle det vara intressant att ha en forum där man kan diskutera plastfrågor - PlastSnack. Som det ser ut på Maringuiden nu finns ingen plats för dessa frågor annat än under forumet, ja under vilket forum??? ÖvrigtSnack? Mackey Senast ändrad av Mackey | 01 januari 2012 | 14:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 December , 2011 Jag hoppas att den nya forumplattformen kommer begåvas med en hel del nya och uppdaterade kategorier. Förhoppningsvis kommer admin fråga oss användare vilka kategorier vi önskar och då kommer jag göra en liten förslagslista. Givetvis kommer någon typ av plastsnack finnas med! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 28 December , 2011 Själv tycker jag bara att kategorierna som de är utformade idag mest är förvirrande. Ta t ex Motorbåts/Segelbåtssnack. Många frågor är samma - har man en snipa med en liten diesel i vill man ju inte att en segelbåtsägare med bra tips missar detta. Kategorierna borde istället vara (typ...) - Skrov och däck - Segel och rigg - Motor och framdrivning - Inredning - Trä - Fiske - Mat - Miljö - Långfärd - Övrigt ...och ta bort Dösnack, tillåt istället att det ballas ur lite i ordinarie forumet. Det blir roligast och trevligast så. Tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 30 December , 2011 Smart Peter! har också tänkt det att just vissa bitar kanske en seglare/motorbåtsägare kan om man skriver i fel forumsavdelning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 December , 2011 Förstår överhuvudtaget inte varför det måste delas upp på en massa underavdelningar. Kolla själv aldrig under något annat än Bryggsnacket där de 70 sista trådarna som behandlats visas. Är det nån annan gammal tråd jag letar efter använder jag sökfunktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 December , 2011 Så då är det ju inget problem för dig toaen, eller hur? Få inte igång mig när det gäller sökfunktionen...den är ju i det närmaste oanvändbar. Ett par kontrollfrågor toaen: Om du vill starta en tråd om hur man bäst lagar en gelcoatskada under vattenlinjen, i vilken kategori lägger du den då? Om du vill ha tips om vilken solcellspanel som ger mest watt för pengarna, i vilken katagori lägger du den? Om du vill tipsa om en jättebra gästhamn med grym service och trevlig hamnpersonal, var hamnar den tråden? Om du bara är sugen på att slöläsa lite allmänt om andra medlemars olika båtprojekt, hur hittar du dem? Ta nu inte detta som något påhopp, toaen, frågorna är mest retoriska för att belysa min åsikt om att ha fler och tydligare kategorier. När jag är på forum så besöker jag ofta specifika kategorier och kan läsa igenom trådrubriker långt bak i tiden gällande de ämnen som intresserar mig. Då jag är intresserad av (och lite kunnig om) motorer så skulle jag läsa mycket i en motorkategori här på MG. Som det är nu är det hopplöst att hitta motorspecifika trådar eftersom kategorin Motorsnack innehåller allt från tändstift till lanteror för segelbåtar (på grund av att folk ofta lägger trådar i fel kategori). Dessutom har väldigt många segelbåtar motorer och de trådarna ligger ju i en helt annan kategori. Jag kan inte se något reellt argument till att inte ha fler kategorier. Möjligheten att, som här, se alla nya inlägg på hela forumet kommer ju finnas kvar så det enda som händer är att det blir lättare att hitta sådant som man kanske inte ens vet att man letar efter! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 December , 2011 Om jag skulle svara på hur man bäst lagar en skada under vattenlinjen har ju frågeställaren redan valt vilket forum som tråden ligger i - så det är ingert problem för mig. En fråga om plasreparationer skulle jag nog aldrig ställa - just det ämnet är en av mina specialliteer En fråga som vilken solcellspanel som ger mest vatt för pengarna skulle jag heller aldrig ställa - om jag vill veta det så räknar jag ut det. Å andra sidan fin det ju andra kriterier som kanske styr mitt val av solcellspaneler. Sen spelar det ingen roll i vilket underform tråden ligger. Den dyker ju upp i bryggsnacket med de 70 senaste trådarna. Skulle jag av nån förmodan missa om nån ställer en sån fråga spelar det mig ingen roll. Jag tjötar ändå för mycket. En fråga om gästahamnar som du beskriver skulle jag aldrig ställa. När jag seglar så kommar man i ett läge att man behöver en natthamn. Första valet är att titta i sjökortet, sen kanske man kollar i nån seglingsbeskrivning. Om nån annan ställer frågan finns det ju på Bryggsnacket. Om jag inte ser frågan, så är det förhoppningsvis nån annan som svarar. Efter som jag kollar på MG plus en del andra forum i stort sett dagligen, så har jag koll på de aktuella trådarna. Sökfunktionen kanske är dålig, men det brukar inte va nått större problem för mig att hitta det jag söker efter. Bästa va om alla kategorier slopades och trådarna låg i hurte räckeföljd, som på Sailguide. Då hade man ju bara behövt gå en sida bak för att se ytterligare 70 trådar. Nej jag tar det inte som nåt påhopp. Du har en åsikt och jag har en diametralt motsatt åsikt just i den frågan. Om alla har samma åsikt så blev det ju ingen debatt - eller Ibland blir man lite förvånad när nån har leta upp en fem år gammal tråd som man svara på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 December , 2011 Jag jag var på väg att skriva att mina frågeexempel var hypotetiska och inte menat att du skulle ta ämnena personligt, men jag trodde du skulle förstå det ändå...men då får jag väl förklara mig lite. I frågan om fler forumkategorier så är jag inte så intresserad av vad du kan om plastjobb, solpaneler eller gästhamnar eller ifall du skulle starta trådar om dessa ämnen. Det har liksom inte med diskussionen att göra. Frågan var OM du skulle vilja starta trådar i dessa hypotetiska ämnen, var skulle du i så fall starta dem? Jag kan ju inte ta exempel som intresserar dig eftersom jag inte vet vad som intresserar dig. Detta gäller inte heller dig personligen, jag vet inte ens om du brukar starta trådar, du kanske anser att du kan allt du behöver kunna om båtliv, utan det gäller alla medlemar på detta forum. Jag använder dig som exempel eftersom det är dig jag diskuterar med. Uppenbarligen använder vi forum på helt olika sätt. Om jag förstått dig rätt så är du mest här för att svara på alla möjliga frågor och gör det väldigt aktivt så du missar sällan något. Jag använder forumet dels för att hjälpa andra men också för att få hjälp själv. Detta gör jag på två sätt, först försöker jag hitta rätt information genom att söka och i sista hand genom att starta en ny tråd. MGs utforming gör det väldigt svårt att söka genom att sökfunktionen är kass och genom att kategorierna är felaktigt utformade. Om jag söker information om att spackla plastskador så måste jag plöja igenom både Seglarsnack och Motorbåtsnack. Om det fanns en kategori som heter Plast så skulle jag kunna söka efter spackla i denna enda kategori och då hitta allt som har med plastspackel att göra. Jag skulle inte få upp trådar med Ettan eftersom de ska ligga i Trä-kategorin. Att ta bort alla kategorier är för mig helt främmande. Jag ser inte anledningen alls till att göra så...det är ju som att biblioteken skulle ta bort sina avdelningar så man får gå in och leta lite på måfå efter böcker man är intresserad av. Sailguide som du nämner har ju platförmen phpBB vilket är en modern plattform. Jag är övertygad om att det går att koda en funktion att se alla trådar, i alla kategorier, i kronologisk ordning. De moderna plattformarna är mycket utvecklings/personifieringsvänliga. Då skulle både du och jag få precis som vi vill: du kan få hurte räckeföljd och jag kan få ordning och reda med fler, väl genomtänkta kategorier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 30 December , 2011 Jag tycker att det skulle vara bra med en forumdel med PlastSnack :-) Tyckte även att Peter_K hade mycket vettiga tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 December , 2011 Alla andra forum jag är med på har huvudkategorier med underkategorier. Varje kategori har en sökruta där man kan söka i endast den aktuella kategorin om så önskas. Här på MG skulle det till exempel kunna vara: Skrov och däck---> Plast Trä Stål Aluminium Övrigt. Motor---> Inombordare (med undergrupperna Diesel respektive Bensin respektive El) Utombordare (med undergrupperna 2-takt respektive 4-takt) Drev (med undergrupperna Volvo Penta respektive Mercruiser respektive Övriga) El Övrigt El---> Batterier Elschema Landström Solceller Övrigt Osv. Mycket överskådligt, lätt att veta var man ska starta sin tråd och otroligt mycket lättare att hitta befintlig information vilket leder till att en massa onödiga trådar slipper startas. Hur många trådar har vi inte om hur man vinterkonserverar sin motor? Denna information finns på forumet men är hopplös att hitta vilket gör att varje höst skapas det ett flertal nya trådar om detta ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 December , 2011 Flintstone Det är väl kul om man får igång dig. Att människor är engagerade är ju för det mesta bra. Även att en del kan va lite tröttsamma. Sista meningen är bara generell, så du behöver inte ta åt dig - om du inte vill. Nu va väl din frågeställning inte hypotetisk, utan du ställde frågan direkt till mig. Ett par kontrollfrågor toaen: Om du vill starta en tråd om hur man bäst......................... Nu startar jag, som du antydda, sällan nån ny tråd med frågeställningar. De gånger jag gör det, så får jag sällan nåt svar. Frågeställningarna är väl inte allmängiltiga, och få har nån kunskap, information eller åsikter om ämnet ifråga. Därmed inte sagt att jag har kunskap i allt. Jag har stort utbyte av de svar som ges i de olika trådarna, även i frågor som jag har stor kunskap om. Problem kan lösas på olika sätt. På sätt och vis använder vi forumet på likartat sätt. I första han för att se hur olika människor tänker i olika specifika frågor. Om jag tycker att jag har nåt att tillföra, ur mitt sätt att se på frågan brukar jag svara. Jag söker sällan eller aldrig i forumet efter information. Om jag söker informaion via dator blir det via Googles, och det sker i mycket stor utsträckning när jag svarar på frågor. En stor källa till information är från mina böcker, även om jag hellre söker informationen på nätet. Då kan man ju länka till källan. De gånger jag söker i forumet, är när tex en liknande frågeställning kommer upp som jag eller nån annan svarat på tidigare. Har man då lagt ner timmar på att skriva ett svar på en fråga med alla länkar och hänvisningar, så är det ju bekvämt att länka till den tidigare tråden eller klippa och klistar ( ett skämt: jag har ju varit kommunalarbetare i många år, så att klippa och klistra lärde vi oss av vår fackbas. - vad hette fackbasen?) Om vi skall återgå till att kritisera forumet: Uppdelningen på Motorbåtar och segelbåtar har jag svårt att förstå. En ren motorbåt kan ju kanske aldrig bli segelbåt, men de allra flesta segelbåtar är ju samtidigt motorbåtar. Väldigt många frågeställningar oavsett ämnesområde är ju i stort sett samma ovasett om det är motorbåtar eller segelbåtar, tex att sätta igen ett hål efter en bottengenomföring. På Fendern finns en bar grej i sökfunktionen. Du kan söka efter vad en speciell skribent har skrivit i ett speciellt ämne (sökord). Annars tycker jag att Fendern är en katastrof med alla deras rubriker och underrubriker - precis som du vill ha även på MG. 2/3 av tiden det tar för mig att starta en ny tråd på Fendern går åt för att hitta vilken rubrik jag skall ställa frågan. (kanske en aning överdrivet, men man avstår nästan heller att starta en ny tråd än att leta under alla olika rubriker och underrubriker.) En annan sak som jag ofta drabbas av på MG. Man lägger ner timmar på att skriva ett svar på en fråga med mycket informationssökning länkar och bild. Och sen skickar man iväg svaret och svaret försvinner ut i cyberrymden. När man sen har lagt ner ytterligare en timme på svaret så kommer an ihåg att spara det man skrev och göra en massa åtgärde för att gardera sig mot att svaret försvinner. Efter det kommer man ihåg att spara det man skrivit - under några dar tills man glömt bort problematiken igen. En annan sak om är lite halvtaskigt är att det bara går att lägga in en bild i varje inlägg. Man bruka ju säga att en bild säger mer än tusen ord. Nu går ju det att lösa. Det har hänt att jag postat tio inlägg bara för att få med tio bilder för att beskriva ett skeende. En annan sak, som för mig är ett litet problem, är att det inte finns nått rättstavningsprogram kopplat till forumet. Jag stavar nämligen som en kratta. Har alltid gjort. Nån form av ordblindhet? Visserligen har det blivit bättre genom åren pga att jag sen mitten av 1990-talet skrivit väldigt mycket på jobbet. Men man löser offta även det här på MG. Har googlat på ett par av orden ovan som jag såg var felstavade, men inte förstod hur. Språket i våra olika forum är ju ebarmligt dåligt. Ibland kan man tro att det bara är människor med utlänsk härkomst som skriver här. Därmed inte sagt nåt on om dem. Svenska är inte lätt. Det vet vi som egentligen bara kan bohuslänska. Felstavningar som inte ens jag skulle kunna lyckas åstadkomma. Det värsta tycker jag är alla särstavningar. Det är ju en väldig skillnad mellan en röd hårig sjuk sköterska och en rödhårig sjuksköterska Dessvärre har jag märkt på andra forum jag besöker att jag får väldigt många annmärkningar på min stavning - i form av en röd våglinje under orden. Till övervägande delen beror det på att rättsvaningsprogrammet vill att vi särskriver de ord som skall va sammansatta. Har man då ingen sprakkensla so kan dät nestan kvitta med rettstavningsprågram. Under de åren som jag jobbade som arbetsledare på ett mindre elverk, hade jag en oerhört nogrann beredare. Han lämnade aldrig något åt slumpen och hans beredningar var alltid bland det bästa jag sett. Ändå fick han mycket klagomål. Varför han inte hade gjort si och så. Beredaren går ju före och drar upp riktlinjerna, kommer överens med markägare ( vilket ibland kan va näst in till det omöjliga - man talar om bönder på sjön. De finns i verkligheten också. De flesta är mycket bra att ha att göra med, men det finns motsatta typen också) söker tillstånd och upprättar bygghandlingar. Vid ett tillfälle hittade han ett par rader som han klippte ut och förstorade och satte upp på kontorsdörren. Det finns två sorters männinskor, En som går före och uträttar nåt, och en som går efter och klagar Tycker du att du har nån substans i dina åsikter att forumet borde ändras, och bli bättre på det sättet, så stå på dig. För egen del så hade det varit lika bra att allt bara stått i hurte räckeföljd. Senast ändrad av toaen | 31 december 2011 | 10:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 December , 2011 Det är skönt att upptäcka att någon som man är väldigt oense med i en fråga, är man helt ense med i nästan allt annat! Kategorifrågan är ju egentligen en mindre fråga när det gäller MGs forumbrister, och dessutom tror jag som jag skrev ovan att det går att lösa rent kodningsmässigt att användaren själv kan välja hur trådarna visas. (Jag har skrivit och frågat den mycket trevliga, och tekniskt kunniga admin på ett annat forum om det är möjligt. Får se vad han svarar.) De övriga sakerna du tar upp är vi ju helt eniga om, jag vet inte om du läst min tråd om mina åsikter varför plattformen måste bytas, men alla de sakerna du tar upp finns med där. Det är viktigt att jag då och då klargör att allt jag skriver om plattformen är mina åsikter och jag anser inte på något sätt att allt jag tycker är det är det enda rätta. Min avsikt är mest, i egenskap av självutnämnd forumräv, att upplysa de som kanske inte varit på andra forum att MG kunde vara otroligt mycket bättre, enklare och användarvänligare om plattformen byttes ut. En käpphäst jag har i diskussionen är att det i princip har utvecklats en standard för moderna forum. Det finns några olika plattformar att välja bland men de är till förväxling lika varandra i funktioner och utforming vilket måste bero på något. Jag är övertygad om att det beror på att utformingen visat sig fungera väldigt bra för majoriteten av användarna! Man kanske skulle kunna säga att det är Darwins lära som agerat här: den bäst anpassade plattformen överlever och utvecklas genom det naturliga urvalet. I det sammanhanget är MGs forum en klumpig dinosaurie. Oj, märks det att jag är engagerad...? Jag får be om utsäkt för att jag raljerar. Gott nytt år! Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 December , 2011 Lite intresant med det du skriver. Jag är nog mer åt hantverkshållet än teoretiker. Av bitter erfarenhet under mitt yrkesliv är jag ytterst teknikfientlig - speciellt när det gäller saker som har datoranknytning. Med det jag har jobbat med större delen av mitt yrkesliv har datornissarna fått allt större makt, vilket ofta har inneburit att det inte gått att utför nåt arbete över huvud taget. Och har man hantverksmässig livsinställning, så är det viktiga att få gjort nåt synbart resultat på dan - inte att ha den senaste datatekniken. Så snart de fått saken/programmet/aplikationen att fungera hjälpligt bytte man plattform för att man kommit på nån ny inovation. Sen tog det ju flera månader innan det systemet började fungera hjälpligt. Företaget som sådant hade krav att vi skulle producera enligt den stipulerade tiden och dessutom göra jobbet med det hjälpmedel vi var beordrade att använda. Hade det inte funnits papper och blyertspennor (som vi inte skulle använda) hade vi vissa dagar inte inte kunnat åsta kommit ett enda delarbete. Vi skulle för att det va acceptabelt göra minst 80 varje dag. Därför är min iställning - om nåt fungerar - om det så är bara hjälpligt - rör inget. Låt det fungera som det fungerar. Risken är att det bara blir sämre. Det intersanta är ju att MarinGuiden, som ju har den sämsta forumplattformen - om jag förstår dig rätt - är det mest livaktiga forum av de som jag besöker. Platreparationer kan man väl nästan ta upp under vilket underforum som helst - ja kansle inte under Matsnacket. Styren är ju inte speciellt nyttigt att inmundiga och inte Epoxy heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 31 December , 2011 Man kan inte säga annat än att frågan engagerar vissa i mycket hög grad... Jag hör till dem som vill att information ska vara lättillgänglig och då finns två alternativ. Antingen gör man som som sökmotorerna på Internet gör eller som biblioteken gör. (Ja, egentligen gör ju sökmotorerna ockås som biblioteken, men i ett andra steg.) Jag förordar en tydlig struktur på alla forum (sm biblioteken), gärna mer detaljerat än på nuvarande MG. Sedan tycker jag det är utmärkt att det finns en sammanställning av de senaste inläggen i tidsordning och den får gärna göras längre och mer omfattande än idag. En förbättrad sökfunktion skulle också uppskattas, men behovet kommer att minska om forumet blir mer detaljerat. Flintstone har en bra början till struktur och jag hoppas verkligen att alla medlemmar får möjlighet att bidra med synpunkter innan någon större förändring görs på MG. Jag tycker det är utmärk med olika uddaforum som; DöSnack ÖvrigtSnack Krönikor m.fl. Här borde flera tillbringa sin tid istället för att fylla ut alla trådar med dösnak, övrigt snack, krönikor och citat som bara gör trådarna långa och svårlästa. Kanske ska den som har skapat en tråd få makt att rensa bort oönskade inlägg... Ovanstående är inte kritik mot debatten mellan Flintstone och toaen, de för i alla fall en debatt om det som tråden handlar om, eller har kommit att handka om. Det är ju lite OT att diskutera hela forumstrukturen när fråden ursprungligen handlar om införandet av ett Plastforum. Om jag hade haft makten att ta bort inlägg i min tråd skulle jag låtit allt som hittills skrivits vara kvar, utom möjligen citat som inte leder till någon utökad information. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 31 December , 2011 Om jag hade haft makten att ta bort inlägg i min tråd skulle jag låtit allt som hittills skrivits vara kvar, utom möjligen citat som inte leder till någon utökad information. Då hade du kunnat ta bort mitt inlägg. Flintstone är inne o härjar i ett forum som jag besöker,o ska ändra på det mesta. Så här på MG tycker jag man kan skippa Sumpen o ge den till honom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 December , 2011 Lite intresant med det du skriver. Jag är nog mer åt hantverkshållet än teoretiker. Av bitter erfarenhet under mitt yrkesliv är jag ytterst teknikfientlig - speciellt när det gäller saker som har datoranknytning. Med risk för att verka oförskämd...får jag ge mig på en gissning om hur gammal du är toaen? Jag gissar att du tillhör generationen som har barnbarn och som såg på med skräckblandad förtjusning när ungdomarna på slutet av 80-talet satt framför sina Commodore 64 istället för att vara ute och leka. Jag var ungdom vid den tiden, fast jag satt inte framför datorn utan var ute i garaget och byggde en plywoodracer med min bästa kompis i stället. Jag är också strikt praktiskt lagd så jag förstår precis hur du resonerar. Detta har dock inte gjort att jag blivit teknik/datorfientlig, tvärt om...jag ser de underbara möjligheter som dessa ettor och nollor har för oss som använder datorer praktiskt. Därför är min iställning - om nåt fungerar - om det så är bara hjälpligt - rör inget. Låt det fungera som det fungerar. Risken är att det bara blir sämre. Här håller jag inte med dig, jag tycker att man alltid bör sträva efter förbättring! Riskerar man inget så stagnerar utvecklingen. Jag tror det var Robert Kennedy som sa (fritt översatt): Vissa ser saker som de är och frågar varför, jag drömmer saker som aldrig varit och frågar varför inte! Det intersanta är ju att MarinGuiden, som ju har den sämsta forumplattformen - om jag förstår dig rätt - är det mest livaktiga forum av de som jag besöker. Jag tror att anledningen till det är att Maringuiden är lite av moderforumet. Det startades redan 1996 (var det väl) och lockade många medlemmar som saknade ett forum (betänk att 1996 fanns knappt Internet). Med åren har en del forum knoppats av på grund av att många medlemmar varit missnöjda med hur MG skötts periodvis och bristerna i plattformen. Problemet med att knoppa av forum är att folk väljer det forum där det finns flest medlemmar och lever med bristerna. Ett forum är dess medlemmar, utan dem är det tomt och kallt. Att MG är störst tror jag alltså inte alls har att göra med att det är bäst funktionellt utan helt enkelt för att här finns redan en etablerad kunskapsbank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 December , 2011 Du skriver detta till Mackey men eftersom du nämner mig så vill jag ändå kommentera. Tyvärr förstod jag inte alls vad du ville ha sagt med ditt inlägg men menar du att jag inte har rätt att ha en åsikt om forumet och dess utforming för att du besöker det...? Faktum är att admin håller med mig i att plattformen inte är 100% lyckad eftersom beslut är taget att byta ut den. Möjligen har mitt lobbyarbete bidragit lite till detta men jag är övertygad om att admin tagit beslutet efter eget huvud. Mackey, Visst har vi halkat lite OT men frågan om en plastkategori ingår i den större frågan om hur hela plattformen ser ut. Om du känner att det blivit för OT så drar jag mig ur den här tråden och fortsätter gärna i en annan, mer passande, tråd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 31 December , 2011 Nej, stanna kvar allihop! Jag skrev att jag inte hade tagit bort något inlägg även om jag haft möjligheten, jag tycker mycket av det som skrivs i tråden är konstruktivt och bra. När jag skrev att man skulle ha möjlighet att ta bort inlägg i sina egna trådar var det mest på kul, men när jag tänkt lite mer på det tror jag det skulle vara riktigt bra om man automatiskt blev moderator för sin tråd. Då kan man styra den som man önskar. I det här fallet tycker jag det är bra och intressant att diskussionen blommar ut, men i andra trådar jag sett så stör det mest. Ibland verkr det som om de som gör inläggen gör allt för att förstöra budskapet eller omöjliggöra för trådskaparen att få den information som efterfrågats från början. Har någon sett ett forum som funkar så att man som trådskapae får viss makt att hålla tråden på den spretighetsnivå man önskar? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 31 December , 2011 Hej Om det finns undergrupper eller inte på MG är för mig ointressant. Jag börjar precis som signaturen ”toaen” söka information via dator och det blir oftast via Goggles. Många gånger blir det hänvisning till MG. Väl där så finner inte sökmotorn på MG samma fråga som jag nyss blivit hänvisad på Goggles. Det är inget bra. Måste man kunna en massa saker inom båtlivet innan man börjar leta på MG? Svaret är definitivt NEJ. Forumet måste vara anpassat till ALLA ”hugade” båtintresserade Det är också ointressant hur vi har det idag. Frågan är väl snarare hur vill vi ha det i framtiden? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 31 December , 2011 Ursäkta, detta inlägg är OT i förhållande till trådskaparens rubrik. Om man, som bl.a. toaen och laand, använder Google som sökmotor på Maringuiden så torde det ju innebära att sökmotorn på MG är kass. Och det är ju därför MG behöver göra om det mesta i bakomliggande funktionalitet. Jo, jag vet att man öser ur en större brunn om man söker på Google jmf MG. Men ingen ska väl behöva söka på Google om man söker något på MG? Eller...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 December , 2011 Ja, nu ska jag önska gott nytt år och har som nästa projekt en marängswiss att presentera vid slaget och öppna en sprudelflaska och spilla en del över vårt lilla sällskap som sig bör. Lite håller jag med Toaen att uppdelnngen i fler grupper inte är avgörande för MG:s överlevnad. Inget är gratis har jag märkt när jag försökt söka sanningen på andra sajter. Det är hårt bloggande som ger mer information. Men det överlämnar vi til nästa år! Nu är man lite i hatten och sen är natten. Vad man menar vete katten. Oj va patetiskt. Ring mig klocka sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Januari , 2012 Nu är det inte så att jag söker information på MG via Googles. Mycket av den kunskap som finns på MG är ju bara tyckande. Visserligen får man ofta träffar som länkar till MG om man söker på båtrelaterade termer på Google. Men man får ju en hel del andra träffar också som kanske är mer relevanta i den frågan som man söker uppgifter kring. Det skall bli intresant att se vad en ny plattform på MG kan åstadkomma. Min erfarenhet av datanissars framfart är att om nåt fungerar innan de går in och gör storverk och kladdar så fungerar nästan inget efteråt. Jag vet då ingen yrkesgrupp som kan konstruera felaktigheter och få betalt för det och sen få betalt för att i omgångar för att rätta till felen. Skulle vi på fältet göra lika mycket stollighet och få all verksamhet att sluta fungera, så skulle vi få sparken. Nu fungerar ju, som som mitt fall, eldistrubutionen ändå och fortfarande finns det gubbar kvar som kan knyta ihop lednigar utan datastöd, fast det egentligen inte borde gå om man skulle följa de statuter som gäller Bara det inte blir så illa att jag under nåt halvår från och till inte kan gå in dagligen och kolla vad ni andra skrivit på MG. Men som redan den gamle Lipon brukade säga; den som lever får the Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Januari , 2012 Vet inte om jag kan hålla med om att detta är OT, det har ju ändå med forumet och uppbyggnaden att göra. och det är ingen större hemlighet att MG var ägda utav LRF Media förut. Personligen tror jag inte att LRF hade så mycket kunskap om att utveckla MG i rätt riktning, det var nog en potentiell inkomstkälla som var färdig och bara köpa och driva vidare utan den riktiga kompetensen. Nu är Dick tillbaka vid rodret och jag är övertygad om att detta kommer bli bra! Gott nytt önskar Gedda! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Januari , 2012 Först, gott nytt år till er alla! Sen, det känns väldigt bra att den här tråden håller sig konstruktiv och inte spårar ur som många andra trådar som engagerar två skilda åsikter! Slutligen, troligen delar vi väl lite till mans toaens erfarenheter om att datanissar ofta strular till mer än de producerar. Faktum är ju att MGs nuvarande plattform är just ett resultat av datanissar . Plattformen har byggts på och lappats under åren och är nu förlegad och en smula kantig. Där har vi den stora fördelen med att köpa in en färdig, och väl beprövad, lösning. Allt är klart när det gäller kodningen. Sen kan admin göra en hel del olika val för att personifiera utseendet och funktionerna så att det passar användarna och admin själv. Jag har nu också fått bekräftelse från min adminvän på andra forumet att det bör gå utmärkt att få till ett val för hurte räckeföljd som vi diskuterat ovan, åtmistone i den typ av plattform han administrerar. Det kräver lite kodning så vi får ju hoppas att MGs admin ser till att det finns kodningskompetens för det forum de väljer att köpa in. Det kan också vara så att denna kodning redan finns att ladda hem på forum för forumplattformar! (Jodå, det finns såna också! ) Ett inköpt alternativ ger vanligtvis också möjligheten till support från leverantören så om admin har några speciella önskemål så behöver han inte känna sig ensam om att försöka få till det. Ett mail till supporten löser biffen! Dessutom ingår antagligen uppdateringar från leverantören med förbättringar, bugfixar och nya funktioner så admin kan koncentrera sig på att moderera inläggen istället för att lägga tid och energi på att hålla det tekniska igång. Senast ändrad av Flintstone | 01 januari 2012 | 13:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Januari , 2012 Flintstone Det du skriver låter ju bra tom för en skeptiker som mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Januari , 2012 Vad roligt att du tycker det toaen! Avsikten med mitt korståg har aldrig varit att medhelst övertalning få någon att ändra sin uppfattning utan jag vill upplysa skeptiker (och de som inte känner till andra forumplattformar) om alla fördelar som en modern plattform kan föra med sig. Så om du nu känner att en förändring kanske kan vara bra så gör det mig jätteglad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 1 Januari , 2012 Volvo_Penta: Skrev: Jo, jag vet att man öser ur en större brunn om man söker på Google jmf MG. Men ingen ska väl behöva söka på Google om man söker något på MG? Eller...? Lite OT, men delar gärna med mig av ett litet tips ifall inte alla vet det ... Man kan söka i en liten brunn med Google också. Google är ofta bättre än sökfunktioner på olika sajter, inte bara denna. Genom att lägga till site:maringuiden.se så visar Google bara svar härifrån. Till exempel site:maringuiden.se epoxy Funkar så klart på andra adresser med :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 4 Januari , 2012 Ett forum för lösta problem tycker jag skulle vara bra, då blir det lättare att hitta det man söker och en person (en vanlig forumdeltagare) kan vara ansvarig för att innehållet hålls aktuellt i respektive tråd. Tråden ska inte användas för att skriva inlägg i, bara som info. Ett lika bra - eller kanske bättre - alternativ är att man lägger inlägg med lösta problem överst i varje forum, dessa uppdataras på samma vis av en ansvarig vanlig forummedlem. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Januari , 2012 Det är ganska vanligt på forum med kategorier i stil med Tips och Trix eller Mektips. I dessa kategorier läggs användares tips och trix in som är allmängiltiga och/eller som tillhör saker som ofta kommer upp. Trådarna utmärker sig genom att ofta vara steg för steg-anvisningar med mycket, och tydliga, bilder. Dessa trådar låses ofta omgående för att hållas rena. Här på MG skulle det kunna vara till exempel Vinterkonservera din XX (där XX innebär Mercruiser resp. Volvo Penta resp. utombordare med egna trådar), Trimma din rigg, Ankringstips, Hitta rätt propeller, Montera trimplan etc etc. Det som krävs för detta är god och aktiv moderering eftersom låsta trådar också måste gå att göra ändringar i ifall det smyger in några sakfel. Ett lika bra - eller kanske bättre - alternativ är att man lägger inlägg med lösta problem överst i varje forum, dessa uppdataras på samma vis av en ansvarig vanlig forummedlem. Risken med det är att förstasidan i populära kategorier endast visar klistrade trådar (som det kallas) och nya inlägg hamnar väldigt långt ned. Detta irriterar oftast användare som är mycket aktiva eftersom det är ganska ointressant att läsa trådrubriker som man sett 200 gånger redan. Senast ändrad av Flintstone | 04 januari 2012 | 13:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser