Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Mackey

Seglare - Påverka "skitlagen" nu så har du rätt att gnälla sedan

Rekommendera Poster

Lämna synpunkter på Transportstyrelsens Föreskrifter om förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar genast och senast den 10 januari.

Se vidare inlägg http://www.maringuiden.se/forum/;thread=395191

Påverka nu så har du rätt att gnälla sedan...

Denna tråd är upplagd i MotorbåtSnack och SeglarSnack bara för att så många som möjligt ska hinna göra något för att systemet för hantering av toalettavfall ska bli så bra som möjligt. Skriv inget mer här, skriv till Translortstyrelsen m.fl. istället.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har vi väl kissat någon gång när vi badat i havet, det är bara naturligt. När rysska och polska och Scandlines och TT-line och andra crusinglines går genom Öresund och upp i Östersjön, tror ni att dom håller på sitt svart och gråtvatten för tömmning i land eller, läcker man långsamt under X-antal miles vid lämpliga tillfällen.Jag Tror Det Är Så.... Om hela Sveriges och Finlands båtfolk hade träffats på Åland och tillsammans med Ålands befolkning samkvämt gjort sina behov i Östersjön hade vi INTE orsakat så mycket övergödning och bottendöd som ett enda av dessa fartyg gör med sin blandning av, Kiss, Avföring, och div diesel och oljeavfall... Crusingfartyg, färjor och andra fartyg har mellan 2 till 1000 personer ombord och alla bajsar till samma tank för vidarebefodran, NÅGONSTANS. Vi seglar med familj och vänner och gör gärna våra nödiga behov på en toalett i en mysig gästhamn, eller genom att helt enkelt gräva ner det, som man gjorde förr i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pgh73 skrev bl.a:

Crusingfartyg, färjor och andra fartyg har mellan 2 till 1000 personer ombord... 

Om hela Sveriges och Finlands båtfolk hade träffats på Åland och tillsammans med Ålands befolkning samkvämt gjort sina behov i Östersjön hade vi INTE orsakat så mycket övergödning och bottendöd som ett enda av dessa fartyg gör...

Finns det så små kryssningsfartyg så att de bara har 2 personer ombord? surprise
Det liknar väl mest en jolle som kryssar...
Ursäkta, jag kunde inte låta bli.

Men och andra sidan finns det inte så stora kryssningsfartyg så att de rymmer 4 105 852 personer heller. Det är summan av antalet fritidsbåtsägare i Sverige och Finland (gånger två för att få antal båtfolk) plus ålänningarna (som är en försvinnande liten del).

Däremot är antalet kryssningsresenärer totalt sett i Östersjön sannolikt i storleksordningen 1 000 000. Jag har bara hittat uppgifter om att Stockholm besöktes av ca 450 000 kryssningsresenärer i år.
Till det kommer Tallink som transporterar ca 9 000 000 passagerare per år och Viking Line som transporterar ca 5 000 000 passagerare årligen. Trafiken till Polen är på ca 700 000 passagerare årligen.

Räknat på att kryssningsresenärerna befinner sig på Östersjön i fyra dygn och Tallink/Vikin Line-resenärerna i ett dygn blir det total 18 700 000 avföringsdygn. per år. Det mesta av denna avföring tas om hand i land och i stort sett all renas i viss omfattning innan den släpps ut i Östersjön.

Antag sedan att fritidsbåtfolket använder sina båtar ca fyra veckor i snitt per år, det blir 114 963 856 avföringsdygn per år. Inget av detta renas, men man kan anta att hälften görs i land och tas om hand i det kommunala hanteringssystemen. Då återstår 57 481 928 avföringsdygn.

Även om man räknar med att endast 25 % av fritidsbåtarna finns i östersjön och används på sådant vis att det leder till avföring i eller nära vattnet har vi 14 370 482 avföringsdygn från oss fritidsbåtfolk.

För mig känns det mycket sannolikt att vi båtfolk är en minst lika stor skit-belastning för Östersjön som olika typer av kryssningsresenärer är.

Mackey

Rättat ett räknefel



Senast ändrad av Mackey | 28 december 2011 | 13:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Att 1/4-del av alla svenska och finska fritidsbåtar skulle ha toalett och användas i östersjön dygnsvis känns som en för stor andel av beståndet. Att finnarna är förbjudna att tömma tankarna i vattnet borde väl utvärderas, det borde väl finnas uppgifter på om det har fallit väl ut. hoppas att vi får många tömmningsstationer. I Mälaren finns det ganska många, så här funkar det bra tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, hur kunde Sverige slarva bort ledningen...

Beeblebronx och alla andra, se det som ett räkneexempel som visar att fritidsbåtfolkets avföring sannolikt påverkar Östersjön mer än kryssnings- och passagerartrafiken. Vi är inte en droppe i havet alltså. Det kanske inte är 25 %, kanske 20...

Mackey

PS
Även de som inte har toa ombord måste uträtta sina behov på något vis. När jag var grabb var det hink som gällde för det grova artilleriet, pissade gjorde man direkt i havet.

Nu är det match igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Tjena Mackey!

Jag tar inte ställning för eller mot en lag här.

 

Men dina beräkningar är baserade på rätt lösa antaganden tycker jag.

Här visar båtlivsundersökningen 2011 att merparten av båtarna (86,8 procent) saknar toalett. Av de båtar som har toalett har 24,1 procent en fast toalett som kan sugtömmas. Ungefär hälften av båtarna med toalett har en fast toalett som kan tömmas enbart till sjön.

 

http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Havsmiljo/Aktuella-projekt/Batlivet-i-Sverige-blomstrar

Det verkar som en lag mot sjötömmning inte skulle ha ett sånt genomslag som du vill visa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nånstans måste man ju börja... så börja med kryssningsfartygen ;)
Inte många fritidsbåtar som har toalett trots allt.

post-10020535-1394236900,0922_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min avsikt var att belysa storleksordningen av toalettavfall från fritidsbåtar (med eller utan toa) och kryssnings- och passagerartrafik på Östersjön och jag kom fram till att de är av liknande storleksordning.

Ursprunget till beräkningen är ida3:s åsikt om att
Om hela Sveriges och Finlands båtfolk hade träffats på Åland och tillsammans med Ålands befolkning samkvämt gjort sina behov i Östersjön hade vi INTE orsakat så mycket övergödning och bottendöd som ett enda av dessa fartyg gör...

Självklart går det att förfina beräkningarna, men det är inget som är möjligt att genomföra på fritiden då det troligen är 100-tals parametrar som ingår i en sådan beräkning, bl.a.
- Hur många fritidsbåtar i Finland släpper ut toalettavfall i vattnet trots att det är helt förbjudet?
- Hur mycket av kryssningsfartygens avfall släpps ut i vattnet och hur renat är det innan det släpps ut?
- Hur mycket av passagerartrafikens avfall släpps ut i vattnet och hur renat är det innan det släpps ut?
- Hur många av de som inte har toalett ombord gör sitt avträde i eller nära vattnet?
-Mm, mm.

Ett nytt överslag kan jag dock bidra med. Jag använder följande fakta och antaganden.
-  I båtlivsundersökning 2010 framgår att det finns 102 000 fritidsbåtar med toalett i Sverige.
- Ca 75 % av dessa är - enl. info i båtlivsundersökningen - utrustade med vattentoaletter.
- Ca 46 % av alla fritidsbåtar finns längs norrlands- och ostkusten.
- Då får man fram att 35 236 svenska fritidsbåtar med vattentoalett finns i Östersjön.

- Enligt finska statistikcentralen är den finska befolkningen 5 399 090.
- Jag antar att även ca 7 % av finnarna äger fritidsbåt - som i Sverige och i övrigt samma förutsättningar som i Sverige utom att alla båtar med toalett används i Östersjön.
- Då får man fram att det finns ca 46 000 finska fritidsbåtar med vattentoalett finns i Östersjön.

- Jag antar att man använder dessa båtar 5 veckor per år. (Lite mer än tidigare då dessa båtar är större och bekvämare)
- Jag antar att man är i genomsnitt 2,8 personer ombord. (Baserat på båtlivsundersökningen.)

En beräkning baserad på dessa fakta ger följande

Resultat:  7 961 128 avföringsdygn för båtar med vattentoalett. Lite färre än tidigare, men in samma storleksordning och med betydligt mycket större arbetsinsats. Att det blir färre är ju inte så konstigt när alla som inte skiter via toa är borträknade, men de smuttsar ju också ned...

På en annan plats i båtlivsundersökningen framgår att det är 21, 8 miljoner båtanvändningsdagar och 5,8 miljoner övernattningar i fritidsbåtar i Sverige årligen (varav 58 % i naturhamn). Jag orkar inte räkna mer i forumet och ni orkar säkert inte läsa det heller, men ett snabbt överslag med lite mera fakta från båtlivsundersökningen ger att storleksordningen av antalet avföringsdygn i Östersjön blir liknande även med dessa uppgifter.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skeppshult!

Vill bara kort svara att alla fartyg - utom fritidsbåtar - sedan 2010-07-01 är förbjudna att släppa ut toalettavfall inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon. Här finns undantag för fartyg med reninsutrustning mm. Läs gärna kapitel 11 i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om åtgärder mot förorening från fartyg (TSFS 2010:96) för att bilda dig en egen uppfattning om vad som gäller.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2010-96.pdf

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att det finns långt värre hot mot Östersjön betyder inte det att det är OK att släppa ut fekalier i vattnet. Vi vill väl alla att vi ska kunna nyttja skärgården även i framtiden?

Jag trodde inte jag skulle hitta folk på ett båtforum som vill tillåta att man släpper ut sådant rakt i sjön.



Senast ändrad av Mange249 | 29 december 2011 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På det här forumet finns det ett antal medlemmar som tycker att allt ska vara tillåtet och att inga lagar och regler ska reglera deras rättigheter när det gäller favoritfritidssysselsättningen.

Jag har lärt mig att inte ge mig in i diskussionerna eftersom de i princip aldrig är konstruktiva utan de spårar bara ur. Det blir pajkastning och diverse, mer eller mindre väl underbyggda, fakta slängs på varandra för att bevisa att den egna ståndpunkten är rätt och de som inte håller med har fel.

Tråkigt men sant...därför håller jag mig till båtrelaterade spörsmål numer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett långt större hot mot vår miljö att hitta på dylika artificiella sätt att ta hand om vår avföring än vad vår avföring faktiskt utgör. DET är det stora problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lag eller inte lag ändrar iofs inget. Det är näst intill omöjligt för våra kära myndigheter att se till att den efterlevs och därmed blir den ganska så meningslös.

Om det finns tömningsstationer lätt tillgängliga så kommer jag att tömma på dessa, lag eller ej.

//Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag håller med, finns det stationer så tömmer man där.

Jag har en station endast 100m från min båtplats, så tömmning när jag kommer hem funkar fint.

Bra att vi båtägare drar vårt strå till stacken och får bort våra 3,7 ton fosfor av de de 25400 ton som östersjön utsätts för årligen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att vi hjälper till att minska fosforutsläppen i ytvattnet som ökat de senaste åren trots att fosforutsläppen totalt sett minskat. Jag har fått uppfattningen att den viktigaste orsaken att minska utsläppen av toalettavfall är rent hygieniska och estetiska.

Det blir ju en hel del E-colibakterier, pappar och korvar förutom fosfor. Det kan inte vara så kul att bo runt Trälhavet utanför Svinninge marina och alla bryggplatser i Åkersberga när hundratals båtar samtidigt kommer hem på söndag eftermiddag och kommer på att jä...r, jag glömde tömma tanken längre ut.

Mackey

PS
Svinninge marina har en sugtömningsstation, men som någon påpekat kommer den inte att räcka till när fler ska tömma. Det kommer att ta aldeles för lång tid helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något man inte verkar ta hänsyn till är dels

1. att blir man nödig så blir man nödig, eller enklare uttryckt, förr använde vi hink o potta i båten, och får vi inte använda toan kommer dessa klassiker fram igen.

2. kustkommunernas tillämpning av breddning. De flesta kommuner i Sverige kan inte/har inte råd att ha fullständig separation mellan dagvatten och avloppsvatten. När det regnar mycket släpper därför de flesta kustkommuner ut miljontals liter avloppsvatten orenat direkt ut i Östersjön, Kattegatt och Skagerack. Två exempel är Västervik och Kalmar.

Förslaget är därför totalt sett inget annat än en dyr, verkningslös papperstiger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl kissa direkt i sjön då. Det är i alla fall lagligt eftersom det inte passerat toatanken. Eller?

Om det inte är det, hur gör man vid badplatser med småbarn? (Där ecoli-halterna brukar sticka iväg på sommarn. KBV kanske får införskaffa blå-vita badbåtar att paddla runt badplatserna i. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom ligger Svinninges tömningstation lite avigt till - längst in vid mastkranen.

Det var ändå den tömningstationen som fick mig att förstå hur enkelt det är att sugtömma - men det är en annan historia.



Senast ändrad av toaen | 02 januari 2012 | 16:28

post-945-1394236901,974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God fortsättning!

Hur går de med remissvaren?

Jag har lämnat diverse synpunkter till Transportstyrelsen med kopior till väl valda mottagare.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde in denna och motsvarande för motorbåtar egentligen legat under miljösnack?

Det är väll det som det handlar om, alltså att förbättra miljön genom att förhindra människoavföring i vattnet?

Om det sedan är bra eller inte för de med motorbåt eller segelbåt är väll sak samma. Fritidsbåt som fritidsbåt och alla är väll intresserade av förbättrad miljö och möjligheterna att tömma toatanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du har rätt!

Jag länkade inledningsvis till en tråd där  (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=395191) och skapade bara denna tråd som en påminnelse till de som inte går in på MiljöSnack. Sedan har det ändå blivit en debatt i danna tråd.

Hoppas alla bidrar...
...så att lagen blir så bra som möjligt eller - om man så hellre vill - inte införs alls.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte märkt att de 70 senaste trådarna som är i omlopp kommer upp under bryggsnacket oavsett under vikjen rubrik de skrivs. Jag kollar aldrig under någn annan rubrik än Bryggsnacket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har jag sett, men jag använder det nästan aldrig.

Det är intressant att alla verkar avnända det mesta som har med datorer att göra på lite olika vis. Det gäller att anpassa tekniken så att den funkar för alla.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grinda har en som fungerar bra. Om vindarna ligge mellan NV - S så är det lugnt inne i viken.
Stationen ligger på bryggnocken i höjd med bastun och det finns vingelmån om man vill gå in och vända nosen mot V.

//Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det har ju skett en förbättring mot hur det var förr då man mer eller mindre gjorde sig onödig där man för tillfället befann sig vare sig det var på sjön eller i hamn. Sen går ju allt att förbättra men det måste vara genomförbart, det hjälper inte bara att utverka ett förbud.

2. Det vi båtfolk åstadkommer är m.a.o. en piss i nilen.

Robin



Senast ändrad av Riro | 13 januari 2012 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att båtfolket har blivit bättre på inte tömma ut vad som helst i grunda naturhamnar men det låter som det skulle vara någon slags mänsklig rättighet att släppa ut sin skit bara för att man alltid gjort det...

Argument som: Killen med den större båten får ta hand om sin skit innan jag tar hand om min är exakt varför man måste utverka förbud. Människor är av naturen emot förändring och strävar efter att ha det så enkelt som möjligt, därför behöver vi en puff i rätt riktning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om systemet med sugtömmningsstationer byggs ut så man har en inom rimligt avstånd men dom ändå inte används så kan det vara befogat med en puff i rätt riktning men inte före det. Att förbjuda något innan det finns ett alternativ är antingen imbecillt eller översitteri eller båda. Innan ett förbud utverkas så ska det först kartläggas om det finns någon miljöpåverkan (har fortfarande inte sett någon utredning som påvisat det), i sånt fall om det går att förmå folk att använda stationerna i den utsträckning att resterande utsläpp blir försummbart och som sista utväg förbjuda.

Tänk att jantelagen sitter så djupt Killen med den större båten... så du tycker på fullt allvar att om de som står för stora utsläpp får ett förbud så ska de som står för små utsläpp också få ett förbud för att det ska vara rättvist? Det kan möjligtvis inte vara så att om de stora miljöbovarna slutar med utsläppen så klarar moder natur av att ta hand om det som vi båtägare lyckas klämma ur oss på de 3-4 månader som båtarna används. Men det kanske blir orättvist då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns fler förbud som inte är rätt 

Att förbjuda något innan det finns ett alternativ är antingen imbecillt eller översitteri eller båda. Innan ett förbud utverkas så ska det först kartläggas om det finns någon miljöpåverkan (har fortfarande inte sett någon utredning som påvisat det),

 

Bottenfärger där det inte finns fungerande alternativ.

0,2 lagen som infördes utan riktig kartläggning (fakta)

Koldioxid som orsaken till global uppvärmning

osv

Och nu denna lag om avlopp från fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro talar om Jantelagen (och det tror jag han gör för att han själv tänker så), men är det något som absolut inte omfattas av Jantelagen så är det väl just hur mycket skit var och en släpper ur sig (bortsett från attnågon som har det bättre ställt ev. kan pressa i sig något mera mat som ska ut). Alla båtägare - och alla andra också - släpper i princip ut lika mycket oavsett båtens eller ekonomins storlek.

folkews hänvisningen till Killen med den större båten... tänker jag är gjord för att det i första hand är större båtar som är utrustade med toalett och hålltank. Stora båtar är ju inte alls alltid dyrare än mindre båtar även om Riro tycks tro det.

Jag håller med Riro om att det skulle vara vettigt att först se till att olika aktörer bygger ut tömningssystemet så att det fungerar praktiskt och seda - om det inte fungerar på frivillig väg - se till att fritidsbåtarna använder det.

Alternativt kan man dra en parallell till rökförbud på restauranger m.fl. lokaler. Alla kämpade emot (utom möjligen de som inte röker), ingen skulle någonsin mer gå ut och äta om man inte fick pesta ner tillvaron för sig själv, för andra matgäster och för personalen. Restaurangbranschen var dömd att dö! Nu efteråt är nästan alla mycket nöjda med lagen.

Samma sak gäller vägtullarna i Stockholm, omläggning till högertrafik, mm, mm.

Det är inte allt som är en mänsklig rättighet...

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passiv rökning fanns fakta på att det är ohällsosamt och dödligt i vissa fall.

Omläggning till högertrafik behöver man inte många celler för att förstå nyttan av när våra grannländer körde till höger samt att alla våra bilar i Sverige var med ratten till vänster.

Minns när min far skulle köra om en bil då vi hade vänstertrafik och fick fråga min mor (som satt i passagerarsätet) om det var klart frammåt att köra om. Livsfarligt

Men kopparfärg, 0,2-lagen och nu skitlagen är väll tveksamt om det är en förbättring

Ökat utsläpp av avgaser från bevuxna båtar, ickeproblem (0,2) och ökade avgaser för att ta sig in till sugstationer.

Vägtullar överlåter jag till berörda att debatera men för mig verkar det som att det är en klassfråga. De rika kör lika mycket ändå och är bara glada för att bli av med en och annan låginkomsttagare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...