Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Mackey

Seglare - Påverka "skitlagen" nu så har du rätt att gnälla sedan

Rekommendera Poster

crabfish, det intressanta är att alla alltid genom alla tider varit emot förändring/lagstiftning oavsett om det finns fakta som talar för förändring eller inte. 1718 infördes högertrafik, men 1734 återinfördes vänstertrafik igen...

När det gäller vänster/högertrafik i modern tid var det inte alls självklart att det var farligt med vänstertrafik och ratten till vänster. Frågan utreddes och man kom 1955 fram till följande;

- Att det inte gick att säga att vägtrafiken i Sverige skulle vara farligare än i länder med högertrafik
 -Att det inte gick att avgöra om det är säkrast att ha ratten till höger eller vänster i bilen
- Att utländska förares ovana vid vänstertrafik endast motsvarade några promille av trafikolyckorna
- Att det inte gick att avgöra om högertrafik i sig var mer trafiksäkert än vänstertrafik
- Att högertrafiken i våra grannländer ändå innebar att Sverige bör införa högertrafik

Vid folkomröstningen 1955 vann de som som förordade bibehållen vänstertrafik med 82,9 % mot 15,5 %. Snacka om övergrepp på folkviljan att sedan införa högertrafik. Inget talade för att man skulle ändra från vänster- till högertrafik och ändå våldför sig riksdag/regeringen på folket med en lagstiftning om högertrafik.

Kostnaderna var också helt orimliga kan man tycka, 5 miljarder kronor - till ingen nytta - i dagens penningvärde...
...Och finansieringen skedde med en särskild skatt på fordon som sedan aldrig tagits bort.

Några mänskliga rättigheter som försvann i och med omläggningen är följande;
- Fri fart på landsväg och motorväg.
- Rätten att gå mot röd gubbe.
- Rätten att korsa heldragen linje.

Irritationen var enorm när man förstod att inte ens farten på våra motorvägar någonsin skulle bli fri igen.

Omläggningen var ett allvarligt övergrepp på våra mänskliga rättigheter (ingen saklig grund för en omläggning fanns) och ändå tycker de flesta att det mesta nu är bra med högertrafik, eller hur crabfish! wink

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exemplet med högetrafik och folkomröstning visar hur fel det kan bli med folkomröstning om folket är för dåligt insatta i problemet.

Och dessa nissar som ska ta fram fakta.

Inte farligare om ratten sitter på vänster eller höger sida.

För katten beror ju på vilken sida man kör på.

Försök att köra om en långtradare och sitt till höger i bilen.

(prova inte då jag inte vill att det ska uppstå allvarliga olyckor)

 

Inför en folkomröstning om septitank på båtar där man får betala tömning själv och med 1000 kr/gång, kommer säkert en folkomröstning sluta med 90% för ett införande och endast de som inser problemet kommer rösta emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så i fallet högertrafik tycker du (crabfish) att det är ok att köra över utredarnas resultat och folkets vilja????

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår när du tycker det är ok att gå mot opinionen och experterna och när du inte tycker det är ok, men det finns säkert en förklaring.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att folket får rätt förutsättningar före du ber dem rösta och kräv att de tar sitt ansvar att sätta sig in i problemet så är det ok.

Annars blir det fel.

Om svenska folket hade fått rätt förutsättningar hade säkert 99,99% röstat för högertrafik.

Vem hade idag velat haft kvar vänstertrafik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt och hållet med crabfich om att det är viktigt att rätt förutsättningar ges exempelvis inför en folkomröstning. Frågan är då vad som är rätt och vem som bestämmer vad som är rätt?

Med facit i hand är det lätt att tycka att det var givet att högertrafik skulle införas (mot folkets vilja) liksom att förbjuda rökning på krogen (mot folkets vilja) och vägtullar i Stockholm (mot folkets vilja). Det är mänskligt att vara förändringsovillig och samhällets uppgift är att genomföra förändringar trots det. Alla förändringar uppskattas inte omedelbart och andra uppskattas aldrig. Om några år eller årtionden får vi se om det var rätt eller fel att införa en lag mot att tömma toalettavfall från fritidsbåtar i svenska farvatten, om det nu blir någon sådan lag.

Jag förutsätter att bl.a. crabfish lämnat viktiga synpunkter på remissen från Transportstyrelsen och jag vet att vissa båtorganisationer lämnat skarp kritik mot förslaget som deffinitivt bör beaktas. Mina egna synpunkter - som jag delvis fått hjälp av er på MG att författa (Tack!) - gäller främst åtgärder för att göra sugtömningsstationerna lättillgängliga och uppmuntra användandet. Jag listar dessa i kortform;
- Sugtömningsstationerna måste ligga tätt, max fem distansminuter mellan dem (en timmes segling).
- I populära leder, naturhamnar och gästhamnar måste kapaciteten vara hög.
- Det måste vara blligt att tömma, helst gratis.
- Bidrag för installationer både i båten och i land kommer att krävas.
- Det får aldrig bli kö.
- Tekniken måste utvecklas så att det är snabbt, lätt att och hygieniskt att tömma hålltanke.
- Sugtömningsstationerna får inte blockeras av ex.vis. förtöjda båtar.
- Aktuella och informativa POI-listor ska finnas för nedladdning.
- Aktuella kartor ska finnas (papper och/eller elektroniskt), där även annan marin service (varv, butik, gästhamn, bensinstation, toalett, miljöstation, båtbottentvätt, mm, mm) ska få läggas in.
- Snabb utbyggnad bör eftersträvas.
- Alla båtar med toalett ombord och plast för hålltank bör omfattas.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...