jarb 78 Postad 22 December , 2011 Har nyss köpt en liten styris som både behöver ett nytt elsystem, inget funkar, och mer vikt framtill. Tänker flytta batteriet föröver och eftersom det blir en rätt lång sladd som dras i oländig terräng vill jag ha kortslutningsskydd på startkabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 December , 2011 Planen är att bygga elsystemet runt en Blue Sea Safetyhub 100. Frågan är nu hur stor säkring jag bör ha till startmotorn. Startmotorns märkeffekt är 600W vilket ger 50A vid 12V. Nu vill jag ju ha lite marginal mot spänningsfall och startström så jag inte behöver byta säkring stup i kvarten. Samtidigt vill jag ju ha ett bra skydd oxå, kabeln är en 16 mm2. Jag är inne på 70A säkring. Vad tror ni om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 22 December , 2011 Det borde funka bra elektriskt. Bra du tänker på säkring! Har du tänkt sätta 70A vid batteriet eller andra ändan av 16 m² kabeln? Säkrast vid batteriet men kanske opraktiskt för övriga säkringar? Men föröver bankar det och slår som mest när man kör i sjö. Hur tål batteriet det? Är batterier så pass skaktåliga?Jag tvivlar. Jag brukar lasta min båt föröver för viktsfördelningen och batteriet sitter relaitvt skakfritt längst bak, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 December , 2011 Tack för svaret! Batteriet ska bara flyttas från akterstuven till under mittoften, så pendlingen i sjögång för batteriet blir nog inte så mycket större än nu. Förtoften är för närvarande stängd, misstänker det har att göra med flytbarheten då båten, en Yamarin 415 BF, har ett lite märkligt länssystem. Vattnet rinner ner i dubbelbotten varifrån det pumpas ut. Ev sätter jag en lucka i skottet på förtoften senare om jag behöver mer stuv. Det är även därför jag flyttar batteriet, det frigör utrymme i akterstuven. Som sagt ska batteriet sitta på BB sida under mittoften men jag är lite kluven var jag ska placera säkringshubben. Alt 1 är direkt vid batteriet hängande under toften, fördelen blir att hela kabellängden blir säkrad men nackdelen blir att hubben bara hamnar ca 25 cm från durknivå. Alt 2 är att sätta den under styrpulpeten. Då hamnar den en halvmeter från durken men jag får en osäkrad kabelbit på nån meter. Dessbättre finns inga faror på den biten utan det är mest när kabeln går i skrovsidan tillsammans med annat som jag vill ha bra kortslutningsskydd. Jag lutar därför mest åt detta.. Återstår dock frågan om säkringens storlek, räcker 70A eller är det onödigt stort? Det är ju inte så vanligt att man säkrar startmotorer men nån har väl gjort det förr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 22 December , 2011 Jag har tidigare fuskat med säkring vid batteriet i mina 2st 5m båtar. Automatsäkringar dock vid elcentralen., Men grov kabel mellan elmotorn och batteriet har fått mig att tänka om. Särskillt som jag har Andersson kontakter som dessvärre spruckigt ibland pga omild behandling. Så nu har jag batterierna i en batterilåda och ovanpå batteriet har jag monterat säkringar direkt vid polen. Om det blir kortslutning med ett 80Ah nytt batteri blir det en faslig energiutveckling och värme och i synnerhet min plastbåt gillar inte sånt. Ford Mondeo hade en lite trådsnutt som fusible link som brinner av vid batteriet och kortis. En gång hackade min Amazon till pga att en kabel från batteriet kom åt avgasröret. Kabeln brann av och så var jag utan bilradio. I min Isabella rev handbromsen (krycka) av en kabel till bilradion och det blev enorm rökutveckling. Jag hade vantar på och kunde rycka av sladden och fick stopp på eldsvådan. Då rök tändlåset också. Men det var i unga år och förhoppnningsvis är jag visare nu, Var försiktifg med bilbatteri! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 22 December , 2011 jarb, hag blir lite förvånad att du frågar. Jag tycker annars att du verkar kunna det mesta. Jag har tidigare gissat på Civ. Ing M med arbete på Scania. En elmotors märkeffekt är den maximala effekt den är konstruerad för under drift givet applikationen. En startmotor tål bara att avge märkeffekten under en kort tid innan den blir för varm och måste vila. 600 W är antagligen mer än startmotorn tar under normala förhållanden. Så du bör kunna räkna med att 50 A är i överkant av vad motorn verkligen drar. Startströmmen är dock betydligt högre, jag skulle gissa på ungefär det dubbla. Det motsvarar den ström motorn tar om du låser svänghjulet. Startmotorns startförloppet gissar jag bara vara under några 10-delar av en sekund. Turligt nog har en säkring en karatäristik som kan hantera startstömmen. Säkringen tål momentant mer än märkströmmen. Ex. tål en trög säkring dubbla märkströmmen under en timme och i detta fall med en startmotor handlar det om betydligt snabbare förlopp. Om en 70 A säkring klarar sig beror på startmotorns startförlopp och säkringens karaktäristik. Det går alltså inte att uttala sig 100 %-igt utan att veta mer, men om jag får gissa så tror jag att det kommer att funka utmärkt. Guestsson E-79 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 December , 2011 Haha Guestsson! Du har delvis rätt, Ingejör är jag men inte civilare. Jag tillhör den gruppen som försöker få teoretikernas prylar att funka och försöker hålla praktikerna på mattan när de angriper problem på ett sätt som inte riktigt har vetenskaplig täckning ;-) Håller på med större system än bara motorer men en lastbilsmotor är för mej mycket liten och likström pysslar jag inte med alls. Däremot måste jag ha bred kunskap om mycket tekniskt för att ro iland mitt uppdrag. Tror nog du kan gissa vad jag gör att få pengar på kontot nu :-) Har faktiskt trott att vi jobbat med samma saker men i olika branscher. Är du nyfiken så skicka ett mejl med din gissning så skickar jag min så får vi se vem som har mest rätt eller fel. Jag misstänker att jag borde dra nån slutsats av E-79 men jag har ingen aning :-) Jag resonerar som du och TROR oxå att 20A översäkring ger en betryggande marginal för startström och det spänningsfall som ökar på strömmen ytterligare. Nån utlösningskurva kan jag tyvärr inte hitta för dessa säkringar, synd.. Jag var mest ute efter praktisk erfarenhet men jag får nog bidra med den själv när det är klart :-) Har oxå postat på ett annat forum och tvärtom fått indikation på att 70A kan va i underkant. Detta av en person som jag tror har stor kunskap i området o som jag misstänker även postar här ibland. Vi får se om han hittar denna tråden oxå.. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 December , 2011 Säkringarna på bilden såg misstänkt lika ut en sort (Littlefuse) som ELFA har och kallas för fordonssäkring. Där finns lite data också om den också och fler storlekar om behövs. Om du vill kolla startstömmen så går det bra med en digitalvoltmeter över säkringen och mäta spänningen vid start samt dividera med säkringsresistansen så får du amperen. Visserligen fladdrar säkert värdet , men det gör inget för det är medelvärdet som säkringen belastas med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 24 December , 2011 Tror det blir svårt att mäta strömmen på detta sätt. Det som brukar anges för säkringar är resistans vid rumstemp, så man kan uttala sig om att strömmen är högst X A, men utan info om verklig temp och tempkoefficient för säkringselementet, kommer man inte närmare än så. En tångampermeter med Hallgivare för DC är nog vad som behövs, men jag skulle nog koppla in en säkring och testa. jarb: Spänningsfallet i ledarna bör bidra till att minska påkänningen på säkringen genom att begränsa strömmen, men det hela kompliceras av att startförloppet blir längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 24 December , 2011 Visst ät DC tångampermeter att föredra, men vanlig digitalvoltmeter har de flesta. Och 6 milliohm *70A blir 430 mV och det klarar all digitalmultimetrar att mäta. Visst ökar resistansen med last, men spänningsmätning ger ändå en hyfsad indikation om förbrukad ström. Och troligen ska inte motorn startas i 20 minusgrader så extrema strömmar blir det nog ändå inte. Kolla på nätet för midi eller midi amisäkringar så finns kurvor där på vilken tid och ström de håller för. OBS i² T värdet gäller bara för höga strömmar och korta smälttider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 24 December , 2011 Men nu tänker ni lite galat allihopp tror jag. När man avsäkrar en stor plus eller minus ledare så nära batteriet så är det inte utröstningen man har säkringen för utan för kabeln. Sätt dit en 100-150 amp säkring så nära batteriet som möjligt och avsäkra förbrukarna mindre och närmre förbrukaren. Det är som sagt kabeln du ska avsäkra och inget annat. du behöver inte avsäkra startmotorns plus matning, den ska kunna få så mycke ström den vill oavsätt om det vid startögonblicket är 90 amp. De blir en fruktansvärd strömtopp på en starmotor vid startögonblicket. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 24 December , 2011 Du har delvis rätt, men det beror också på vad man vill avsäkra. I mina 5m båtar har jag grova kablar med Anderssonkontakter som går till en PWMstyrbox för att styra strömmen till en Minnkota 36 som drar max ca38A. Och den drar ännu mer i vass och sjögräs.. Pajar kontakterna vilket har hänt kan det bli en fasligt hög kortslutningsström. Har dock inte blivit det än men för att undvika det kom säkringarna till vid batteriet. Därför sitter mina 50 eller om det var 70A precis vid batteripolen så inga kablar riskerar brinna upp. . Men så har jag andra förbrukare också som ekolod GPS länspump som kräver mindre ström och har därför klenare kablar och där har jag automatsäkringar på 10A Trådskaparen har köpt en Box med alla säkringar i och då kanske det kan vara problem att ha den boxen precis vid batteriet eftersom han vill flytta fram det. Det kräver parallella ledare i så fall . Men kan han garantera att batterikontakterna aldrig släpper eller isoleringen skadas kan han flytta bak Safetyhub100 boxen. I bilar brukar den grove kabeln från batteriet sitta fast direkt utan säkring på solenoiden vid startmotorn och det brukar fungera för det mesta. Fast inte på min gamle Amazon för 40 år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 December , 2011 Runk3en: Det är egentligen vare sej kabel eller startmotor jag vill skydda utan båten O det är därför jag är ute efter så liten säkring som möjligt men som ändå håller. Kollade upp att även 700 kukiks 3-cylindriga Yammor använder denna startmotor medan min är en 500 så den har det nog relativt lätt på min motor. Men det är ju helt klart learning by doing som gäller, det är ju även lätt att tänka lite väl perfekt när man håller på.. 2taktochel: Hittar inte säkringarna hos ELFA. Tar hubben från en tysk firma men ska även ha lite annat till elsystemet från ELFA så är de betydligt billigare där tar jag ju dom hellre därifrån. Du har ingen länk? guestsson: Det är min växelströmshjärna som ställt till det lite för jag är ju så van vid att strömmen sticker om spänningen sjunker vilket ibland får förödande konsekvenser i mina instabila nät.. Startmotorn går ju bara långsammare o det är ju för tjyven så man hastighetsreglerar en likströmsmotor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 December , 2011 https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18708&name=passiva_komponenter#toc=20494; Här har du länk. Du kan också söka på säkringar och bilsäkringar. Jag såg även säkringarna, men av bekvämlighetsskäl blev det parallellkopplade vanliga bilsäkringar som finns upp till 30-40A från Biltema till min båt. Om spänningen sjunker pga resistans minskar strömmen , men å andra sidan kommer du inte över övre dödpunkten snabbt nog och då startar motorn ej. Jag har ej elstart och då gäller det att dra utav h-e så motorn tänder. Magnettändningen behöver även fart så tändspänningen räcker. Det gäller även elstartade . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 December , 2011 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Flatstiftssakringar-10-st-24309/ Det verkliga lågprisalternativet är 10st 40A bilsäkringar för 19:90. Du kan parallellkoppla så det räcker . Säkringshållare har Biltema med. Kanske inte lika elegant som Safetyhub, men kostar en bråkdel . I min båt sitter huvudsäkringarna strax under locket på batterilädorna och skyddar effektivt alla kortslutningar som kan tänkas uppstå på de grövre kablarna till elmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 December , 2011 Jarb: Hej, blir nyfiken på om du tänker ha en huvudströmbrytare? Fördelarna är väl att inte smärre strömläckage kan tömma batteriet, och att korrosion pga eget elfel lättare kan undvikas, plus att man snabbt kan bryta om inte startmotorn stoppar (reläets/solenoidens kontakter kan i sällsynta fall smälta och fastna). Enbart en huvudsäkring klarar inte detta, men ger väl i övrigt gott skydd. Nyare båtar tycks iaf ibland sakna huvudbrytare. Angående startströmmen så genererar startmotorn en motspänning som sänker strömstyrkan då den snurrar. Har motorn däremot fastnat så är det enbart resistansen i lindningar och släpkol som avgör den sk stallnings-strömmen. [såg f.ö. nånstans en litet vag uppgift på 300A för en liten bil.] Tror som guestsson också att en trög 70A-säkring kan funka bra för dig. Man släpper ju normalt startknappen emellanåt om motorn inte startar direkt, så att grejorna får svalna litet. [70 A är nog redan i överkant för en 16 kvmm kabel, för vid osannolika elfel kan ju strömmen bli kontinuelig. Väljer du större säkring med tanke på stallningsström så använd då också grövre kabel. Skulle nog själv valt en något grövre kabel redan till 70AT-säkringen, ger ju också mindre spänningfall.] Källa: Magnus Sterkys utmärkta båteltips, sid 10 ... http://batteknik.se/2010/10133_nytt_elsystem.pdf Guestsson: Finns väl iofs olika standarder på smält respektive automatsäkringar, men att de skulle klara 2 X märkströmmen i en hel timme verkar mycket?? På t.ex. elfa.se/tjänster/faktasidor elektronik finns på sidan 3 ett diagram som anger drygt 100 sekunder vid 2 X märkströmmen för en extratrög (TT) smältsäkring. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 26 december 2011 | 11:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 December , 2011 Såg att min länk till ELFA inte funkade. Gå in på ELFA och skriv Bilsäkringar på sökning så kommer ni till flera passande och även de vi skrivit om. Ni hittar också datablad där. Som föregående skriver kan strömmen gå upp väsentligt om startmotorn låses. Men då är det väl bättre säkringen pajar än startmotorn och /eller kablarna bränns upp? Med 6A/mm^2 så borde 16m^2 tåla 96A . Det är dessutom inte kontinuerligt. 70A säkring borde duga för det.. Om huruvida 16 mm^2 räcker beror även på längden. Men i en styrpulpet blir det väl inte så fasligt långt från mitttoften till startmotorn. Huvudströmbrytare bra för läckströmmar. Jag har ellänspump så jag kan inte slå av allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 December , 2011 Såg att min länk till ELFA inte funkade. Gå in på ELFA och skriv Bilsäkringar på sökning så kommer ni till flera passande och även de vi skrivit om. Ni hittar också datablad där. Som föregående skriver kan strömmen gå upp väsentligt om startmotorn låses. Men då är det väl bättre säkringen pajar än startmotorn och /eller kablarna bränns upp? Med 6A/mm^2 så borde 16m^2 tåla 96A . Det är dessutom inte kontinuerligt. 70A säkring borde duga för det.. Om huruvida 16 mm^2 räcker beror även på längden. Men i en styrpulpet blir det väl inte så fasligt långt från mitttoften till startmotorn. Huvudströmbrytare bra för läckströmmar. Jag har ellänspump så jag kan inte slå av allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 26 December , 2011 Normalt sitter väll batteiet i aktern och har ingen säkring för startmtorn. Så vad är skillnaden om det sitter ett par meter längre fram? Jo risken att det på den sträckan kan bli mekanisk skada på kablen och därmed kortslutning. Är det inte då bättre att dra kabeln i ett kraftigt skyddande hölje som gör att skador på kabeln i stort sett är obefintliga? Förslag. Dra plus och minuskabel i separata vp-rör långs insidan på båten där de löper risk att skadas. De går även bocka så de passar båtens form. Fäst rören med klammer så de inte hänger löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 December , 2011 Tvåtaktoel skrev: Som föregående skriver kan strömmen gå upp väsentligt om startmotorn låses. Men då är det väl bättre säkringen pajar än startmotorn och /eller kablarna bränns upp? Jo, men egentligen bara nätt&jämnt. Att kunna starta även en kärvande motor kan ju i nödsituationer vara bra. Det svårfångade idealet vore nog därför att säkringen utlöses bara några sekunder innan startmotorn/kabeln själv brinner. Vore nog klart irriterande, rent av litet riskabelt om säkringen går alltför lätt, även om den är lättbytt? Själv är jag nog därför mer inne på crabfish linje, välutformat men osäkrat, som f.ö. är fullt tillåten enligt min tidigare länk sid 21. Detta plus viss försiktighet med att hänga länge på startknappen har iaf funkat bra i mitt fall. (Startreläet har iofs genom åren smält ihop enligt tidigare beskrivning vid 2-3 tillfällen, men men.) Men nu förutsätts ju i trådhuvudfrågan säkring, men nog inte huvudbrytare(?), så svaren blir därefter. Men väljer man från början litet grövre kabel så får man väl iaf marginal nog att utan skrupler kunna byta till större säkring, om den skulle utlösas irriterande ofta. Ps. inläggsdubletter kan lätt raderas (inom 7 dagar) av skribenten själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 26 December , 2011 Thomas-1: Håller med om att 2 X märkströmmen i en hel timme verkar mycket, men det var vad jag lärde mig gällde för Diazed som elektriker på 70-talet. Min egen erfarenhet stämmer också bra med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 December , 2011 Blanda nu inte ihop vad jag skrev . Sk låst startmotor inträffar bara när något är kollosalt fel. Ingen starmotor klarar det med lågohmiga kablar och fulladdat nytt batteri. Att däremot startmotorn får gå några var extra varv nån gång ibland när man chokat fel bör inte ge några extrema överströmmar. ELFAs Littelfuse 70A midisäkring tål dubbla märkströmmen i 3-300s. Smältsäkringar blir varma av strömmen, men lyckas man kyla dom så håller de längre. Pga deras yta och montering avges värmen olika . Monterar man dom under vatteninjen tål de mycket mer än märkströmmen, Hade vi haft full koll på allt hade det inte behövts några säkringar. Har ni full koll? Inte jag så jag har säkringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 December , 2011 Tack för alla kommentarer och verkligen skoj att tråden väcker engagemang trots att det är December :-) 2taktochel: Nu hittade jag dom hos ELFA. Ungefär halva priset mot Tyska marinfirman som ska få sälja hubben, 25,80kr mot 4,90¤. Tack för tipset! Nix, ingen huvudbrytare och kabeln ska säkras även om den såklart oxå kommer förläggas så vettigt det går. Kommer även göra ett kortslutningsbleck för startmotorsäkringen för nöd bruk. Jag hoppas att orginalkablaget ska räcka till styrpulpeten och där kommer hubben sitta, därifrån mot batteriet går jag nog på 25mm2. Att gå upp till 25mm2 hela vägen låter sej inte göras och jag vill inte permanent skarva i orginalkablaget på kortare längd. I övrigt kommer elsystemet bestå av aut/man länspump, lanternor och 12V uttag samt ekolod som kommer säkras på de övriga säkringarna i hubben och förutom motorn och länsautomatiken kommer resten ligga över strömbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 December , 2011 Om du väljer säkring, se då till att ha några i reserv i båten, annars blir det lätt en skruv eller annat metallföremål då det kniper och då kan det gå riktigt illa. Här är ett exempel på typ automatsäkringar som är anpassade för marint bruk http://www.marinepartseurope.com/sv/ital-nordic-p0427375-automatsakring-200a-infalld.aspx eller http://www.odelco.se/Termiska-automatsaekringar.html Senast ändrad av crabfish | 27 december 2011 | 06:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 December , 2011 Visst är det smutt med automatsäkringar mem förhoppningen är såklart att inga säkringar ska lösa ut :-) Sen vill jag gärna ha en integrerad enhet o jag har inte ens hittat nåt alternativ till denna hubb. Har mycket god erfarenhet av Blue seas produkter från tigigare båtelrenoveringar o jag hoppas de infriar förväntningarna även denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser