Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
BoatSven

Någon som har en PAN 2000-värmare?

Rekommendera Poster

Är det någon som har en PAN 2000-värmare som vill ge lite info?

När man läser på deras sida: http://www.pan2000.se/svenska/index.html så står det effekt upp till 2000 watt.

Det jag undrar är:

1. Kan den verkligen ge 2000 W värme med den lilla värmeväxlaren? 2 000 W borde väll vara vad den tål och inte vad den kan ge?

2. Kan någon beskriva hur det vertikala röret(som rökgas-slangen sitter på) ser ut invändigt?

2000 W värme låter ju orimligt att den skulle kunna ge. Det skulle hur som helst vara intressant att veta hur värmen överförs till flänsarna. :-)

Nu behöver inte tråden bli superlång med disskusion om olika värmare och vilken som är bäst och så vidare(finns redan sådanna trådar), utan vi kan väll hålla oss till grundfrågorna som står här ovanför så skulle jag vara tacksam :-)

Senast ändrad av BoatSven | 22 december 2011 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tillför inte värme utan tar tillvara den som spisen levererar ! Så fattade jag det !?..och , hur mycke värme försvinner ut genom avgasslangen ?

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 22 december 2011 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo precis. Man har spisen igång under kåpan. Kan den verkligen växla ut hela 2000 W värme?

Säg att man har en spis som ger 3 000 W, kan verkligen den lilla värmeväxlaren växla ut 2 000 W av det? Rökgasröret ser ju inte ut att vara mer än ca 10-12 cm långt.

Sen skulle det vara intressant att veta hur röret ser ut invändigt, läste att det ska vara någon typ av virvel-skapare där. Någon som har en sådan kanske kan ta en bild i röret? :-)

Senast ändrad av BoatSven | 22 december 2011 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, ser jag rätt att det faktiskt snackas om värmaren just nu, konstigt :-)

Där nämner någon att avgaserna som kommer ut är mer eller mindre kalla. Vilket tyder på bra värmeväxling men det var nog inte på 2 000 W effekt men om värmaren kan växla ut nästan all värme vid ca 1 000 W så är det ju bra med tanke på det lilla formatet.

Men om någon har en bild på rökgas-röret så skulle jag uppskatta det :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilder finns på hemsidan .... Tycker man äventyrar sitt liv genom att ha spisen på om natten som värmekälla. Tänk på att syret tar slut i ruffen . Finns grejer som är avsedda för ändamålet ....

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 23 december 2011 | 09:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke-SeaRay: Jag frågar ju efter invändiga bilder på rökgas-röret och virvelbildarna. Hittar inga bilder på det, länka gärna om det finns någonstans :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..ok ! Sorry :-) ( Tyvärr tycker ag att den ser ut som en vanlig flexibel avgasslang , inge hightec där inte ) Typ Biltema a 169:- m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var med på en båtresa i norra Norge för några år sedan. Båten var en Targa 32 (stor motorbåt). Pan 2000 klarade att värma båten ganska bra trots att det endast var några få plussgrader de kallaste nätterna.

Efter turen fick jag överta värmaren som jag använde som komplement till min wallas i en 30 fots segelbåt. Konstruktören av värmaren uppgraderade värmaren med en ny fläkt och med ett värmelarm. Pan 2000 låter inte så mycket, är enkel all installera och värmer snabbt en 30 fots segelbåt. Nackdelen är att den ska plockas fram och packas ner.

Köpte en ny Eberspäcker till nya båten. Den är bättre men kostar också ca 10 000 sek mer.

God Jul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt härliga byggen! Jag håller själv på att bygga en värmare, lägger ut någon bild senare :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag skall bygga en enklare värmare till segelbåten.

I motorbåten har jag en liten Reflexkamin som fungerar utomordentligt bra.

När oljan var billig tände jag Reflexen på hösten och släckte den på försommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...