Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Kriffe

Någon med erfarenhet av crescent 610 dorado/590 duo

Rekommendera Poster

Hej har köpt en 610 dorado undrar om någon har koll på denna båt.

Hur tycker ni att den går i sjön

Vad har ni för motor och hur fort går den med er motor

Vilken propeller har ni

Vilken monteringshöjd har ni på motorn

Bränsle förbrukning mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet.

Själv har jag en 590 Duo som jag har haft en säsong. På den sitter det en Johnson V4 90 HK, det ger en toppfart på 32 knop.
Jag gillar skarpt båtens sjöegenskaper, den är ruskigt stabil i alla väder. Dock kan jag uppleva en del skrammel fån inredningen, lockor etc när man kör. Ska se om man kan åtgärda en del av det i vinter.
Sidostabiliteten (2.35 bred) är kanon. Vuxna personer kan röra sig i båten utan att den kränger.
Vanligt förvaringsutrymme (Ett i fören) är det väl lite sämre med MEN den har ett gigantiskt förvaringsutrymme i botten (Tror det är 3.25 långt), där kan man ösar ner både vattenskidor, tub, brassestolar och fikakorg. Det finns även förvaring bak under soffan men det är lite knöligt att använda då man måste ta skjuta bort britsen. Inget svårt men britsen är ganska tung. Däremot är det bra förvaring för båtprylar som man vill ha med sig.(Reservdunk, olja mm)
Båtens utformning bak har nästan som en inbyggd badbrygga så efter bad/vattenlek är det inget svårt att ta sig upp i båten igen. Dessutom kan man stå och droppa av en stund innan man kliver i båten igen.  Vad det gäller planeringen av båten så gillar jag att den har 2 fåtöljer samt soffa bak. Det är inga problem att sitta 5 personer komfortabelt. Blir kanske lite baktungt precis när man ska upp i plan men sedan är det inga problem.

Vad det gäller propeller, hisshöjd på motorn vet jag inte.
Förbrukningen ligger på strax under l/distans. Vid vattenlek blir det så klart 'lite' mer.....cool

Lycka till och skriv gärna några rader med Dina erfarenheter av båten, när det blir aktuellt.

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack

Jag köpte båten på hösten efter att ha letat ett par månader efter en dorado eller duo med som jag tycker rätt pris och motor. Det blev till slut en dorado -01 med färgat skrov, teaklaminat, träratt och en Evinrude 150. Sjösatte den direkt man blir ju rätt eggad efter att ha letat så länge. Jag var nog bland de sista som tog upp båten också. Jag har en crescent 490 sport med en yamaha 80  som jag haft några säsonger  och är myket nöjd med förutom att den är för liten att våga sig ut med på havet. Jag och en kompis hade bara provkört doradon några minuter i en skyddad vik vid köpet så jag blev väldigt imponerad när jag provkörde den hemma. Den där metern som båten är längre än sporten gör stor skillnad i hur båten uppträder på havet. Jag kan inte säga att den är bättre än andra 6 meters båtar har faktiskt inte provat någon annan. Jag ville ha en dorado eller duo för att skrovet tycker jag påminner om sportens lättdrivna skrov. Den är lätt, smart inredd, går både att fiska med den och göra familje utflykter där alla sitter bekvämt och säkert. Det är ju kul att ha en båt som inte alla andra har. Sedan gillar jag när båtar är snabba, jag har kanske inte växt upp än.smiley

Jag håller med om att luckor skrammlar men jag ska klistra fönster tätnings lister under mina så borde det bli tyst sen.

/ Kriffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...