Kriffe 0 Postad 25 December , 2011 Hej. Har köpt en Crescent 610 dorado med en Evinrude ram 150. Jag tycker att den går för sakta med en sådan motor 40-41 knop.(gps) Jag köpte den på sen hösten har bara hunnit prova den ett par gånger. Jag har sett att motorn är monterad för lågt, den sitter längst ner. Den ska hissas två hål till våren. Det var en del kalkrester av havstulpaner under båten också. Propellern som sitter på idag är en SST 14 3/4 x 19. Frågan är vilken propp borde det vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 25 December , 2011 En propeller som ger ett toppvarv som ligger på övre halvan av rekomenderat toppvarvsintervall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 25 December , 2011 Tack för svar men det visste jag redan. Skulle vilja ha ett förslag på propeller. Den varvar redan max och kanske lite till. Den kommer att varva mer när jag hissat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 December , 2011 Här kan du leka med olika stigningar och varv http://www.nsr-power.com/prop.htm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 25 December , 2011 Jag använde beräkningsverktyget och fick fram en slip på runt 4% i 47knop. Visst är detta ett bra resultat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 December , 2011 As bra ! :-) 10 % brukar vara riktigt bra ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 25 December , 2011 Hur räknar du då, Max varv på 150 ram är 5250 och utväxling 1,86:1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 25 December , 2011 Jag får med dina uppgifter fram. Teoretisk fart 44kn, verklig 41, slip 7%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 25 December , 2011 Låter kung:D Övervarvar lite, så borde kunna ha större pitch. Kul att veta att dagens kombination är väl fungerande i övrigt. Då är det bara att leta upp en 23 propp med liknande egenskaper som nuvarande 21. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 25 December , 2011 Nuvarande pitch är 19 så jag får prova en 21 till att börja med. frågan är bara hur mycket mer varv jag får när jag hissar två hål. SST n är ju lite cuppad och det tar ju också ner varvet lite om jag skulle byta till ett annat märke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 December , 2011 Hittade detta norska test och av det kan man nog dra lite slutsatser. Skrovet gillar hiss eftersom motorerna är monterade på 50 mm höjd. 130 hk verkar vara max motor och då gör den 37,5 knop vilket tyder på att du kan vara mycket nöjd med dina 40-41 knop. Skrovet är ju heller knappast gjort för högre farter så du lär få svårt att få så mycket mer fart. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/E17D21962C459254C125761800481462?OpenDocument 14 3/4 diameter är stort för en 150 hästare, sannolikt tar detta lite toppfart för dej men samtidigt vinner du nog i lägre farter. Det är lite olika hur mycket hiss påverkar varvet men att gå upp 2 hål handlar oftast om ca 100 rpm till, i bästa fall 200. Hissa tycker jag definitivt du ska göra och eventuellt oxå då upp i pitch men byta propptyp känns mer tveksamt. Om du är ute efter den absolut sista knopen i toppfart ska du nog satsa på en mer fartbetonad propp, Evinrudes egen Raker t ex, skulle nog ge dej nån knop mer i toppfart jämfört med SST men förmodligen skulle du oxå tappa fart och få ökad törst i marschfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 December , 2011 Hmm.. Verkar svårt att få länken att funka men googla lite så hittar du det. Det är norska Båtmagasinet som gjort det och man testar Hondas 115 och 130 hästare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 26 December , 2011 Jag tror det går att hämta mer än bara nån knop. båten väger ju endast 650 kg mot nyare båtar samma storlek som väger ett par hundra kilo mer och gör över 40 knop. I test med honda 115hk 36,5 knop 17 prop. En nyare dorado v23 770 kg med yamaha 150 och 19 prop 42,7 knop. Har läst någonstans att man provat 150 hk på en crescent 590 duo (samma skrov) 45 knop. Jag siktar nog mot 45 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 December , 2011 Att bara hissa o ev gå i pitch på en annan SST kommer nog inte att ta dej hela vägen dit. I ditt läge skulle jag såklart hissa o sen gå på en Raker som ger dej ett varv något över där motorn lämnar maxeffekt. Rakern är en erkänt bra fartpropp o de varven är det som oftast ger högst fart. Men detta är bara mina två ettöringar o jag lämnar inga garantier :-) men där hade jag börjat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 26 December , 2011 Jag kommer att börja med att hissa och ta bortt kalkresterna från havstulpanerna och sedan försöka få låna en 21 prop. Jag fick låna en 20 propp just innan jag tog upp båten, vet inte vilket märke. Motorn varvade ännu mer och gick inte att trimma lika mycket innan det släppte.Den ökade bara en halv knop. Jag kollade den norska sidan du nämde där det står 37,5 knop med 130 hk. Om man fortsätter läsa så står det att det är ett par knop saktare än med en tvåtaktare. Det finns hopp att komma till 45. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 December , 2011 Japp, Hondas gamla 130 hästare har rykte om sej att vara trög. Yammas F150 har däremot rykte om sej att vara en starking. Vid Amerikanska myndigheters tester för att kontrollera om avgasvärdena var OK gav den 163 hk på proppelleraxeln. Även Evinrudar är ofta starkingar och ger vanligtvis mer än vad som står på kåpan. Hur det är just med din har jag tyvärr ingen aning om.. Det finns en gammal dumregel som säger att om man ökar effekten en viss procent så ökar farten i bästa fall med hälften. Som sagt en dumregel men ofta visar det sej stämma någorlunda vid små förändringar. I mitt Norska test skulle 150 hk då ge 40,3 knop och i ditt test blir det 42 knop. Jag håller tummarna att du når 45 knop och uppdatera gärna hur det går. Tycker sånt här är enormt kul och har köpt, sålt och ägt alldeles för många proppar för att det ska anses hälsosamt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 27 December , 2011 Jag håller med om att det är kul. Jag har en crescent 490 sport -87 också med en 80 yamaha -88 Den gick bara 32 knop vid köp men urstark lånade en prop från en 100 hk fyrtaktare och vips 40 knop med gps utan hiss. Det sitter en skidbåge ivägen för att kunna tilta upp motorn om jag skulle hissa. Det är väll inte riktigt så enkelt alla gånger jag tror faktiskt inte att det var orginal proppen på från början. En 490 ska göra kring 32 knop med en 50 hästare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 14 Juni , 2012 Hej. Tänkte komma med en uppdatering om hur det går. Jag har nu hissat motorn två hål och lyckats få bort det mesta av tulpanerna under båten.Mirakelmedlet mot kalkrester visade sig inte funka så bra som vanligt. Jag har nu sjösatt båten och tagit en provtur. Resultatet var positivt, Det känns som den går lätt i vattnet och den kaviterar inget ,fast jag gjorde ju inga tvär svängar men det gör jag inte i vanliga fall heller. Varvar nu 5500 varv. 5250 är maxvarv och 150 hk kommer vid 5000 varv enligt instruktions boken. Farten ökade till 43 knop/5500. Nu tänker jag försöka få låna mig en 21 prop och se om det funkar vad tror ni.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 15 Juni , 2012 Borde funka, du kan nog räkna med 400 lägre varv och kanske även någon knop högre toppfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 21 Juni , 2012 Jag ska nu beställa en ny propeller från Usa. Jag har nu en sst 19. Skulle vilja ha era åsikter om vilken prop jag ska välja mellan dessa. sst 21 viper 20 eller viper 21 Kom gärna med åsikter jag har beslut ångest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 30 Juni , 2012 Hej! Nu är proppen beställd. Det blev en viper 21. Nu är det bara att hoppas den kommer så fort så möjligt. Hoppas detta blev rätt nu annars blev det en dyr reserv propeller. Jag återkommer om hur det gick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 8 Juli , 2012 Hej igen. Jag har nu fått min propeller en viper 14,5x21 snygg som få. Var ute och provade den ikväll och blev lite fundersam. Det positiva var att båten blev trevligare att köra och när man trimmade ut så lyfte den fören mer och behöll greppet längre. Jag kom faktiskt upp i dryga 45 knop men det i med vind. Oftast blev det 43-44 knop det tycker jag blev lite liten skillnad särskilt när varven gick ner så lite, den varvar nu kring 5400 när man trimmat ut ordentligt. Är detta som det ska eller? Ska man försöka låna en 22 eller ska man var nöjd? Borde det inte bli mer skillnad mellan 19 och 21 särskilt när jag har fått för mig att Viper är mer en fart propp än Sst är? Kom gärna med era åsikter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 31 Maj , 2013 Hej. Jag har nu monterat en manuell jackplate på båten. Nu slipper jag skruva lös och täta om bultarna när jag testar olika hiss och motorn får lite mer hävstångsefekt. Har varit ut och testat några gånger och har nu nått mitt mål på 45 knop. Har faktiskt varit uppe i 47 knop med mycket hiss och i med vind. Motorn övervarvar ca 250 varv så jag lånade mig en turbo 2+2 fyrbladig 22 och gjorde ett test. Hamnade fortfarande på 45 knop men varven sjönk till 5100 från 5500. Skulle därför villja prova en trebladig 22 eller 23 innan jag är nöjd. Är det någo på forumet som kör med Raker undrar om det bara är en fart propp eller funkar den till vardags också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser