kicken 0 Postad 22 December , 2011 Har precis läst om hur mycket mer en solcell laddar med rätt vinkel mot solen. Var får jag tag på en sån? Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 December , 2011 http://www.sunaimer.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 December , 2011 Dom är ju förstås inte gratis. Mellantinget kan ju va ett fäste där man kan vinkla panelen för hand. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=881&artname= Senast ändrad av toaen | 22 december 2011 | 23:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 23 December , 2011 ...faktum är att motoriserade fästet kostar så mycket att man kan köpa ett par-tre extra solpaneler för den pengen det kostar och ha riktade i alla möjliga väderstreck... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 December , 2011 Han frågade-jag svarade, enkelt va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kicken 0 Postad 23 December , 2011 Jag tackar för svaren. Det lutar nog åt den handmanövrerade.Jag tillbringar så mycket tid i båten så det blir nog inga problem. Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 24 December , 2011 Jaha då, helt rätt. Och de kostar som de kostar. Jag ville bara visa på vansinnet på vissa prylars prisättning ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 26 December , 2011 För att göra Peter_K:s inlägg tydligare kan vi ju ta med lite cirkapriser just nu. Solföljare 5 000:- kr 50 W hård panel 1 500:- kr 40 W hård panel 900:- kr 40 W böjlig panel 2 500:- kr Personligen blir jag förtjust i en solföljare... Hoppas förnuftet tar överhand. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 December , 2011 Det är väl inte prissättningen på prylen som är vansinnigt. Först och främst är det en hållare, som om man köper en som man vrider för hand kostar 1800 kr http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=881&artname=Solpanel, monteringstillbehör&sok=solcell Sen är det nån form av motor som sköter den vridningen som man gör ganska enkelt för hand. Dessutom är det nåt datajox som kommer ihåg hur mycket som motorns skall vrida solcellspanelen för att den skall va riktad mot mot solen optimlt. Visst det blir garanterat mer exakt och som ger en något bättre laddning från solcellen. Det är inte priset på apparaten som är vansinnigt, utan vår övertro/fixering på tekniska lösningar. De 6 000 kronorna som jag slapp att lägga ut slösade jag säkert bort på nåt annat onödigt, om de överhuvud taget fanns att tillgå. Under de åren jag segade med två solcellspaneler på var sin stång (se bilden ovan - det är mina två seglarkompisar Ingemar O och Smoegen som syns tillsammans med solcellspanelerna) brukade jag rikta panelerna åt öster på kvällen. Efterhand som jorden vred sig och båten ändrade kurs över dagen, brukade jag vrida på stängerna och panelerna så att de fick ett inte allt för dåligt läge i förhållande till solen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 December , 2011 Tyckte väl att jag kände igen Smoegen på bilden, han har man ju tagit en och annan öl med genom åren. Både i hamn och på mässa. :-) Senast ändrad av pseudonym | 26 december 2011 | 15:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 26 December , 2011 Häller med toaen, prylen är nog rätt prissatt i förhållande till vad den gör och jag tror egentligen att det var det Peter_K avsåg också. Problemet är att solcellerna blivit så billiga och effektiva att produkten solföljare blivit ointressant till det priser de har idag. Enda gången solföljare kan vara motiverat - som jag ser det - är om man har stora behov av mycket el och liten plats att montera en ytterligare solcell. Håller också med om att det faktiskt är möjligt och rimligt att vrida panelerna för hand, man är ju ofta i båten när man är ute på sjönn. Vid bryggliggning under veckorna (när man inte seglar) räcker det att vrida panelen plant (horisontellt) med någon liten lutning mot söder för att batterierna ska vara fulladdade på fredag eftermiddag. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 26 December , 2011 Noa har en litevkraftigarebhållare med 50 rör och bottenfäste mot däck. Rekomenderas om man har en lite större panel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser