Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
evabra

Gummilist

Rekommendera Poster

vet någon hur man fixar gummilisten som släppt runt ruffluckan till en Stortriss? Finns det nya att köpa? har provat superlim men det höll inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hos firmor som säljer reservdelar till bilar. Eller någon som säljer slangar tex Slangservice om du bor i Uppsala. De brukar ha lister i gummi/plast.

Jag köpte en list till relingen på min första båt - en kanadensare 1976 - på en båtfirma men har inte sett sådana där på den senaste tiden. Det kan ju hända att de har det i alla fal om man kollar i deras kataloger

Välkommen hit förresten!

Senast ändrad av ciaraud | 18 december 2011 | 10:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag gissar att du har samma problem som jag hade på min Stortriss att listen släpper i ovankant vilket gör att det är knepigt att ta bort/sätta tillbaka ruffluckan. Min båtkompis som också har Stortriss fick samma problem men ätter värre då hon inte kunde får bort luckan utan att använda verktyg.

Jag tror att problemet är att listen med åren krymper lite vilket gör att öppningen helt enkelt blir för liten efter ett tag. Det gör också att listen släpper från underlaget.

Min lösning på problemet var att jag tog loss hela listen, sågade isär skarvarna (minns inte om det var i nederkant eller i ovankant) och limmade tillbaka den i två delar med Sikaflex. Glipan som blev efter snittet fylldes också med Sikaflex för att hindra läckage och tillåta lite rörelser. På detta sätt får öppningen sin rätta storlek, Sikaflexen får stor yta att fästa mot och listen kan krympa vidare utan att dra ihop hela öppningen.

Viktigt är att man gör ordentligt rent med aceton, både i listens spår och längs kanten på rufföppningen så att Sikat fäster bra.

Mvh
Fred

EDIT:

Såg att du använt superlim...det är inte en speciellt bra produkt för att limma saker som behöver kunna flexa lite. Se till att du får bort alla rester av superlimmet innan du ger dig på att utföra det jag skrev ovan.

Senast ändrad av Flintstone | 18 december 2011 | 12:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren och tipsen. och visst har ni rätt; den har släppt i övre delen och förra ägaren måste brukat mycket våld eftersom även luckans ena hörn ser lagad ut. Jag har använt en mejsel och nu har den släppt helt på  vänstra sidan.

Jag var själv inne på att ta bort listen helt, kapa den och sätta dit den igen, men visste som sagt inte om det var möjligt.  Anade nästa attt Biltemas superlim inte var något vidare!

Är det någon som hafte en gennaker? Jag har köpt en ny sådan(Bodings) och undrar lite om jag måste försöka få till ett slags peke i fören och två block bak. Eller kan man använda knaparna i aktern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den typ av list som används runt ruffluckan på Stortrissarna har en ganska speciell profil. Den är troligen specialtillverkad så Kuntze har den tyvärr inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...