Bayliner1954 0 Postad 21 December , 2011 Hej! Håller på och lackar inredningen och har stött på lite problem. Slutresultatet får lite glansiga ränder som jag inte önskar. Jag använder internationals produkter, först 2 lager original förtunnat och sedan 3 lager goldspar satin. Det lustiga är att jag får glansiga ränder i den matta lacken trots att ytan är helt täckt utan penseldrag vid lackning. Det verkar nästan som om matteringen separerat från lacken på något sätt. Använder förtunning nr 1 i orignalen och cellulosa förtunning för penselrengöring. Några tips eller erfarenheter? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 21 December , 2011 Några tankar: Är lacken nu genomtorr? Kan din matta lack ha löst den blanka som slår igenom? Späder du den matta lacken på något sätt? Kan det finnas rester kvar från den blanka lacken i penseln, testa att ha två penslar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tandpetare 1 Postad 21 December , 2011 Är det på trärent underlag du lackar? Isåfall ska man innan lackning behandla trät med specialolja. Specialolja består av två delar linolja och en del balsamterpentin, man kan även skvätta i lite benarolja för ett finare resultat. Sedan är det bättre att spä ut lacken med balsamterpentin istället för förtunning enligt min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 22 December , 2011 Är det plywood eller teak ska man inte olja. Litet tips bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 22 December , 2011 Hej! Det är på tidigare lackad plywood och rent trä. Det som är trärent blir bättre tycker jag, men det kan nog bero på att ränderna faller samman med fibrerna bättre där. I övrigt har jag följt internationals råd om hur att gå tillväga och resultatet känns mycket fint i övrigt. Att det skulle vara blank lack kvar på penseln kanske kan vara möjlig men tycker att eftersom jag tvättar penseln mellan varje omgång och har strukit ganska mycket så borde det vara borta. Får prova att separera pensel och kärl noggrannt vid nästa omgång. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 4 Mars , 2012 Har nu funnit källan till problemet med ränder i lacken. Jag förvarade penseln i förtunning mellan lackningarna och trots att jag skakade ur penseln och försåg den med rejält med lack så orsakade förtunningen att det blev blanka fina ränder i den annars matta ytan. Så, slutsatsen är att se till så att penseln är torr innan nytt lager matt lack läggs på. Detta gör jag genom att tvätta i förtunning och därefter tvätta med Yes diskmedel och vatten. Penseln får sedan torka och blir då som ny igen . /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Mars , 2012 International rekommenderar tre lager med original och därefter 1-2 lager med satin. Rätt kul att läsa att deras råd på deras website och den info som medföljer burken skiljer lite. Om man lackar om fernissad yta i perfekt skick, som tvättats och slipats och avtorkats i all oändlighet, så kan man ju undra över nyttan att dra 6 lager lack på detta. Känns det inte aningen överdrivet? Vad är målet, att sälja så mycket fernissa som möjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser