Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Runk3n

Funderar över båt till sommaren. Förslag?

Rekommendera Poster

Jag har nu nästan bestämt mig för att införskaffa mig en större båt. Men jag vet inte riktigt vad.

Jag har några krav/önskemål som jag vill att min båt ska uppfylla och jag hoppas jag kan få lite hjälp så jag kan leta efter rätt båt för mig.

Jag vill ha en styrpulpet, den ska vara stabil, de ska gå att fiska minst 3 st utan problem, och det ska gå att förflytta sig snabt. Med andra ord en sportbåt stabil som en pråm. Finns detta?

Jag har tittat mycket på bla Trifoil och Selco Selmaran. Då jag tycker dessa värkar vara en bra kompromiss mellan sportbåt och fiskebåt. Vad säger ni? Jag bor i Jämtland så de blir ju inga resor på öppna havet.

Jag hade tänkt mig att prislappen skulle ligga på runt 20 utan motor.

Tacksam för alla uppslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad har du för båt idag?

Måste det vara en sport-båts liknande båt? Fiskar gör man väl klart bäst ifrån en öppen båt, typ Crescent 465 eller liknande. Ta sedan till en tillräckligt stor motor så att den planar (typ max rek. storlek) så blir det ju fart på den...

Men det beror ju också på hur du vill fiska, mete, kast, trolling etc.

Själv så har jag gått lite åt det lugnare hållet. Har en Uttern 510 HT som jag haft i flera år men i somras köpte jag även en askeladden 430 med en 2hk 4 takt. Fiskemässigt sätt blev det ett riktigt uppköp, att puttra runt bland grunden med denna lilla båt var ju helt underbart. Jag planerar dock för att byta upp motorn några snäpp, eftersom jag är i en riktigt stor sjö.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Större båt som en sport båt, stabil som en pråm. För 20 000 SEK. Du har inte glömt en nolla, borde snarare vara 200 000 SEK eller ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i dagsläget har jag en Örvik 430 med en 9.9 hk mariner och detta är en bra fiske bår för dom lite mindre vattnen. Men jag skulle vilja ha en båt som man sitter lite bättre i och som man kan flytta sig lite fortare i.

Jag fiskar mestadels spinn, jerk och fluga, men de händer självklart att jag trollar.

Jag hade som sagt spanat in triofoil just pga jag har förstått att det är en stabil båt som det skulle gå att fiska ifrån, eller är jag helt ute och cyklar?

En öppen båt med pulpet tycker jag blir så himla trånga, jag tycker att pulpeten blir så mycket i vägen. Örnviken kommer jag fortfarande kvar även om jag köper ny båt.

Mvh Tobias

Jag hitta denna http://www.blocket.se/gavleborg/Styrpulpet_wolmax_520_av_byte_snoskoter_37806343.htm?ca=3&w=3&last=1 Detta värkar ju vara ett bra alternativ, men frågan är ju vad är det för båt? provat sökt men hittar inte en stavelse om Wolmax ??? detta kan ju inte vara ända exemplaret?

Mvh Tobias

Senast ändrad av Runk3n | 26 december 2011 | 15:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan Crescent 542 Bamse vara ett alternativ? En populär stor öppen båt, går nog att att finna runt din prisklass...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna värkar ju intressant både i storlek och pris. Inga fler ideer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crescent 542 är en trevlig båt, men det säljs dock inte så många av dem. Innan jag köpte min HT så tittade jag själv efter en sådan...

Andra förslag som dock är något mindre.
Uttern 510
Uttern 495
Ockelbo B16 (denna ska enligt uppgift ha bra sjö egenskaper)
Crescent 500
Askeladden 16

Är du beredd att lägga lite jobb så finns det ju en uppsjö av gamla HT båtar, med längd runt 5 meter, varav en del borde kunna göras om till öppna båtar ganska enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...