Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
scooter

Pertronix elektroniskt tändsystem

Rekommendera Poster

Hej. Har en Ford 351W i min båt. Motorn är nyrenoverad o går superfint. I somras bytte jag ut brytarspetsarna mot ett Pertronix elektronisk tändsystem. Följde instruktionerna till punkt o prick. Vid första start, gick motorn igång direkt o funkade perfekt. Nu till problemet. Vi körning upp till ca 2500 rpm fungerar allt bra, men efter 2800-3000 rpm, så börjar motorn misstända. Har kollat allt o jag blir inte klok på detta fenomen. Under 2500 rpm spinner motorn som en katt. Någon som har tips/erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla strömförsörjningen till tändsystemet. Det drar mycket ström och vid högt vartal drar den ännu mer. Koppla en startkabel mellan batteriplus och tändsystem för att prova. Går den då perfekt har du hittat felet. Det ska vara en grov elkabel till tändsystemet som inte används till nånting annat. Se också till att jord är ordentligt ansluten alternativt att du också har en grov elkabel till minus. Mät med voltmeter och kolla att spänningen till tändsystemet är nära nog konstant. oavsett varvtal. Går strömförsörjningen via tändningen, sätt in ett relä emellan och tag spänningen från startplus vid startmotorn.

Jag råkade ut för en Mercruiser 5,7 liter som gick knackigt när man varvade upp. Det visade sig att man hade anslutit tändsystemet via en tunn elledning och dessutom hade andra förbrukare på samma kabel. När jag mätte spänningen dök den långt under 8 volt när man drog på.



Senast ändrad av Paliswe | 25 december 2011 | 14:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem på en VW-motor. Där var skruven som Pertronics-enheten monterades med en gnutta för lång. Det resulterade i att skruven tog i motvikterna som reglerar förtändningen, de finns under plattan som brytarspetsarna eller pertronicsen monteras på. När motvikterna inte kan röras fritt uppstår ditt problem vid ett ganska specifikt varvtal.  Om det inte är lösningen kan du ju kolla så att inte motvikternas fjädrar har hakat av sina fästen när den nya tändenheten monterades. För att utesluta fel på själva pertronicsmodulen kan du ju montera tillbaka brytarspetsarna och provköra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...