Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
gladius

Spinnaker?

Rekommendera Poster

Får vänta med nya segel..

Båten välte i stormen natten mellan 25-26. Så det blir att jaga ett varv som är bra på plastarbete..Inte lika kul. I alla lägen köper jag hellre prylar till båten.

Ber till gud (gudrun?) att båten blir klar till våren. Pimp my magic projektet får sig en halt mao. sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej va surt! Hoppas det löser sig och att du ändå har möjlighet att köpa nya segel till säsongen. (Och möjlighet att nyttja dom!)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Så här ska du utrusta din Accent, även båtens måttuppgifter bifogas...

Båtens längd: 8.05 m 
Båtens bredd: 2.77 m 
Båtens djup: 1.54 m 
Deplacement: 2.5 ton 
Lystal: 1,03 
Mast: 8.8 m 
Bom: 2.5 m 

Storfall: 22,0 m, 8mm
Fock/Genuafall: 25,0 m, 8mm
Spinnakerfall: 24,8 m, 8mm
Gajar: 17,7 m, 10mm
Fockskot: 6,4 m, 10mm
Genuaskot: 8,1 m, 10mm
Storskot: 28,2 m, 10mm
Rev 1: 6,3 m, 8mm
Rev 2: 7,5 m, 8mm
Cunningham: 8,8 m, 8mm

Var fick jag då tag i alla dessa uppgifter, jo på http://www.robship.se/tagtabellen.aspx?pageid=12 visar Robship precis vad du behöver. En bra sida tycker jag.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tycker du att den är bra?

Själv undrar jag hur de kommer fram till längder och dimensioner. Vad är det för utväxlingar och vad är det för lina de utgår ifrån? Är Accenten så strikt entyp att allt trim ser exakt lika dant ut och sitter på exakt samma ställe?
Jag tycker dessutom att de flesta linor ser lite grova ut. Vem behöver 8mm i trimlinor på en så liten båt?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lite grovt tycker jag med.
Min jämnstora båt har t ex 8 mm skot (numer), 10 mm är för grovt tycker jag. Ju tunnare dess bättre, det löper lättare genom trissorna och skapar mindre motstånd, vilket gör att man inte behöver dra lika hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade en gång till på den där sidan. Den här gången på båtar jag har lite koll på.

Det gör mig ännu mer frågande till några som helst uppgifter som står där, jag skulle säga att uppgifterna inte är att lita på alls. Ett kul exempel är rekomendationen om ca 20 m 12mm lina till gajar på en Mälar 22..surprise Kan det bli mer fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robship kanske har dålig kvalitet på sina tampar... wink

...och så krymper de kanske också...

Då har jag tydligen fel då, men för mig har det funkat bra att använda informationen.

Grejorna ska ju gå att använda i hårt väder utan att flexa för mycket. Försegelet på en Accent är 24 m2 stort så det blir en del krafter att ta hand om. Om man revar blir seglet och krafterna mindre, men då ökar längden på skotet istället (vilket ger mera flex i stark vind).

Storskotet kan kanske vara klenare, men även här vill man ju att det ska vara ganska stumt när det brallar i. Kraften blir ju mycket stor på ett sträckt storskot precis i början när skotet är rakt (Jämför med att spänna upp en lina mellan två träd, när den är rak behöv inte mycket kraft på mitten för att få linan att ge efter oavsett hur mycket man sträckt den.)

Det råder delade meningar om tabellens riktighet och förträfflighet så ta alltså informationen med en nypa salt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robship har både bättre och sämre linor och har de skal så krymper dom antagligen lite i diameter, ja.

Min poäng är alltså att det mycket väl kan stämma här och var. Men det går ju inte att veta vad som kanske eller kanske inte stämmer. Och för att förtydliga mitt exempel ovan med M22:ans gajar. De båtarna har inte spinne... Så var man fått 20 m gaj ifrån kan man ju fråga sig. Gissningsvis är det autogenererat med någon formel baserat på båtens mått men det visar ju snarast hur fel uppgifterna då kan bli.

Vad gäller töjning så är det inte så stort problem på just skot faktiskt. Fall däremot... Vore det för dragstyrka och töjning kunde du använda mycket klenare linor än du skulle orka hålla/dra i...

Och visst funkar det säkert. Men har du provat med lite tunnare, smidigare tamp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP, vi ser tydligen olika på hur viktigt det är med så stumma skot som möjligt. Jag tror inte jag kan övertyga dig, men jag kan förklara min ståndpunkt genom ett räkneexempel.

Typisk töjning för vanliga skotlinor (ej dyneema) är ca 4 % vid halva brottlasten.
Längden kan ju variera, men räkna med 3 m som ett exempel.
Räkna med att en 10 mm lina används.
Räkna med byig vind, kraften pendlar mellan låg och upp till halva brottlasten i byarna.
Töjningen i skotet blir då 12 cm i byarna. Inte direkt försumbart.
Om vi går från 10 mm till 8 mm minskar arean med 60 % och töjningen ökar 60 %.
Med i övrigt samma förutsättningar ökar töjningen tilll  19 cm i byarna med en 8 mm lina.

Jag har inga problem med mina 12 mm skot till genua och storsegel så där har jag inte prövat någon tunnare lina, men till spinnakern har jag olika skot beroende på vindstyrka. De tunna är 6 mm (kanske bara 5 mm) och de grövre är 14 mm. (Samma längd som på en Mälar 22:a  smiley)

Håller med om att det inte är en vetenskap som ligger bakom den info man får från Robship, sannolikt beräkningar utifrån båtstorlek. Det funkar för mig.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det är nån nackdel att skotet töjer sig i en by?

Vid en plötslig vindökning ska man antingen ge efter på skotet eller ta höjd. Styr man då på autopilot ger ett eftergivligt skot det önskade resultatet dvs släpper efter på skotet vid plötslig vindökning. Byn möts med lite utsläpp som tas hem när vinden lättar och skotet fjädrar tillbaka.

Har utnyttjat detta i lättvind med gummisnören med bra resultat. Vågorna som annars får seglen att slå och låta illa sträcks/släpps av gummicorden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...