Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Askeladden2505

President 39 sundeck Sjöegenskaper?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tittat på en President 39 sundeck. Den har två Caterpillar 3208 375 hk styck med raka axlar!

Båten väger ca 10 ton 12m lång 4,3 m bred men prestandan verkar dålig för så stora motorer!

Ägaren säger att den går som bäst mellan 8-12 knop och toppfarten är ca 19 knop!

Problemet är att båten inte kommer upp i plan och då undrar jag hur man kan få den att komma upp i plan ?

Båten har trimplan men de är mycket korta. Räcker det om man sätter dit större trimplattor cylindrar?

Man tycker att med så stora motorer borde den gå att få upp i plan!

Tacksam för svar!

MVH André



Senast ändrad av Askeladden2505 | 21 december 2011 | 11:26



Senast ändrad av Askeladden2505 | 21 december 2011 | 11:27

post-10020411-1394236890,9039_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del skrov är inte gjorda för planande fart oavsett hur starka motorer som sitter i. Många av dessa har raka axlar. Kan det vara så med den här båten?

Förmodligen har den så stora motorer för att den är byggd för färd utanför våra trygga skärgårdar och förmodligen ganska goda sjöegenskaper. Är det den som ligger på Blocket? (för det är väl samma båt i bägge annonserna?)

http://www.blocket.se/goteborg/President_39_sundeck_29775045.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Motorbad_President_39_36836655.htm?ca=11&w=3&last=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis det är den! Vi var och kollade på den i Danmark och när man tittade på skrovet så ser det ut att vara ett planande skrov. Anledningen till att den inte kommer upp i plan är troligtvis att trimplanen är för korta (vill minnas18-23cm ca) och när man fäller ner dem så blir de som två bromskolssar istället för att trycka upp aktern ur vattnet! Frågan är hur långa trimplattor man kan sätta på och hitta? Det som finns att köpa är 30cm djupa och 102 cm breda frågan är om det räcker?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Sea Ray 400 jag hade har nästan samma mått som denna båt. Två st Cat 3116 på 350hk/st. Den toppade väl 27-28 knop och var hur stark som helst. Märktes ingen skillnad när du skulle upp i plan om du hade tomma eller fulla tankar(1250L) eller med 12 eller 2 pers. Glöm dina tankar ang trimplan. Nog för att jag fick ha dom max ner för att uppnå bäst fart och gångläge men det skall inte vara några problem att komma upp i plan. Sea Ray 400 är 21 grader i skrovet vilket gör den grym i sjön men tungdriven, men som sagt inga tecken på seg upp i plan eller liknande så det känns som att något är fel med båten du tittat på. Har ingen aning vad det är för vrid i de gamla 3208.orna. Detta är motorer som härstammar från 60-talet och 160hk i grunden. Törstiga. Har/haft några bekanta som kört Sea Ray 420 med dessa motorer. Större och tyngre än President 39 men mycket bättre siffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten du har inga bilder på båten akter ifrån eller liknande? Hade vart kul att se om den har några steg i skrovet som bär upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här är en länk så ni kan titta mer detaljerat på skrovet!

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.118827024902014.20065.100003241529228&type=3

Inloggning: askeladden2505@gmail.com OBS mailto: ska inte vara med det är hemsidan som tror att det är en mail adress!

Lösen: mercedes

OBS det är en fake profil smiley

Om ni undrar varför jag la upp bilderna på facebook så var det därför det inte fungerade lägga upp på denna sidasad

/ André



Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 11:22



Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:14



Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:18



Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:19



Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:20



Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat fel kan vara att stigningen på propellerna är för liten så att motorerna varvar för mycket. Altså så mycket att motorerna tappar all kraft vid toppvarv/ övervarvning och där av inte öser inte propellrarna lillräckligt med vatten för attt komma upp i plan? Om man såtter dit större så kör man mer på vridmomäntet! (som det ska vara) och propellrarna öser mer vatten?

/ André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju inga jätteproppar precis men utväxlingen på backslagen ju roll också. Fyrbladiga bör det väl vara. De flesta planande båtar i denna storlek har väl fyrbladiga. Har ett par extra från min 400. Kan kolla dimensionen på dom för att ha något att jämföra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådan här satt det på min 400.a. Dom är 22 tum med 23 stigning. 56 cm i diameter. Dock ingen aning om utväxling på backslagen. Man kanske kan jämföra med fart på tomgång. Min gjorde ca 5.5-6 knop på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...