IW23 0 Postad 26 December , 2011 Efterlyser tips inför segling från stockholm till Danmark! Hur pass krävande är det att segla till Danmark? har även planer på att en annan sommar segla till Gotland. Kan man säga att det ena är mer en utmaning än det andra? Är det lämpligare att ta Danmark först eftersom Gotland innebär segling över öppet hav? Varken jag eller besättningen har så mycket erfarenhet. Vi har inte seglat i dåligt väder och även vid för bra vind kommer vi behöva ligga kvar i den hamn vi är och vänta. Är det rimligt att tänka sig att man hinner till Danmark och tillbaks då? Dagar med bra förhållanden kan vi segla hela dagen. Allt som allt får det ta max 8 veckor, ungefär 3 dit 2 där 3 hem. Är det väldigt vanligt att gå på grund, (tänker på sanddynor)? vilken extrautrustningen behövs? Utöver nya sjökort, är det något annat jag behöver förutom den utrustning jag använder när jag seglar i sthlms skärgård? Hunden ska med på seglatsen är tanken. Gäller några särskilda regler?/ FInns öar där hunden inte får gå i land (kopplad såklart)? Tacksam för tips! Seglatsen är planerad till sommaren 2013. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 December , 2011 när det gäller jycken så är det rätt strängt, I varjefall om du vill ha med den tillbaka till Sverige. De ska vara vaccinerade mot rabies och avmaskade mot dvärgband mask http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/inforselfranovrigaeu.4.207049b811dd8a513dc80001358.html om du seglar till Norge från Sverige ska vovven vara avmaskad mot dvärgbandmask. http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_ilder/alle_hunder_og_katter_som_kommer_til_norge_fra_sverige_skal_v_re_behandlet_87968 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 26 December , 2011 8 veckor är rätt så gott om tid i mina ögon... Men - allt beror på vilka förutsättningar man har. Du skriver att hunden ska med - det är ju en viss begränsning av tiden ute på vattnet - hur ofta behövs rastning osv? Ditt användarnamn är IW23 - är det en sådan båt som är den tänkta båten för resan? Gick från hemmahamnen via GBG´ s skärgård, över till Läsö, ner via svenska kusten, runt skåne och upp via öland (Borgholm) för att sedan gå in i Göta Kanal och vidare via kanalen ner till GBG på runt 4 veckor och tyckte inte att vi direkt stressade.. Dock var det en hel del långa etapper, både för segel och motor (40-60Nm per dag på dom längre, 15-30 som kortare.. ibland bara 2Nm på kanalen beroende på vilja och hur köerna såg ut).. Har flera gånger gjort 600-800Nm från hemmahamnen ner till Tyskland och hem igen på 3-4 veckor vilket känts som rätt gott om tid, men även då med ett antal längre dagsetapper.. Väder och vind kan man aldrig styra över, men utmed danska kusten får man ofta lite våglä vid västliga vindar och man kan gå rätt nära land.. Har aldrig vågat oss fullt så nära som danskarna själva seglar eller går med motorbåt, men det är ändå inte så långt ut.. Överseglingarna är väl det värsta, men seglar man med vinden är det inga problem.. Har seglat Express på kattegatt och på senare tid Bavaria 36 och det har fungerat fint, även dom dagar det gått upp mot 12-14m/s.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 December , 2011 En hastigt överslag säger mig att du talar om en tripp på 1 200 distansminuter. Stockholm och Danmark är visserligen ganska vida begrepp bägge två. Det innebär dagsetapper på ca 25 distansminuter i snitt, även om du har generöst med tid. Att gå på grund är väl inget att rekomendera - speciellt inte i Danmark. Har själv ingen erfarenhet av fenomenet, men vad jag har hört har danskarna en annan syn på ersättning vid bärgning än vad - i varje fall jag - har. Nån har liknat det vid sjöröveri. Men hur det är i verkligheten vet jag inte. Nu är väl risken för grundstötning ganska liten om du har GPS och kanske tom plotter eller digitalt sjökort på datorn, som ju är det vanligast idag. Ipad funerar jag själv på som komlement till plottern. 100 kr/år för hela europa utom Danmark. 300 kr/år för bara Danmark men då ingår Grönland Även om jag har ganska nya digitala sjökort, så har jag alltid med mig papperssjökort över området jag seglar i, även om datumet de trycktes ligger långt bak i tiden. Däremot kan det ju va en trevlig sysselsättning under vintern att rätta dem upp till samma nivå som de digitala sjökörten. En del i planeringen av resan. Planeringen är ju halva nöjt. Sen är ju halva nöjet att berätta om resan när man kommer hem. Det skulle ju i så fall betyda att själva resan egenligen borde va onödig Fast man måste ju ha nåt att planera till och att berätta om när man kommer hem, så det är nog bäst att ni åker i alla fall. Om man inte vill segla runt Skåne både bort och hem, så är ju den rätta vägen att gå kanalen till Göteborg, en sväng runt i Danmark och hem via Kåseberga, Bornholm, Cristiansö (ett måste moch det är ju också Danmark) och Utklippan. Om ni sen väljer att gå direkt på Visby eller smyger er längs den Svenska ostkusten, det beror väl på mån av tid. Utrustningsdetaljer som jag inte kan tänka mig segla utan är en dinge - nu för tiden i form av en gummibåt - och en autopilot. Men det är inte bara när jag seglar till Danmark. Autopiloten finns ju alltid ombord och gummibåten hängs på släp även om det bara är för en dagstur. Jag har ett kapell över gummibåten, som är avsett när jag seglar över öppet hav men som i princip alltid sitter på. Lätt att ta av när gummibåten ligger isjön, men inte lika lätt att sätta på utan att ta upp. Såg nu att ni inte tänker segla till Danmark förrän 2013. Då hinner ni ju en sväng runt Gottland 2012. En lite nätt tripp på knappt 400 distansminuter. Nu är väl inte Danmark nåt drömmål för min del - föredrar i så fall Norge. Danmark har ju bara hamnar och inga naturhamnar. Möjligtvis Fyns Hode. Skall visst finnas ytterligare någon. Hirsholmens fyrplats nordost om Fredrikshamn är inte så dum. Läsö är väl nästan ett måste, även om jag inte är speciellt tilltalad. Har nämligen fått mycket besvärliga ryggproblem varje gång jag varit där, men det kan ju inte Läsö hjälpa. Annars en mycket fin ö. Det var nån som sa nåt om kantareller!? Annholt är ju också en nästan finare ö på sitt sätt. När vi nu är inne på Anholt kan det ju va på plats att tänka på budgeteringen av hamnavgifter under danmarksvistelsen. Är de höga i Danmark, så ligger väl Anholt i topp. Saeby är ett ställe som en av mina arbetskompisar alltid seglar till. Seglade själv för några år sen till Limfjorden - kan rekomenderas - men behöver nog egna 14 dagar. Blir nog att dra söderut. Stora Bält och Smålandsfarvattnen. Ja det finns massvis med ställen. Bara att lusläsa sjökortet och en och annan seglingsbeskrivning och naturligtvis Kommas Hamnlots http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8711431717 http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8711429283 Dom tyska båtspårtkorten över Danmark va att föredra när jag köpte mina danska pappersjökort - fast det är länge sen. http://www.nv-verlag.de/dansk/elektronische_see_serien_serie3.htm Senast ändrad av toaen | 26 december 2011 | 22:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 December , 2011 Lyssna inte på Toaen när han sablar ner Danmark . Det är dejeligt att segla där med fina hamnar i städerna och goa krogar. Sedan har vi fantastiska smålandsfarvattnet med vår älsklingsö Omö mm. Tristare blir det att segla runts Sveriges södra kust. Där är det fortfarande bara gästhamnar men inte särskilt exotiskt. I Hanöbukten har du dock vissa pärlor - Hanö, Utklippan och Karlskrona. Där finns det en liten skärgård. Ta och segla längs Öland på vägen upp/ner där är det lite roligare. Men kommer man norr om Kråkelund blir det bättre igen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 27 December , 2011 Vi seglade från Danmark till Sverige i våras. Vissa dagar var vi tvungna att avverka en viss sträcka. Sträckan Borgholm -Västervik skulle ha varit en plåga utan autopilot. Fick bland annat tips av Ciaraud om några ställen på vägen som var värda att besöka. Falsterbo: Svindyr hamnavgift. Trist ställe (det var stängt när vi var där men det kostade över 200 för att parkera båten i några timmar). Bageriet som ligger på promenadavstånd lyckades inte imponera den morgonen som vi handlade där. Dock trevligt bemötande av alla vi stötte på. Ystad: Mycket bra service och trevlig hamnkrog med bra mat! Abbekås: Mysig fiskebåtshamn/gästhamn. Vackert hotell/restaurang med finöl och okej mat. Trevlig personal och trevliga ägare av hotellet. Simrishamn: Gästhamnen bör få minst en stjärna i Michelinguiden för deras service! Jan och hans yngre kollega var mycket bra att ha att göra med. Kristianopel: Kan vara värt ett glasstopp. Hamnkaptenen och hans hamnkontor är en sevärdhet. Utklippan: Naturupplevelse! Dramatiskt.. Kalmar: Bra service mitt i stan Västervik: Vi blev tipsade om en båtklubb ca 1-2 kilometer från stan (segelbåtsklubb). Bra dusch och bra pris. Oxelösund: Hutlöst dyrt och lite trist. Ganska trevlig restaurang och mycket trevlig personal både på restaurang och i gästhamn. (Tror det är promarinas gästhamn). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2011 Så hemskt och avskräckande va väl inte det jag skrev - eller !? Däremot instämmer jag helt i Cia´ s analys av Sveriges södra kust. Från Tistlarna till Hanö är det bara en enda lång transportsträcka. Som tur är finns ju en av mina favoritöar på vägen - Hallands Väderö. Så gå vägen om Danmark. Ett minne som etsats sig fast. Har för mig att hamnen hette Rödvig (på sydöstra Själland) Det låg en kyrka högt uppe på branten när jag seglade förbi. Tog mig en dag (man skall ha liggdagar emellanåt) och promenerade till kyrkan När jag kom tillbaka till båten var hamnen full av Tjalkar - Holländska frakbåtar med segel och läbord. Tyvärr hittar jag ingen bild. Bifogad bild visar en båt som gått på grund väster om Fyns Hode. Det blåste redigt den dagen. Bilden i mitt förra inlägg är en del av lagunen på Fyns Hode Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2011 Tar en bild till från Fyns Hode. Den förra vusade ju i stort sett bara pontonbryggan man kunde lägga till vid. Det låg massvis med båtar på svaj också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 10 Januari , 2012 Att segla mellan Sverige och Danmark är nog det minst strapatsrika man kan göra. Iallafall om du seglar i Öresund. Där tar det 2-3 timmar från ena landet till det andra. Fast mellan Helsingborg och Helsingör är det nog bara 30 minuter...... Att segla från Stockholm till Danmark är väl inget man gör i ett svep. Man missar alldeles för mycket på vägen. Blekinge skärgård bl.a. Underbart seglingsområde. Sydkusten är som övriga skriver, trist. men det finns pärlor. Ystad, Kåseberga, Abbekås. I nödfall Smygehamn och Gislövsläge. Men inga naturhamnar eller vikar att söka skydd i. Falsterbo har ingen hamn, däremot har Skanör en hamn och det var nog där som någon i ett inlägg här ovanför har varit. Kommer man från Sydkusten och skall upp i Öresund är det trevligare (och kortare sträcka) att gå via Falsterbokanalen och kanske ligga en natt i Falsterbokanalens småbåtshamn. Kontroller bara broöppningstiderna. Under lågsäsong öppnas bron bara två gånger per dygn. Att segla med hund mellan Danmark och Sverige kan vara lite struligt. Du måste ha den rabies vaccinerad och innan du lämnar Danmark måste du uppsöka en veterinär och få hunden avmaskad mot dvärgbandmask och du måste få ett intyg på att avmaskningen är gjord. Sedan skall hunden avmaskas en gång till inom 20 dagar. Men detta kan din veterinär svara på. Komas Havnelods är ett utmärkt hjälpmedel när man seglar i Danmark, för utom denna hamnguide har de även gett ut en ankringsguide som är guld värd. Det finns ankringsplatser i Danmark, bara lite svårt att hitta dem. Men å andra sidan så är det väldigt trevligt att ligga i hamn i Danmark. Färskt bröd till frukost och färsk fisk till middag. Man ligger inte i marinor utan oftast i fiskehamnar som delvis har konverterats till småbåtshamnar. Så kommersen brukar vara livlig med både restauranger och fiskeaffärer i hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 11 Januari , 2012 Jag tror det var falsterbokanalens båtklubb. Låg precis vid broöppningen. Som sagt trevligt bemötande men dyrt då det inte fanns någon service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 18 Januari , 2012 Tack för alla bra tips!! Siktar på gotland första omgången och danmark året därpå. Det är en hel del med Danmark som nämnts ovan som är nyheter för mig (rabiesvaccin tex ) Tack för bra tips! Och inspirerande bilder. Tack även för tips om val av väg över till gotland samt att avsätta tid till att välja rätt väder även på hemvägen. //Ellen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 Januari , 2012 När det gäller Danmarksöverfarten: Har du fina vindar i nord eller nordostkvadranten så passa på att ta ett skutt från tex Trelleborg över till Mön. Det är ca 40 nM. Man får landkänning tidigt under överfarten då Möns klint lyser vit och hög. Sikta lite syd om dom. Sedan kan du ta Danmark underifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser