Amanda31 21 Postad 22 December , 2011 Någon som har efarenheter av de digitala specialkort för ytterskärgården som finns på marknaden? Hydrographica tror jag är det vanligaste. Vilken är nyttan jämfört med vanliga digitala kort? Är de så mycket bättre? Priser? Funkar korten i alla GPS:er? Besvärligt att byta kort under gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 December , 2011 Hej Amanda. När vi har köpt digitala kort så har Hydrograficas kort alltid ingått. Detta i både BlueChart (Garminplottrar) och Navionics (flera andra sorters plottrar). Man kommer automatiskt in på dom korten när man kommer in över ett av deras områden och förstorar. Lätt som en plätt Det bästa med dom korten är att man vet att kartdata är från modern tid och inte 1800-talet. Den grundaste kurvan är på 2 meter och man vet att det är mätt även inom denna. På vanliga kort vet man aldrig vad som finns innanför tremeterskurvan då det inte var så intressant för handels- och krigs-sjöfarten. Det är också så man ser om man är på Hydrograficas kort - finns en 2-meterskurva är du i ett sådant område Vi har gärna dessa kort på papper också då det är kul att ge sig ut på upptäcktsfärd med jollen med dom i handen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 23 December , 2011 Ok, det måste jag kolla. Jag köpte en Garmin 420 för två år sedan och fick med mig kort. Antar att det var BlueChart. Men är tveksam, jag borde märkt om det var tvåmeterskurvor på skärmen i somras. Jag var på ett par ställen där jag är ganska säker på att det finns Hydrographicakort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 December , 2011 Garmins kort med hydrographica släpptes väl i augusti 2011? https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=8814&pvID=10434 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 24 December , 2011 Hydrographicas kort fanns iaf på Garmins kort från 2008 som jag hade tidigare. Man fick zooma in rätt mycket för att det skulle synas. 200 m på Garmin 525 om jag minns rätt. På bilden visas hur det ser ut när man kommer in på ett nymätt område. En ny värld öppnar sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 December , 2011 Det fanns också på den Garminplotter vi köpte 2006 så i minst 5 år har de funnits med Man måste alltså zooma in väldigt mycket för att se om de är med. Ett annat alernativ är att skriv ut deras utgivningsfakta. Har du en plotter från 2011 borde alla kort utgivna fran till 2010 i alla fall vara med http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_sthlm.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser