Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Mackey

Rädda Sverige - köp svenskt!

Rekommendera Poster

Ett rasistiskt eller protektionistiskt uttalande? Nej inte alls!

Jag vill bara uppmana alla att köpa svensktillverkade produkter - även om de är lite dyrare - för att hjälpa till att lyfta vår inhemska ekonomi så mycket det bara går.

Jag är övertygad att detta hjälper och att det lönar sig för oss alla på sikt, vad tror ni andra?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver kanske inte köpa bara Svenskt men jag tycker att det ska var slut med den kina skiten som strömmer in.

Försöka alltid hitta delar som inte är tillverkad i kina till mina båtar men det är inte alltid lätt.

Och om man köper Svenskt är det inte säkert att det är tillverkad här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper gärna svenskproducerat oavsett om det gäller båtdelar eller något annat ex vis mat. Ibland för miljöaspekten och ofta för kvalitén.

På båtdelar är det lättare med bra support på delar från Sverige. Sen är det givetvis inte fel att gynna svensk ekonomi i det klimat om råder. Billigast är sällan bäst, så även om man får betala lite mer blir man ofta nöjd. Min C-tek är ett bra exempel på detta.

Det är tyvärr en allt för vanlig sak numera att folk ursäktar sig för att tycka om det svenska. Det finns inget rasistiskt med att tycka om Sverige eller svenska produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett rasistiskt eller protektionistiskt uttalande? Nej inte alls!

Håller med dig om att vi skall köpa svenskt, men tänk om alla i andra länder som köper svenskt resonerade så och bara handlade produkter från eget land, då hade exporten blivit lika med noll och vi hade passerat avgrunden på nolltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte inte på det...    enlightened

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ganska säker på att C-tek produceras helt eller delvis i Kina, men att det konstureras i ett sammahälle utanför Hedemora

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett stort problem med att producenter delvis köpa skit från Kina men tror att fler och fler ångra sig.

Här nära jag bor finns Flygt itt som gjutade pumphus i Kina för ett tag sen men nu gjuta de här i Emmaboda igen.

Det är inte bara C-tek men även Volvo Penta som använda mycket delar från Kina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller kött och andra jordbruksprodukter så håller jag helt med dig - där försöker jag alltid, om möjligt, välja svenskt. Båt däremot... nja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väldigt lätt att direkt avfärda allt från Kina som skit och värdelöst billigt skräp med usel kvalité. Dock skjuter man sig lite i foten i så fall.

Faktum är att man som producent kan beställa alla kvalitéer i Kina. Vill du ha absolut lägsta pris så beställer du från den kinatillverkare som ger lägsta pris vilket också kommer innebära att kvalitén är mycket varierande på en låg nivå. Framförallt handlar det om att billiga komponenter används, tillverkningen sker mycket snabbt och att QCn (quality control) är i det närmaste obefintlig. Detta gör att kvalitén kan variera oerhört mycket på samma produkt vilket gör att det blir ett lotteri.

Är du beredd att betala för bättre grejer så kan du välja en kinatillverkare som har extremt bra kvalité. Då används högkvalitativa komponenter som sätts ihop av mycket noggranna arbetare i lugn och ro med en QC som är extremt nitisk.

Betänk att Kina är på god väg att gå om NASA som ledande rymdbolag och det är svårt att tänka sig att de inte använder inhemska komponenter och tillverkare för sina rymdfarkoster.

När det handlar om den inhemska ekonomin och att handla på hemmaplan så är det mycket svårt att motivera sig själv att köpa i Sverige om samma, svenska, produkt kostar drygt det dubbla mot USA. Jag beställde en ny sjövattenpump, tillverkad i Örebro av svenska Johnson Pump, i USA för knappt 1700 SEK inklusive en extra impellersats och frakt. Samma pump kostar i Sverige 3600 SEK utan extra impellersats!! Någon måtta får det ju ändå vara på patriotismen! no

Senast ändrad av Flintstone | 21 december 2011 | 12:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir rädd när jag ser vilka priser som finns i vissa affärer. Hur kan man ens producera råvaran till det priset. De som utför arbetet har troligtvis urusla löner och arbetsförhållanden. 

Det tycker jag är ytterliggare ett argument för att köpa saker tillverkade i länder där man vet att bra förhållanden finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone, det är bra att du köpte en svensk pump. Det är precis det jag är ute efter...

Var du sedan betalade pumpen har mindre betydelse, även om man kan tycka att det är onödigt att låta pumpen fara land och rike kring. Vem vet, den kanske levereerades direkt från Örebro till dig.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper mycket gärna svenskt. Tycker fler borde tänka så och hjälp till att få svensk produktion att rulla. Dock är den även mycket beroende av export. Men om inte ens vi svenskar köper deras varor så sänder det ett budskap om att det inte är så bra.

Över till skiten från Kina som vissa påstår.

Finns skit där men också en hel del bra. De är duktiga och kommer bli ännu duktigare på att tillverka kvalitet.

Var där (Shanghai mm) förra veckan och var hos en del företag och tittade på deras processer. (totalt 6 olika företag)

Vissa ligger före vad jag sett i Sverige och vissa ligger efter. Finns säkert några till här på forumet som varit där men rätt bra att sett det med egna ögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att den skickades från USA är jag helt säker på. Dels på grund av att kartongen hade nätbutikenslogga samt att tulldeklareringslappen satt på. Jag har svårt att tro att Johnson Pump skulle lägga grejerna i en utländsk låda och klistra på tullappen.

Problemet med att köpa svenska produkter utomlands är många. Dels försvinner svenska pengar (mina stålar) ut ur landet vilket minskar Sveriges BNP, dels minskar omsättningen för svenska företag som jobbar som återförsäljare och dels är det vansinnigt rent miljömässigt att skicka prylar från Sverige till andra sidan jorden för att sedan skickas tillbaka till en svensk köpare.

Det optimala skulle givetvis vara ifall allt man ville köpa tillverkades på gångavstånd och att man kunde köpa för endast tillverkningskostnaden plus tillverkarens täckningsbidrag. Det skulle vara bäst för ekonomin och för miljön. Problemet är bara att det skulle finnas väldigt få jobb om så vore fallet.

Jag har inga problem att köpa svenska produkter här hemma även om de kostar lite mer, men när det handlar om drygt dubbla priset från att beställa från utlandet så gör det mig förbannad. Någon tjänar grova pengar på att utnyttja den lilla svenska marknaden och det vill jag inte bidra till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är framför allt nöjd med konstruktionen. Om sen plasten är gjord i långtbortistan är inte lika viktigt:) Hade såklart varit ännu bättre om man kunde sponsrat svensk tillverkning, men tyvärr hade nog priset varit lite väl högt då.

Tycker den känns helt ok i sitt utförande och funktionen är perfekt. Kan varmt rekommendera den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr ofta när man köper tex något kinestillverkat så är kvaliteten sämre än förväntat, det kan se hur bra ut som helst, men pajar ofta efter ett tag och garanti eller reservdelar är vanligen obefintligt. Köper man en slipmaskin tex så följer ofta nya kol med i förpackningen men det är inte ofta maskinen håller så länge att du hinner byta kolen till elmotorn. Kan vara prisvärt om du bara skall köra någon enstaka gång, men oftast inte i längden eller anvädar-ergonomiskt. Priset är ofta lågt men kvaliten borde ändå vara bättre än vad den visar sig vara,  vinstintresset är väl för stort hos tillverkare och grosister för att höja till lagom nivå.

Verktyg, cycklar mm kan man väl köp använda och sedan slänga, Men jag tycker det är resurs-slösereri om man dessutom fraktat det runt halva jordklotet en eller flera varv innan det står i affären. Grejer jag skruvar fast i båten skall hålla utan att försämras, där vill jag absolut ha  bra kvalitet, där får det kosta, men givet inte hur mycket som helst.

Hoppas verkligen våra svenska tillverkare synar sina underleverantörer och ställer kvalitetskrav så att deras samansatta produkter håller högre kvalitet. Det borde gå att göra kvalitetsprodukter i dessa länder och det är då viktigt om tex svenska beställares produkter som per automatik blir dyra eller halvdyra  verkligen håller hög kvalite även om de är baserade på lågpris-komponeter tillverkade i lågprisländer, annars har vi nog brännt våra möjlighetr att ha industri kvar i Sverige. Dyrt måste vara bättre!

Sedan finns det ett värde i tex Svensk design och kvalitetkänsla. Gämför hur svenska segelbåtar ser ut gämfört med de som tillverkas på kontinenten. Jag anser att det vore trist om vi börjar tillverka båtar med exakt samma design även här. Mångfalld är alltid roligare och vad som är vackert är upp till betraktaren/köparen att avgöra. Ser det lite anorlunda ut finns även möjligheten att få ta mer betalt för detta, men givet finns det en gräns för även detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper det som är bäst, billigast, och håller längst i förhållande till priset. Självklart köper man ju inget som är producerat av gnälliga socialdemokrater som drar ut på kafferasterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukade resonera som du, men har numera insett att man normalt får det man betalar för.

Är det billigt är det inte lika bra att använda och håller inte heller så länge. Ibland går det sönder oväntat fort, kanske redan vid uppackningen, och någon gång kan det förvåna åt anda hållet, dvs vägrar att gå sönder, men är ofta irriterande klumpigt att använda.

Dyra grejor däremot är oftast kanonbra att använda, men rätt tungt att köpa om man inte använder grejerna ofta /yrkesmässigt. Sällan går dyra grejer sönder eller krånglar, men gör det det är det DYRT egentligen både för köparen och säljaren. (ta ett exempel en dyr Mercedes skall inte rosta som en lågprisbil gör, men så var det med dessa bilar  -98 till -03 = katastrof)

Men det som avgör egentligen, är hur mycket pengar man har och är villig att lägga på en viss funktion, verktyg, cyckel eller vad det nu är man tänker köpa/använda. Man kan inte alltid köpa dyrt bara för att det är bäst.  Och riktigt surt blir det om man köper både dyrt och dåligt...!

Vi har hittills vant oss vid att köper vi svenskt så är det bra, Hoppas det är så i fortsättningen också, För blir kvalitetn sämre, varför skall vi då köpa svenskt...?  Då är det väl bara de långa fikarasterna och direktörslönerna vi finnasierar genom att vara solidariska med att köpa svenskt.

Ide'n med att i så fall köpa svenskt är att vi får en bra produkt (som i längden lönar sig) och att vi behåller industri i Sverige, vilket vi alla har nytta av i längden.  - Blir det däremot så vi luras köpa dyrt svenskt skräp (pga kortsiktiga vinstintressen) så kan jag inte se at det finnas något att vinna för någon...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Köpa svenskt eller ej.

Låt mig få berätta en liten historia från vår egen familj.

När barna var små fick de stykpengar

Dvs de hjälpte till att stryka, en skjorta-2 Kr. En liten duk-1Kr

(Det var länge sedan, priserna ....)

Bra sätt att lära dem ekonomi, arbete, lön, fickpengar.

När något speciellt önskades, jisses vad strykjärnet gick varmt.

Men....vad hade hänt om barnen hade styrkit en skjorta hos grannen istället för samma pengar?

Våran BNP ökade när de strök hemma men totala mängd cash blev status qou trots extra arbete.

Å vad skulle vi ha gjort om grannbarnen hade velat stryka våra skjortor? Blivit fattigare eller?

Alltså. Det är inte bara att köpa svenskt.

Men köp en svensk Volvo. Det ÄR svenskt, huga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har  en volvo rutspolningen slutade funka, skruvade ner spolarpumpen på den stod det Ford stämplat, pumpkomponenterna som är i spolasvätskan/vattnet var tillverkat av rostande material, allt var en enda rostklump. Svensk kvalitet tillverkat var?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentax, din Volvo-pump är ett skolexempel på när en svensk tillverkare inte gör det vi förväntar oss, dvs säljer dyrt och dåligt. Hopplock baserat på undermåliga produkter, troligen otroligt billigt för Volvo .. och ...dyrt för oss att köpa som reservdel ....och håller dåligt.

Volvo...skärpning.......annars kan vi lika gärna köpa kinesiskt själva nästa gång  !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte folk i allmänhet vet hur mycket som tillverkas i tex Kina. Sen finns det en fabrik här som sätter ihop komponenterna och sen kallas det svenskt. Tex Båtsystem som många tror är det svenskaste som finns på markanden säljer kina tillverkade grejer.

Ett bra exempel är en reklam som fanns i Usa för några årsen. I GM.s reklamer så sa dom köp amerikanskt. En japansk biltillverkare tog en GM bil och skruva ner i delar och påvisade att stor del av delarna på den amerikanska bilen tillverkades i asiatiska länder så man kunde lika gärna köpa en japansk bil. O så var det med köp amerikanskt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju också se det som att även om alla delar är utländska, men prylen i fråga utveckals och monteras i Sverige så är det bättre för den svenska ekonomin än att köpa en liknande pryl där inget gjorts i Sverige.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog gott att tänka på att de varor man köper är tillverkade av arbetare som har vettiga villkor och på ett för miljön så skonsamt sätt som möjligt. Och att undvika onödiga transporter kan var ett sätt.

Men med en bytesbalans som ligger 30 miljoner us dollar plus är Sverige är  ett välmående land  där vi lever gott på vår export.  Och för att behålla vårt välstånd är det inte mindre import utan en bibehållen export som vi behöver.

http://www.landguiden.se/Statistik/Utrikeshandel?id=418#countries=SWE

Senast ändrad av Marrexxx | 24 december 2011 | 21:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marexx. du skriver:

Och för att behålla vårt välstånd är det inte mindre import utan en bibehållen export som vi behöver

Exakt! Mycket bra formulerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt som Kina tillverkar är dock inte skräp, det tillverkar kvalitet därborta också....Men det svåra är att veta när det är hög kvalitet och när det inte är det.!

Som privat konsument kan du aldrig veta (dock billigt =knappast ett klipp)

Men om en svensk tillverkare / grossit väljer att lägga ut tillverkning till ett lågprisland eller köpa komponenter därifrån så förväntar vi oss att de lägger tillräckligt höga kvalitetskrav...varje gång.....om de försöker ge sken av att sälja en kvalitetsprodukt.

Gör de inte det så är det egna varumärket skadat...för alltid...! 

Som Volvo-pumpen ovan.....kommer ni håg reklamen tidigare, om Volvo-orignaldelar....hur trovärdig är den nu efter detta och kanske fler liknande exempel...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommentar om lågprisland

Lågprisland är inte samma som låglöneland

Kan vara det men inte garanterat så.

Exempel

Tillverka produkter i låglöneland med manuellt arbete kan vara dyrare i ren tillverkningskostnad än att tillverka samma produkt med automatiserad anläggning i ett land med höga löner.

Tyvärr är det så att vissa beslutsfattare inte tar reda på detta före man flyttar produktion till låglöneland och kan då bli överkörd av en smartare lösning i land med högre löner, t.ex. Sverige.

Inte smart heller att flytta produktion till låglöneland då konkurrenten kan göra det samma. Vinnaren är den som har smartare produktutveckling och rationell produktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt ....Lågprisland är inte samma som låglöneland..

Bilden av allt detta är komplex.

Har dock hört att Japanska företag är väldigt noga med sitt val av utländska underleverantörer .

Det är tydligen inte lätt att bli kvalificerad som leverantör till ett Japanskt företag, därav kanske den Japanska kvaliteten har gott ryckte. Troligen har även de  komponenter i sina produkter tillverkade där det är lågpris, men jag tror de klarar att hålla uppe kvaliteten ändå..

Har vi samma kvalitets-tänk även här hos våra inköpare....?  (det är här kvalitetsribban sätts!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De japanska företagen siktar på långsiktighet och då är kvaliten mycket viktig. Dålig kvalitet ger även höga kostnader och den inköpare som är mån om långsiktiga låga kostnader väljer rätt leverantör.

Vissa japanska företag satser stor energi på att hjälpa sina underleverantörer till att förbättra kvaliten för att tillsammans bli vinstrika och kraftfulla.

Lite att lära för vissa svenska företag som tänker kortsiktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...