Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
stebano

Wallas 2400 äntligen fungerar den

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter när det gäller en Wallas värmare. Jag har haft problem med att den gett dålig värme samt att den sotat kraftigt på halv effekt. Jag böt veksats tidigare men det hjälpte inte. Jag gjorde följade och nu ger den fantastisk värme.

- Sotade ur skortstenen/värmepaketet genom att fylla den med fotogen och lät den stå. Därefter skakade den och hällde ur sörjan (värmepaketet var då urmonterat). Jag hällde sedan i lite T-röd och tände eld så att all sörja brann upp. Sedan kunde jag knacka ur mycket sot.

- Tömde tanken på gammalt bränsle och fyllde nytt och fräscht.

- Monterade ny vek-sats- Denna gång lät jag veksatsen bulla lite i mitten, i kanterna låg den i nivå med kopp kanten.

- Justerade spänningen till förbränningsfläktsmotorn något (det sitter två små potentiometer -liknande saker på kretskortet) så att fläkten gick lite snabbare på halv effekt.

Efter detta ger Wallasen fantastisk värme och skorstens/värmepaketet blir svagt rött på vissa ställen vid full effekt, dvs grym värme. Värmaren går dessutom mycket rent, dvs inte minsta tillstymmelse till att ryka, sota eller lukta. På full effekt blåser den så varmt att det inte går att hålla handen framför utblåset någon längre stund.

Jag vet inte exakt vad som hade effekt men jag misstänker att jag har haft gammalt bränsle i tanken med eventuell fukt/vatten i sig, det gjorde förmodligen att veken som jag böt till innan min grundliga genomgång gjorde att den fick vatten i sig igen, med sotning och dålig effekt som följd. Dessutom tror jag att det hjälpte att justera upp förbränningsfläktsmotorn något så att värmaren gick renare/bättre på halv effekt.

Jag vill dela med mig av mina erfarenheter eftersom jag felsökt en längre tid för att få värmaren att gå bra och nu äntligen lyckats få den att fungera bra. Förhoppningsvis hjälper det någon annan här på forumet.

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en begagnad 2400 för 3 år sedan till ett bra pris med vetskapen om att den inte startade. Plockade ner den i sina beståndsdelar och upptäckte samma sak som du precis har gjort. Alla lufthålen i brännkammaren var igentäppta av sot och koksavlagringar, glödtråden var av och veken var spröd och förkolnad till oigenkännlighet.

Efter ett par timmars arbete var den åter som ny och startade villigt på första kicken. Kör den med statoils campingparafin som ska vara det samma som statoil blå. Har även monterat dit en rumstermostat för jämnare värme. Sitter monterad som på de flesta mindre segelbåtar i garderoben vilket innebär en viss störning i ljudnivå men det får man ta för att det ska varmt och gott istället. Hade helst haft värmaren monterad akterut i ett stuvfack men då man har en utombordare är det vanskligt med bensinångorna som samlas där.

post-10016814-1394236898,1015_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Behöver justera fläkten på halv effekt på min walls 2400.

vart sitter denna potntiometer?

tacksam för hjälp.

mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för en intressant tråd och fin båt. 

Har själv en 30D och antar att den är snarlik. Ser iaf likadan ut som på bilden. Har själv servat min efter 600 h. Har dock inte sett samma problem dock ett annat nämligen läckage. 

Skall det sitta en packning i anslutningen till bränsle slangen eller kan det vara så att pumpen matar för mkt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sitter på kretskortet och är en liten skruv i plast. Det sitter två potentiometrar bredvid varandra, minns ej vilken av dem det var som styrde förbränningsfläktsmotorn men föreslår att du märker ut var skruvarna står i för läge och sedan justerar en och en. Du hör vilken det är som styr förbränningsfläktsmotorn genom att du kan lyssnar på den motorn som har ett svagare ljud. Det kan vara läge att göra detta med värmaren bortmonterad samt stänga av ventilationsfläkten. Eller om du är osäker, lämna in värmaren på service. Förmodligen enklast.

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...