ChristerN 2 504 Postad 27 December , 2011 Då min nuvarande press (250g) blåst sönder i stormen funderar jag på att återgå till PVC-presenning och för att kunna hantera denna skulle jag i så fall behöva använda två stycken bredvid varandra med en bit överlappande. Jag har tidigare blivit avrådd från att använda två st då vinden lätt tar tag i den översta vid omlott-liggningen och gör den till ett stort vindfång men vet att vissa har den lösningen. Jag ligger ganska utsatt men vinden brukan mestadels komma akterifrån. Vad har ni för erfarenheter av att använda två PVC-pressar till båten? Hur mycket omlott bör det vara? Räcker en meter eller ska man i så fall ta till mer? Hur surrar man ner den översta där de ligger omlott? Vissa tillverkare har pressar som har öljetter på ena sidan avsedda för att fästa en annan press vid. Erfarenhet av dessa? Tacksam för tips i denna svåra stund när vinden åter har börjat tjuta utanför dörren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 December , 2011 Jag har ingen personlig erfarenhet men jag kan tänka mig att det skiljer lite beroende på vad man har för typ av täckställning, dvs hus, A-ställning eller ingen ställning alls. Spontant tror jag inte man kan ha för mycket överlapp, men mycket väl för lite. Om vinden oftast kommer akterifrån är det ju naturligtvis bäst att den aktra pressen ligger ovanpå den förliga. Jag kan tänka mig att en lina som sys genom alla öljetter på överlappande kortsida och sedan förankras fjädrande i båten, vaggan eller i marken kan hjälpa till att hålla ned presenningen så att vinden inte får så bra tag. Sen bör även andra linor fästas i samma öljetter och dras snett nedåt/framåt. Det finns fina presenningsklämmor som håller mycket bättre än de vanliga öljetterna och som sliter mindre på själva pressen. Dessa också gör att man kan fästa hur många linor som helst utan att vara låst till specifika placeringar. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 December , 2011 Du kan även kolla tråden Stormen Dagmar där finns lite presenningssnack. Om man skarvar 2 pressenningar skall du absolut ha överlapp, en halvmeter räcker men en meter är bättre. Det är viktigt att du måste ha drag i båda fråmåt-bakåt så de inte glider isär. Dvs den bakre måste vara förankrad så att det är drag framåt och vise versa. Skarva på längre rep så att du även kan dra den som går utanpå den andra så långt över den andra som möjligt så strävar den att hållas ner. Jag har även någon gång då det velat röra sig lite slängt en tross tvärs över så den ligger över båda där de ligger över varan, då brukar det ligga still. För övrigt lättare att hantera 2 måttligt stora presenningar än en som är jättestor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 27 December , 2011 Du kan även kolla tråden Stormen Dagmar där finns lite presenningssnack. Jo, jag började ju där men jag ville inte kapa den tråden och tyckte ämnet var värt en egen tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 28 December , 2011 Vad gäller presenningsklämmor tror jag att jag har provat mig igenom större delen av marknadens utbud genom åren, och jag tycker att nästan alla har varit mer eller mindre odugliga. Så fort det har blivit kallt och byigt har de lossnat om man nu inte använder dem enbart för att snöra ihop presenningskanter mer eller mindre tätt mot varandra. Detta gäller speciellt klämmorna i plast. De har definitivt inte hållit lika bra som de insydda öljetterna. Det enda undantaget, och det enda jag använder numera, är en klämma i aluminium, Söljetten. Jag tror tyvärr inte att den säljs längre. Ursprungligen var de omsorgsfullt tillverkade men så småningom verkade det som om man lade ut tillverklingen på något låglöneland, och det var inte längre så noga med finputsningen. De senare versionerna såldes en tid av Erlandssons och skar väldigt elegant sönder mina preseningar, ungefär som om man hade använt ett rakblad, men fungerade fint efter att jag för hand hade putsat av alla vassa kanter (puh!). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 December , 2011 silviasurfarn, Testade du de blå plastklämmorna? Min bror har testat dem och är mycket nöjd. (Jag vet att de blå plastklämmorna inte är mycket vägledning men jag vet tyvärr inte vad det är för märke eller var de säljs, annat än på Kuntzes i Stockholm.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 28 December , 2011 Har testat en hel drös klämmor i plast, vita, blå och svarta om jag minns rätt, av olika utformning, fabrikat etc men kan inte påminna mig några blå från Kuntzes. Jag har en påse med odugliga klämmor i garaget men har inte orkat spara på alla misslyckade varianter genom åren. De senaste odugliga varianterna var svarta plastklämmor från Erlandssons, och de var verkligen helt värdelösa. Söljetten har fungerat riktigt bra. Dagmar rev loss alla insydda öljetter längs ena sidan av min 250g/m2 presenning, medan en likadan presenning som satt fast med Söljetter hade klarat sig helskinnad. Jag har totalt 5 presenningar på båthuset, en per sida och så en 6x10 över takstolarna. Funderade faktiskt på att ersätta den över takstolarna - dvs den som blåste sönder - med två tyngre presenningar men övergav den tanken pga att jag inte tror att jag kan få dem att ligga kvar när det blåser riktigt Dagmar-hårt. Jag tror att vinden får tag i kanterna vid överlappet. Har därför köpt en enda 400g/m2 presenning att ersätta med, men väntar med att lägga på den tills det blåser lite mindre. Du har inte möjligen namnet eller produktnummeret på Kuntzeklämman ? Jag skulle behöva köpa några enstaka - fungerande - klämmor ytterligare. Hittade den inte i deras katalog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 December , 2011 De brukar ligga på kassadisken och jag har själv inte tittat närmare på dem då jag klarat mig utan. Tror dock inte att de är några specialare utan de finns säkert på andra ställen också. En sak som slog mig när det gäller överlappande pressar. Vad tror ni om att köra två normala pressar med, säg, en meters överlapp. Sen lägger man på en två meter bred remsa med typ tung lastbilspress över skarven som sedan viktas/binds ned ordentligt. Då borde inte vinden kunna få tag i skarven lika lätt och lasbilspressen lyfter ju inte alls på samma sätt som normala pressar. Jag tänker hela tiden båthus-variant här av någon anledning. Det är ju inte lika lätt att få till täckningen med däcks- eller A-ställningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 28 December , 2011 Själv har jag använt mig av dubla pressenningar i många år. Räcker med någon meter om lott, men gör inget om det blir mer. Tänk bara på att lägga rätt pressenning ytterst så vinden inte blåser in i skraven mellan dem. Jag surrar pressenningarna med linor runt botten på båten, tänk bara på att inte surra i bockarna. Senast ändrad av Minuten | 28 december 2011 | 15:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 28 December , 2011 Eller så kan man överdriva och ha tre presenningar. :-) Det har jag. Men mest för att det ska vara hanterbart för mig att få upp täckningen själv. Jag har tre 6X8 m pressar. Jag lägger en mitt på båten, och sen överlappar de båda andra åt sitt håll. De har funkat jättebra oavsett väder så här långt. Tyvärr kollapsade ställningen lite istället under den sista stormen. Men det var bara ett av stagen som sitter på ett greppräcke som gick av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 29 December , 2011 Apropå plastklämmor, här är några av dem jag har funnit vara undermåliga. Längst till vänster ser ni Söljetten (tyvärr lyckades jag tappa ena halvan straxt innan jag skulle ta fotot, och jag ville inte demontera någon av dem som redan sitter på presenningarna). Söljetten är den enda klämma som jag tycker duger, givet att man har dess båda halvor vill säga. Senast ändrad av silviasurfarn | 29 december 2011 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser