Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
schulzan

Stormen Dagmar...

Rekommendera Poster

Just sådana öljetter som lossnar eller ställer sig på kant i en lätt och fladdrande presenning ger skador på båtens fribord. Fick det första året på båten...aldrig mer...!..

Slängde dessa lättviktare och köpte tunga- tunga som inte ger sådana skador. Nackdelen att de är tunga och besvärliga och lika lätta att hantera som att exempelvis vika en stor plåt ungefär men de håller, och framför allt de ger inga skador på båten. Jag har ingen aning hur tunga de är men jag tror det ser ut så här i stort sett:

En tunn japan pressenning är på ca 80 gram (vanligen grön)

En lite bättre japan pressenning är på 180 gram (vanligen blå eller vit)

En 250 grammare är vanligen blå och har mer gummikaraktär än ovanstående

Tunnaste kapelltypen är nog ca 400 gram

Lastbilstklass tror jag ligger på över 600 gram (det är först dessa som börjar likna något i sammanhanget)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa pressen för en rimlig peng är helt klart Monarflex. finns säkert andra fabrikat också men det är den jag har bäst erfarenhet utav.. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monarflexen släpper igenom ljuset vilket kan vara bra. Men skyddar inte mot den ultravioletta strålningen som bleker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att byggan något enkelt båthus med trästomme och plåt täckning. Som man förankrar i backen. Det ska vara relativt lätt demonterat.

Efter allt bök med ställninga, pressar fram å tebax. Köpan nya pressar titt o tätt.

Det måste bli billigare och enklare utslaget på några år. Dessutom kan man ju jobba på utsidan även om det snöar..

Fan, kanske ska man bygga nåt med isolering.. Värme när man jobbar.. mmm

F...Bygg Max nästa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så tänkte jag fast det råkade bli 260kvm :)

Gött nytt allesammans

post-10001937-1394236900,7182_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...