gladius 26 Postad 18 December , 2011 Hej! Jag har aldrig använt min spinnaker och jag vet inte hur man ska hantera en spinnaker. Till min båt följde det med en spinnaker med tillhörande spinnakerbom men hur får jag upp den? jag har endast två fall i masten, till storseglet och till focken/genuan. Är det meningen att man tar ned focken och byter den till spinnakern när man ska hissa spinnakern? Fattas det något (förutom kunskap och erfarenhet)? Jag tror mig ha förstått att spinnakersegling inte är så där jättelätt men det skulle vara kul och testa nästa sässong. Det ser så läckert ut när en båt hissar spinnakern och man ser verkligen fartökningen framför allt när man sitter där och själv försöker få upp lite fart i en svag medvind. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 December , 2011 Här är en bra beskrivning på tillvägagångssättet. http://www.ifboat.com/_medlem/Spinnseg1.htm Rent allmänt kan dock sägas att du bör ha ett fall till för spinnakern så den kan hissas bakom focken för att sedan ta ner focken efteråt. Senast ändrad av pseudonym | 18 december 2011 | 19:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 18 December , 2011 Du behöver också gajar (typ skot...) som ska brytas i block så långt akterut som möjligt. Och suggor (linor med block som gajarna löper genom) som löper genom block vid relingen midskepps. Spinnakerbommen ska ha ett upphal och ett nedhal för att kunna reglera dess vinkel. Man kan skippa bomnedhal och suggor i lättvind, men det övriga kommer du inte undan. Förutom beskrivningen som finns i inlägget ovan kan jag rekommendera att läsa Granboken som finns på Gransegels hemsida. Finns en del bra skisser i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 18 December , 2011 Tack för tips och bra länkar. Det verkar det som om spinnaker segling är lite för avancerat för mig. Jag seglar oftast ensam och att fixa allt det här verkar en aning för svårt. Jag ger absolut inte upp men känner att jag har så mycket annat som också är vikitgt att bemästra så jag låter nog spinnakern vila i sin segelsäck ytterligare en säsong till (minst). En tacksam och nu en ännu lite klokare Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 18 December , 2011 Att segla spinnaker är rätt kul, men som du skrev rätt svårt att få till själv. Kolla om någon i din närhet vill hänga på och testa, en större fjärd där man har koll på grynnorna är bra att börja på. Om man är tre är det optimalt; en som styr, en på fördäck och en som drar i snörerna och ger order. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 December , 2011 När gennakern blev populär för några år sedan tog många och lät sy om sin gamla spinnaker till en gennaker istället. Nu blir väl inte formen helt optimal för ändamålet, men den kommer definitivt att användas oftare, särskilt om man seglar mycket ensam vilket är fallet för mig. Jag har ingen spinnaker, men en gennaker och en till som kommer nu i januari. Här seglar jag ensam i min båt ut på semestern förra året, bilden tagen av kompisen från sin båt. Senast ändrad av pseudonym | 19 december 2011 | 09:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaarina 0 Postad 19 December , 2011 En vis man sa : Ska man ha ett helvete på jorden så ska det vara så litet som möjligt, fruar och spinnakrar ska vara små....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 19 December , 2011 1!!! LOOL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 19 December , 2011 Hej! Jag tycker inte du ska ge upp spinnakersegling. Förbered med ett extra fall innan du mastar på, då har du i alla fall möjligheten. Skaffa en spinnakerstrumpa när du bestämt dig. Ta med någon som kan hjälpa dig de första gångerna. Med lite övning klarar du det själv i lätta vindar och träning ger färdighet. Kolla inlägg på http://www.maringuiden.se/forum/;thread=414906 där jag länkat till en film som visar hur det funkar när man är ensam. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 19 December , 2011 Hallå Mackey! Appropå videon med ensamseglaren som hissar spinnaker, Vilken häftig video. Han fick jobba ganska rejält mer än vad jag tror jag kan klara av. Men det var häftig att se. Man kunde verkligen både se och känna hur båten accelererade när spinnakern kom upp. Jag tror jag fortsätter med min lilla fock även nästa sässong men nu vet jag att det finns potential till att segla med spinnaker eller gennaker även som ensamseglare, Tack för den kunskapen mina vänner. :-) mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 20 December , 2011 Hehe, här ska du få se på ensamsegling med spinne... Att han får slite på den videon ovan beror ju på att båten är stor. Skämt åsido. Med asymetriskt nylon är det inte så svårt, ens utan strumpa. Jag provade på J80an några gånger. Genakern är 65 kvm och man måste dra ut peket när man hissar, det funkar rätt bra ändå även om man måste tänka till lite på vilken ordning saker och ting ska göras. Senast ändrad av JonasP | 20 december 2011 | 23:37 Senast ändrad av JonasP | 20 december 2011 | 23:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 20 December , 2011 Hade bestämt mig för att köpa spinne. Men vacklar lite fra å tillbax på om det blir en genacker istället... Inget bestämmt. Men fördelen med asymetrisk på peke är ju enklare hantering. Mindre prylar. Perfekt för en mindre oerfaren besättning. Spinnen kommer nog bli mest använd vid kappsegling. En asymetrisk lösning kommer nog bli betydligt mer använd. Däremot vilken av alla omöjliga varianter på formen man ska ha i så fall? Spinne blir det nog ändå, vid senare tillfälle. (budgetfråga) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 21 December , 2011 Det beror väl lite på vad det är för båt vi pratar om men generellt så tror jag så här: Ska du ha en enda assy och primärt för cruising så tycker jag att det är en läns-assy som gäller. Det svåra är att få den att stå när man vill falla av så mycket det går. Blåser det för mycket eller det blir för brant så behöver du antagligen inte ha den uppe... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 21 December , 2011 Innan du syr om spinnakern till gennaker så skall du veta att spinnakern är ett bättre undanvindssegel än gennaker. Detta eftersom du alltid kan justera spinnakern så att den drar optimalt på alla kurser lägre än halvvind. Det är dock en aktiv seglingsform för det mesta. Kräver uppmärksamhet och framför allt kunskap om när det är dags att ta ner. Om Du skaffar en strumpa till spinnakern (syr själv eller köper) så kommer du kunna hantera den själv. Även strumpan kräver lite vana, du måste dra i spinnakerduken när du hissar strumpan för att strumpan skall löpa fritt och bra. Det har tagit en del läsning och tester men nu är spinnakern mitt primära undanvindssegel. Har alltid gajar och fall redo så att det går lätt att hissa. Jag har en del böcker i ämnet som jag kan rekommendera om Du vill fördjupa dig. Och glöm inte nedhalet, jag trodde det var lite överkurs tills en dag när spinnakerns drog upp bommen och knäckte ändbeslaget. 500 sek i läropengar. Men allting föll på plats i somras när jag fick en hel spinnakerdag i somras, lätta fina vindar farter mellan 5 - 7 knop, helt underbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 21 December , 2011 Innan du syr om spinnakern till gennaker så skall du veta att spinnakern är ett bättre undanvindssegel än gennaker. Detta eftersom du alltid kan justera spinnakern så att den drar optimalt på alla kurser lägre än halvvind. Nja, riktigt så enkelt tycker jag ändå inte att det är... För det första så är gennackern betydligt bättre som undanvindssegel om den kommer upp oftare än en spinne... För det andra så beror det på båten vad som ger effektivast VMG vilket jag tror är vad du syftar på För det tredje så är en allround-spinne inte särskilt effektiv när det blir lite brantare bogar. Då behövs ett lite planare segel, inte heller en uttalad länsgennaker funkar så bra då. Med moderna länsgennackrar går det att segla sjukt lågt, framför allt om man halsar den på peke. Kolla till exempel hur lågt de går, lika lågt som båtarna med symetrisk spinne, strax innan Peter tappar det helt och kinesar.. Edit: Sy om däremot vet jag inte om jag tror på över huvud taget. Så där är vi överrens... Senast ändrad av JonasP | 21 december 2011 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 21 December , 2011 Får nog be lite om rsäkt till TS för intrånget i denna tråd. Men, Undanvinds segel. Spinne kontra gennacker. Har kikat på Norths hemsida och deras utbud. Men blir fortfarande inte riktigt klok på vad man ska välja. Hellst vill jag ha hela klabbet! =) Jonas, du rekomenderar en läns genacker? Funkar den hyffsat upp mot halvvind? Jösses..Jag vill handla segel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 December , 2011 För att tala för min egen del så har jag en båt med självslående fock och då tycker jag en gennaker är det mest lämpliga valet, speciellt om man är få i besättningen. Nu har jag en med strumpa vilket gör hanteringen mycket enklare, in med autopiloten och sedan upp och hissa segel är en barnlek. Nu i januari kommer den nya rullgennakern från segelmakaren. En code one som blir planare än en traditionell gennaker, men mycket större än vad en genua kan bli. En genua till min Dominant 78 är på 18 m2, medans en code one blir hela 33 m2. Min slörgennaker är på 38 m2. Den nya gennakern blir ett bra komplement på vindar mellan 2-6 m/sek och man tar även höjd med denna enligt segelmakare Boding. http://www.boding.se/segel/spinnaker-gennaker/rullgennaker/ Sedan några år har jag även ett utskjutbart hemmabyggt peke som får ut gennakern rejält vilket ger mer fri vind på slören vilket i sin tur ger bättre fart. Den stora nackdelen med gennaker för att få bra fart med mindre segel är att man får länskryssa, alltså gippa och inte köra på rak läns för att behålla farten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 21 December , 2011 [trådkapning] Haha, NS sida med alla deras undanvindssegel? Den kikade jag på också och bestämde mig för att den inte skulle hjälpa någon i denna tråd om jag länkade till den. Om en länsgenacker funkar upp mot halvvind? Beror helt på vad man menar med funkar... Kan man bära den högre än en läns-spinne? Ja. Kan man bära den högre än en slör-spinne? Nja, ungefär lika tror jag. Är det snabbt att segla upp mot halvvind med nylonet uppe? Sällan... Jag har skrivit det i andra trådar i ämnet, men tar det igen för att vara tydlig med vad jag menar... Vilket som är bäst, Sym eller Assy beror ju helt på användningsområdet och syftet. Med användningsområde menar jag vad för typ av båt, planande, surfande, inget av dom? Kappsegling med besättning eller short handed, på bana, i skärgården eller på havet? Semestersegling med aktiv besättning eller ensam, i skärgård eller på havet? Med syfte menar jag om det ska vara enkelt eller gå fort, något förenklat. Det är alltså nästan omöjligt att generalisera. Men om jag utgår från min uppfattning(fördom?) om den genomsnittliga svenska semesterseglaren i en genomsnittlig 60-80-talsbåt så tror jag att en genacker avsedd för läns men kanske inte på absoluta maxmått kan vara smart. Den är nästan lika effektiv på läns (på alla andra bogar är den snabbare) som motsvarande spinne när de väl är uppe men mycket enklare att hantera så den kommer användas mer. Alltså är den snabbare på det stora hela. [/trådkapning] PS. Även detta har jag sagt förr i det här forumet: Det där hemmabyggda utskjutbara peket är helball! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 22 December , 2011 Bra diskussion och massor av bra tips. Men ofta överskattas svårigheterna att segla spinnaker. Det är en myt att det är svårt. Några enkla regler vid hissning, bommen i rätt läge och sedan är det bara två skot/gajar att hålla reda på. Man ska undvika hårda vindar, skarpa bogar och tåonga kurviga passager. Känslan med en spinn som står bra och drar är underbar,. Hela seglingen blir mer aktiv och njutbar. En långtråkig undanvind med en uttråkad genua blir genast kul med spinn. Och det är lätt att segla spinn. Ang genn är det ju ännu enklare, men känslan med ett segel som är halsat i däck eller peke är inte densamma som en spinn. Dock är ett assymetriskt segel i de flesta lägen mer effektivt än en spinn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 December , 2011 En möjlighet att spira ut gennakern är bra vid plattläns. Det brukar öka farten och blir snällare mot kursavvikelser. Vid spinnesegling kan det vara bra att ha en strategi för ökande vind eller snabb kursändring. Det kan bli svårt att få ned spinnen på några sekunder då man tappat styrningen och är på väg mot klipporna. Eller båten bogseras med masten horisontellt och alla i sittbrunnen badar. Släpp loss en gaj så tappar spinnakern vind. Visserligen får man skölja gajen i sötvatten efteråt men det tar man gärna mot att segla på nåt hårt eller dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 22 December , 2011 Detaljfråga. Vad är korrekt terminologi? Kallar man spinnens båda skot för gajar! Eller är lovartslinan gaj och lälinan skot? Jag hoppas på det senare, det gör det enklare att kommunicera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 December , 2011 Ja, gajarna, lä- och lovartsgaj är lite tunnare och lättare och ordentligt långa. Bra med olika benämningar för att inte förväxla alla snören när det hettar till. Har märkt att det är bra med olika färger mönster på linorna också. Lätt att säga dra på svartprickiga lite, släpp på blåvita osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 22 December , 2011 Amanda31, din önskan uppfylls i princip. En spinnaker har två skot, skotet i lovart benämns gaj. En sedan länge vanlig terminologi är (tyvärr) att man talar om gajar, gajer, spinnakergaj, lä-gaj och lovarts-gaj. Så har det varit sedan mycket länge så det felaktiga har väl i stort sett blivit rätt det också. Det är bra att känna till båda terminologierna så att man kan förstå vad som menas oavsett benämning och så slipper man göra bort sig genom att klaga om någon kallar lä-gajen för skot. Mackey Bara lite tillsnyggning gjord. Senast ändrad av Mackey | 22 december 2011 | 16:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 22 December , 2011 Bra då har jag sagt rätt i alla tider. Men man kan virra till det ytterligare. Man lägger ju ibland en lina i gajen/skotet som drar ner gajen/skotet närmare däck, ungefär vid vanten kan vara lagom. Detta gör man för att få mer direkt koll på spinnhornen, framför allt när spinnen tenderar att pendla. Oftast på skotet men man kan göra det på gajen också. Dessa linor kan kallas gaj-straff, barber haule eller sugga. Men den som sitter på skotet ska alltså inte kallas gaj-straff, då blir det ju galet. Och trots detta håller jag fast vid att spinnsegling är lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 22 December , 2011 Segla är lätt, tala rätt till sjöss kan vara svårt... Vad heter en öppning i en vägg på en båt, skotthål? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 December , 2011 Där ser man. Även en gammal fabro kan lära sig nåt nytt, jag tackar för det. Har väl ingen nytta av det då vi spunnit vidare. Numera med bara gennaker. Låter ju rimligt att det snöre som för tillfället skotar kallas skot. Började segla som vuxen 18-20 årsåldern och aldrig kappseglat i nån större utsträckning så terminologin har tagit sig sakta med åren. Vi var tre grabbar som helg och semesterseglade och skapade ett eget båtspråk. Segelstickor var ett av mina första termer och betydde lattor. Det fick jag höra av lillkusinen som gick i seglarskola sju år gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blur 0 Postad 26 December , 2011 Du måste prova!!! På Blur kör jag ju gennaker, så det är relativt enkelt att hantera. Men de gånger man får upp den under solosegling hör nästan alltid till årets höjdpunkter. http://www.blur.se/2011/07/25/blur-nohanded/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 26 December , 2011 Kapar tråden lite här, jag tänkte börja sätta spinnakern från sittbrunnen under nästa säsong. Har en 26-fotare Accent. Visst borde 20 meter skot på vardera sida räcka? Bara så jag inte köper för kort - Hjertmans imorgon. Skotet kommer ju gå från sittbrunnen fram runt om förstaget och sen tillbaka. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 26 December , 2011 Gennackern var inte uppe jättemycket på förra båten, men en klar höjdare varje gång vi orkade plocka upp den.. Den fungerade perfekt från kanske 80-150 graders vind och vi tog fram den med jämna mellanrum när vi hade längre etapper och ville ha lite fart.. http://www.zefyros.se/zef09/090506/slides/P5014635.JPG Skaffade senare en teleskop-bom som användes till både gennacker och genua och då blev gennackern mer hanterlig då vi kunde skota den som en spinnacker om det blev neråt plattläns.. Med strumpa är det riktigt smidigt.. Men - har seglat både spinnacker (på en tidigare båt) och gennacker på Bavaria 36:an helt själv även om det kan bli lite väl spännande ibland.. Hade en halvt om halvt otrevlig upplevelse mellan Anholt och Läsö 2010.. Ett vindvrid som gav en broach-liknande tendens innan jag hann släppa skotet ledde sedan till att skothaken (som jag trodde var en bra lösning) släppte.. Nedhals-haken satt kvar och fallet var knopat så det blev halning i en vind som ökat från runt 4-5 till 10-12 på några minuter med ett fladdrande segel som inte alls ville in i strumpan.. Stora dukar = stora krafter, men i lätt vind är dom helt underbara.. Med en D6.370 under huven klarar vi oss utan undanvinds-segel Kör hårt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 26 December , 2011 Till PGH 73 Hej jag har 15 m spinnaker skot/gaj på varje sida till en cumulus 28 fot och det räcker bra och blir över. Senast ändrad av saltpeter | 26 december 2011 | 23:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser