Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Cefalon

Ny durk

Rekommendera Poster

Hej Jag behöver anlita hjälp för att skära till nu durk i båten. Har ni förslag på snickeri som kan göra detta?Gärna i Stholm trakten med på bugden priser

 

Senast ändrad av Cefalon | 20 december 2011 | 21:35

post-10009230-1394236890,7185_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så billigt vet jag inte. Men du hittar ett gäng snickerier inriktade på båtar med en enkel sökning på google

Men det antar jag att du redan har gjort...
Sen är det väl bara att ringa runt och fråga vad det kostar. Å andra sidan så är väl ny durk inte så svårt, det kan nog nästan vilken snickare som helst med verkstad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Durken inte är rutten. Så håller jag med Toaen. Det bör gå att pimpa upp durken på något bra sätt. Slipa och lägga ny lack?

Fusk teak ect..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju snygg durkplywod att köpa också. Kolla Erlandson Trading. Fast du kanske mest var intresserad av tips på själva tillskärningen?



Senast ändrad av Amanda31 | 22 december 2011 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en scampi och kan tipsa om att istället lägga in matta. En matta skapar fin isolation mot durken och gör det klart trevligare att gå barfota i båten även på vår och höst.

Dessutom slukar en matta smuts och kan enkelt tas ut för en omgång med piskan.

Mallad och formsydd matta med langettering fick jag betala 2000 sek för.

/Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med mattipset. Jag har en riktigt snygg durk som jag tyvärr måste byta eftersom jag gjort om ruffen och flyttat en koj. Såg fram mot en utgift på 5-7 tusen och en massa jobb. Mattan är en enklare lösning. har du förslag på material till mattan? Dvs Matterial?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte  färdig hos Flatmo mest för att få den langetterad. Den lokala mattleverantören i Växjö (stenbäcks mattor) hade olika varianter för användning i fuktiga miljöer. Gör först en mall i byggpapp och klipp efter den.

Hade föregående säsong ingen matta i båten och fick då köpa tofflor istället blush.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte låna en sticksåg, köpa durkplywood och använda din befintliga durk som mall. Man måste förstås ha någonstans att såga. Har du en trädgård, garage, källare, varvsplats med el? Lägg bara din durk med uppsidan mot finsidan på durkplywooden och rita av konturerna och såga. Sedan måste man troligtvis fasa  ner kanterna med en slipmaskin beroende på hur det ser ut i din båt.

Det är inte svårt och tar inte många timmar - en dag och du är klar för lackning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med sticksågen och kolla hur kanterna blir innan du sågar skarpt. Det kan flisa sig så du behöver byta till finare blad. 

En sticksåg av den elektriska typen flisar minst kanten om man sågar från baksidan. Sågbladet gör sitt jobb när bladet dras uppåt i sågen och flisar då undersidan av durken vilket man bättre kan leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller köp ett sågblad med tänderna åt andra hållet så kan du såga från rätt håll så det blir perfekt. De bladen är lite trickiga då sågen kan göra ett utfall uppåt om den fastnar. Det gäller alltså att hålla den hårt nedåt träskivan. Provsåga alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, visste inte att dt fanns såna blad med tändera åt andra hållet, åt rätt håll s.a.s.

Har stort förtroende för en båtbyggares synpunkter. Hur många meter durk och plywood har ni sågat? Säkert en hel del.

Är det inte risk för märken på durken av foten på sågen? Ska man limma fast några filtbitar på foten eller tejpar man durken före sågning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte fått några märken av foten - hittills. Och har ingen aning om hur många meter jag sågat. Det är dessutom några meter kvar. Problemet med ett så tjockt material som en durk är att sågbladet har en tendens att böja sig och såga snett i djupled om man trycker på framåt det minsta. Där för tycker jag bäst om att såga med felvända blad då. Då blir det rätt på ovansidan och undertill ska man ju ändå fasa av med slipen.

Men jag måste skicka med en stor varning för att dessa blad också hugger åt fel håll - uppåt - och håller man inte i ordentligt kan det bli skador på både trä och gubbe/gumma

EDIT:  Bäst är om man grovt sågar till durken så den blir hanterbar och sedan hittar en bandsåg att göra finliret på. Som tur var har vi en verkstad med alla möjliga maskiner där vi sågade mycket av durkarna. Durkluckor mm har först fräst ut med 3mm spår innan de sticksågades ut



Senast ändrad av ciaraud | 24 december 2011 | 11:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...