Jorgen01 473 Postad 26 December , 2011 Köpte i våras en Bella 530 smart, var då tvungen att ta en som var bestyckad med en mercury för att få ett fördelaktigt pris, hade hellre valt en Yamaha. Efter att ha ägt två Yamaha och varit nöjd med dessa försökte jag ändå intala mig att Mercury funkar säkert lika bra.Jag har hittils varit nöjd med driften (35 tim). Men varför har inte mercury någon neutralspärr på sina toppmonterade reglage? Någon som vet om det finns som option? Är ju livsfarligt utan spärr,lätt att fastna med någon lös rem eller del av jacka. Det är även svårt att finlira vid småmanövrar, då det är lätt att man passerar förbi neutralläget. Kan även passa på att gnälla på kåpan, varför gör Mercury en kåpa som knappt håller formen känns mer som en badmössa Yamahas kan man mer likna vid en mc-hjälm. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 26 December , 2011 Menar du att det inte finns något tydligt läge mellan fram- och backväxel på reglaget där ingen växel är i? Verkar ju helt vansinnigt i så fall! Är du säker på att det inte är något som är trasigt? Jag har aldrig varit med om reglage som saknar detta även om en del har varit lite diffusa. Dock bör jag väl tala om att jag inte kört så jättemånga båtar i mitt liv. När det gäller kåpan så är det antagligen en av två orsaker (eller båda): vikt och/eller kostnad. Gedigen kåpa kostar mer att tillverka och väger mer än en sladdrigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 26 December , 2011 Är nog inget fel på reglaget motorn från 2010 115 hk efi grannen har en 80 hk efi samma reglage och heller ingen spärrfunktion. Beträffande kåpan så är det nog snarare Amerikanskt skit än vikt och pris,då priset är det samma som Jappsen. Man kan ju tycka att Amerikansk som är grövre tillyxat borde vara rejälare eftersom de inte är så noga med finishen på varken båtar,motorer eller bilar. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 26 December , 2011 Du verkar verkligen vara nöjd med ditt köp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 December , 2011 Båten är det inget fel på, passar ypperligt för fiske och strandhugg. Negativt med båten skulle vara att det är trångt mellan aktertoft och pulpet, svårt att stå och köra, samnt lätt att stöta till växelreglaget. Så det bästa är att kupera motorn även vid kortare stopp. Därför ställd fråga om spärr. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 27 December , 2011 Jag har ett OMC toppreglage, dubbelt, typ som satt original på Ryds BF båter på OMC-tiden. Den har inte heller stopp för mittläget utan bara ett klickläge. Det störde mig i början och fortfarande ibland, men eftersom reglaget går så mjukt, fint och lätt, är det behagligt att använda. Faktiskt mycket mjukare än de originalreglage med stopp som jag haft eller provat , från Mercury/mercruiser, Suzuki, och Yamaha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 December , 2011 Finns inte något klickläge, jättelätt att hamna i backläge eller fram vid urläggning av växel. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 December , 2011 Yamahas vanliga toppmonterade reglage som heter 704 har inte heller vare sej neutrallägesspärr eller klicklägen o jag tycker oxå det är irriterande att använda ett sånt reglage. Så i detta fallet hade det nog inte hjälpt med en Yamaha. Trist att Mercury har tagit bort klicklägena för i de äldre reglagen som det på bilden finns väldigt tydliga klicklägen som styrs att kulor som faller in i hål i de olika växell'ägena. Vill minnas att hårdheten i klicken t o m var justerbara. Bilden visar ett sådant dubbelreglage men singelreglaget ser likadant ut, bara halverat. Reglaget finns även i lite modernare design och kanske kan du få byta till ett sånt eller så kanske det rentav går att stoppa i klickkulor i ditt reglage. Mekaniken i reglagen ändras nämligen betydligt mer sällan än den utvändiga designen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gurra_58 0 Postad 27 December , 2011 En Mercury kan du inte starta i annat än friläge.Om så är fallet ska du omedlbart byta brytaren som sitter i fartreglaget.Livsfarligt att starta om denna är ur lag.Endast en liten brytare inne i fartreglaget.Kostar under 50 lappen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gurra_58 0 Postad 27 December , 2011 Mercury är idag bara ett brandname.Dom har inte tillverkats i USA på massor med år. Före 1992 tillverkades don i Belgien med numera i Spanien.Även dom som alla andra är på väg till Kina.Fö så tillverkas alla utombordare idag i Kina utom Mercury som är den sista att flytta. Kineserna har byggt upp n helt ny stad där man ska tillverka alla utombordare.Kommer tyvärr inte ihåg stadens namn.Fick reda på detta av mina Kinesiska kontakter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 December , 2011 Det är nog inte switchen som avses här utan en spärr som måste frigöras innan man kan växla även när motorn går. Sidomonterade reglage har nästan alltid det medan toppmonterade nästan aldrig har det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 December , 2011 Det är när motorn går som är bekymmret, exempelvis när man från hög fart vill stanna snabbt då är det lätt att hamna i ett läge där det skaver på kugghjulens toppar Jag kanske är petig men en motor för över hundra tusen borde ha bättre funktion på reglaget. Att jämföra med en ny mc där hade säkert en köpare inte accepterat att få fiska mellan första och andra växeln och om han har tur få i rätt läge. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 27 December , 2011 Funktion och material styrs av var motorn konstrueras, inte var den byggs. Jag håller med om att ett sidoreglage bör vara försett med spärr mot oavsiktligt pådrag. Gamla Mercury har ju haft sånt, är du säker på att det inte är trasigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 December , 2011 Ringde Brunswick Frösunda idag, svaret jag fick var att det ska vara så, möjligen att det går att justera innanför motorkåpan. Men enligt mina egna teorier så är det trög eller klickläget som saknas. Det är för kort slaglängd mellan fram o back. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 27 December , 2011 Låter som att det kan finnas riska att ramla ur båten med lite otur. Det vill till att man stänger av motorn om man ska lasta av något snabbt vid en brygga. Kan bli en syn av sällan skådat slag annars... Skulle kännas lustigt att inte ha en spärr på neutralläget. Mercury har väl samma kåpa från 75-125hk? (Optimax) Nu vet jag inte om du har pappsmällaren eller 2 stånkarn. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 December , 2011 115 hk fyrtakt. Är det pappsmällaren? JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 27 December , 2011 Då har du pappsmällaren. Är själv en pappsmällarsnubbe. Fast jag har Yamaha F200 med spärr i neutralläge. Du får väl gräva lite i det där om det går lösa, tycker det låter lite farligt.... //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 December , 2011 Som jag skrev ovan så brukar innanmätet i reglagen inte skiftas ut när de byter design och kanske går det att stoppa i grejer så du får lägen. Släng upp en bild eller ännu hellre ett modellnamn så kan vi med gemensamma ansträngningar försöka lista ut om det går att bygga om.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 December , 2011 Konstigt om du inte har ett klick eller att reglaget går tyngre när du lägger i växeln, oavsett fram eller back. Då är det nämligen vajer ett till växlingen som går in och den går trögare än vajer två som sedan går in när du gasar. När du sedan drar av borde det vara ett litet hack/klick när du möter motståndet från växelvajern. Samma sak när du drar reglaget till mittläget för då skall växelvajern ändra riktning och det borde kännas som ett hack/klick/motstånd och därmed markera friläget. Jag har justerat ut gasvajern så att jag får ett glapp/spelrum efter att växeln går in. Det betyder att jag når tomgångsvarvet en bit innan på reglaget, före jag kommer till den punkt på reglaget där växeln börjar gå ur. Om ditt reglage går för lätt, brukar det finnas en justeringskruv av friktionen för spaken så att man kan justera detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 28 December , 2011 Kommer att kolla serienummer på reglage i helgen. Återkommer efter att det är gjort. Vid smygkörning framåt och urläggning till neutral går oftast backväxel i. För att sen hamna i neutral måste man ge spaken en liten snärt framåt. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 28 December , 2011 Hehe du hade inte många rätt där... Upp till 30hk görs i Japan 40-60hk görs i Kina De större görs i Usa. Sen vilket som är bäst det är ju en annan sak. Edit: De toppmonterade Mercury reglagen har ett klickläge(om än svagt) i mitten, däremot ingen spärr man ska trycka in likt de sidomonterade. Senast ändrad av All_to_slow | 28 december 2011 | 21:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 29 December , 2011 Är vajern rätt justerad, att neutralläget på reglaget är neutral även på motorn. Kan räcka att det är lite feljusterat för att känslan för lägerna skall bli sämre. Börja med att kontrollera och ev. justera. Kolla även att det inte finns skarpa böjar på vajern, eller att den är för lång. Sedan finns det även vajrar som är lagrade, som löper lättare för att få bättre känsla och precision. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Januari , 2012 Ser inget serienummer,men här kommer några bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Januari , 2012 Lätt att fastna i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Januari , 2012 Lustig maskin på besök i Kalmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 Januari , 2012 Ja den var speciell.. Man kanske skulle bygga en sådan. Men ägaren får nog byta hjullager och bromsar. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 2 Januari , 2012 Det var en firma från Norrtälje som var och förevisade på båtklubbar. Tror att den kostade 350000 kr. Det var hydraulisk drift på borstarna,efter fyra vändor med borstarna så såg ett omålat skrov nytt ut. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 2 Januari , 2012 Du kan ju alltid byta till ett sånt här med neutrallägesspärr: http://www.marinsystem.se/b700-tsl-tfxreglage-p-1064-c-645.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 3 Januari , 2012 Tack för tipset. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Januari , 2012 Verkar knepigt att få kläm på detta. Hittat lite sprängskisser men det ger inte mycket, tyvärr.. En sida med massa reglage http://www.perfprotech.com/store/catalog/Remote-Controls-and-Components,3172,model,889892-460.aspx Toppdelen jag misstänker du har.. http://www.perfprotech.com/store/assembly/Remote-Control-4500-Console-(Single)(877700A11---A13),8457-225.aspx Bottendelen jag misstänker du har.. http://www.perfprotech.com/store/assembly/Modular-Components(4500-GEN-II-Models),8457-47.aspx Fjädern, pos 4, kallad detent spring, ser ut att kunna ha nåt med frilägesindikering/klick att göra men hur eller vad är mycket svårt att lista ut på dessa bilder.. All_to_slow har ju även indikerat att det ska finnas ett klick o kanske går det att styva till det lite.. Pratade du med rätt snubbe när du ringde Mercury? Min erfarenhet är att de som svarar i telefon inte alltid har så bra koll.. Ett nyfiket alternativ är ju att pilla isär skräpet o kolla hur det funkar o om det går att justera/göra nåt åt det förutsatt såklart att resten är justerat som det ska.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser