Gå till innehåll
onsdag 31 december 2025
thorsten

Den eviga frågan om start/laddström

Rekommendera Poster

Hej! jag vet att det finns tusen frågor och svar ang. detta ämne. Jag har sökt på forum men ej hittat det jag söker. Så min fråga lyder:

Jag har ett startbatteri 70 ah och 2st förbrukarbatterier på 100ah styck = 200ah.

Dom är helt separerade från varandra. Startbatteriet ger BARA ström till start och instrumenten.

Förbrukarna går på förbrukningsbanken. 

HUR gör man med laddningen från motorn här? Jag vill ha laddning från generatorn på båda bankerna. Men dom har olika amperetal, kommer dom att gå sönder? Sett att det finns skiljeanod, men aldrig sett någon använda det? Annat tips? 

Allt är utrivet och jag bygger från grunden.

MVH

\ Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst med en Septor på min båt, som är utrustad med två separata batteribanker: 150Ah för start och 300 Ah för förbrukning.  När laddningen börjar går all ström till startbatterierna tills laddspänningen når 13,8 V (Valbar spänningsnivå). Därefter laddas båda batteribankerna parallelllt. Ger mycket lågt spänninngsfall och har fungerat perfekt under många år. Septorn tål 70 A, vilket är långt över den laddsröm du uppnår under normala förhållanden. 

Kolla länken: http://tystor.net/pdf_pro/SE1275_0701.pdf

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har just ett pågående prov med nämda skiljerelä, har pågått sedan sjösättningen i våras, har inte sett något som jag anser negativt, och heller inget positivt, altså har det fungerat en sommar utan att göra något väsen av sig.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma erfarenhet som du. Det har inte gjort något väsen utan bara fungerat en säsong mycket bra, och det tycker jag är positivt. Grejor som fungerar skall inta märkas utan bara vara och göra sitt jobb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att spänningsavkännande reläer drar en lite aning ström hela tiden?

Som jag ser det vill jag ha så få saker som möjligt som ligger och drar (flera bäckar små...) därför har jag i tidigare båtar alltid valt Bosch-varianten som marknadsförs av Skyllermarks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, därför bör spänningsskiljande relä kopplas så att dess avkännare blir spänningslös när man bryter huvudströmbrytaren. Den ska alltså kopplas på generatorns 12V före huvudströmbrytaren. Annars drar den ut batteriet även om det kan ta nån månad eller två.

I ett inlägg ovan står att skiljerelä är det enklaste och effektivaste lösningen. Den är enklast men inte effektivast. En generator laddar ofullständigt och långsamt, den behöver därför hjälp med laddningen som beskrives i den länk jag har i ett inlägg ovan. Då blir det både mera och snabbare laddning, men den är dyrare. Har man segelbåt eller ligger mycket i naturhamn är Ctek-lösningen mycket mer effektiv.

Senast ändrad av Paliswe | 18 december 2011 | 15:34

post-10017613-1394236890,305_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man segelbåt eller ligger mycket i naturhamn är Ctek-lösningen mycket mer effektiv Håller med dig att detta är effektivare, då en generator tar väldigt lång tid på sig för att toppladda, om den ens någonsin gör der. Därför har jag en Cetek laddare i segelbåten för landström som får toppladda då och då tillsammans med en en solcell med regulator. Detta är en mycket billigare och enklare lösning än den du visar, men som jag tyvärr inte kan räkna hem efter mina behov. Ändå har jag batteribanker på 88Ah 460Ah. 

I trailerbåten har jag Biltemas skiljerlä som är spänningslöst när huvudbrytaren bryts, enligt din bild. Enkelt och kostnadseffektivt för mina behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar grabbar!  Jag har en helt separerad bank till förbrukningen. Hur fungerar det då med skiljerelä? Kan man endå köra med skiljerelät eller måste jag ha en laddningsfördelare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skiljerelät är en laddningsfördelare. När reläet sluter fördelas laddningen mellan batteribankerna. Se bilden/kopplingschemat längre upp i tråden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis har jag kopplat som Paliswe föreslår, därmed inga som helst problem med att reläet drar någon ström.

Skyllermarks ja jag är oerhört imponerade av deras förmåga att marknadsföra sina produkter, dom har verkligen lyckats.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vissa är duktiga på sin kopparförsäljning. Ganska goda råd men rätt dyra.

Jag har inte på något ställe på kopparförsäljarens sidor sett att man kan få bra laddning på annat sätt än att lasta ned båten med mer av den dyra metallen.

Istället för att lägga pengarna på mer koppar och få en obetydlig laddningshöjning kan man skaffa en ny generator med spänningsavkänning på förbrukningsbatterierna. Då slipper man dra nya tjocka kablar. Det nya är en 1,5 kvmm ledare som presenterar spänningen (Volten) på batteriet så generatorn anpassar spänningen och spänningsfall i ledare och kontaktytor och eventuella avskiljningsdioder.

Generatorn ligger då och kör ut 15,5V och batteriet får 14,5V om det försvinner 1 V på vägen vilket inte är ovanligt. T.ex 0,7V går bort i skiljedioden. skiljediodeerna var vanliga för några år sen och har nu på en del båtar ersatts av reläer på kopparförsäljarens tips. Ganska bra men inte bäst. Bäst hade det blivit om kopparförsäljaren eller nån annan sålt generatorer med senseledare (spänningsavkänning) istället och att den kopplats in.

På generatorleverantörens prislista kunde då också finnas med en liten dosa med strömbrytare. HÖG/NORMAL laddning.

Har kopplat in en hemgjord sådan och har möjlighet till batterikokning. Eller equalizing som man också kallar det när man menar att batterierna ska bubbla och blanda batterisyran så den blir omblandad vilket visat sig vara bra för batteriernas liv.

Det har visat sig att den strömbrytaren nästan alltid står på HÖG-läge på vår båt trots att den går ovanligt mycket med motor. Behöver ändå inte fylla batterivatten mer än en gång/år högst.

Med den nya generatorn med senseledning kan alltså man tillåta den spänningssänkning (spänningsfall) som alltid en diod har (0,5-0,7V beroende på diodtyp). 

Det som blir enklare är också allt funderande om reläkoppling och bakström. Dioden leder inte strömmen baklänges heller när generatorn slutat snurra. Dioden fungerar som en backventil.  

Dioden/erna isolerar den ena strömkretsen från den andra. Lätt alltså att ha flera separata batterier om man vill. T.ex några för kylen, för bogpropellern om man vill. Eller koppla ihop alla batterierna om man önskar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är tycker inte att man skall koppla ihop olika typer av batterier. Eller betala flera tusen för en sats med några reläer och lite kabel....

Jag kör med Argo skiljeanod sedan 3 år (680:-), och har inta haft några som helst problem. Men kolla så den tål strömmen (A) som levereras från motorns generator.

http://www.marinshopen.se/TillbehörsShopen/tabid/258/CategoryID/356/List/1/Level/a/ProductID/72764/Default.aspx?SortField=ProductName,ProductName

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med cteks utrustning installerad som paliswe beskriver med en bild tidigare i tråden är anslutning av skiljerelä före eller efter huvudbrytare inte något problem. Multipass och D250' an laddar ur batterierna mindre än 1 Ah vardera per månad.

Vill man ha förbrukarna frånskiljda när båten är obemannad men ändå kunna ladda med landström så ansluter man laddarna mellan huvudbrytare och battriets pluspol. Behöver man inte det så kan man ansluta efter huvudbrytare.

Jag har upptäckt att D250'an laddar förbrukningsbatterierna från startbatteriet även när inte generatorn laddar startbatteriet. Detta ser man på att den gröna dioden lyser även när man stannat motorn. Startbatteriet har trots detta aldrig blivit urladdat, så laddningen avstannar antagligen när startbatteriets spänning sjunkit till en viss nivå. Funktionen att flytta över energi till förbrukaren från startbatteriet, som inte behövs där, är ju ytterligare en optimering av uttnyttja medhavd batterikapacitet.

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej vad säger ni om dessa två val då

-byta ut förbrukningsbatteriet 75 ah idag till 105 eller 120 ah och ha kvar det tidigare 75:an kvar som reserv

eller

-skaffa solceller och ha kvar tidigare 75 ah batteriet (50 w solcell?)

förbrukning och start är åtskilda, startbatteriet är också 75 ah

det som ska drivas är ett fast monerat kylskåp (okänd förbrukning, årsmodell 2007, ca 20 liter) och ett nytt 0,4 ah mobilt kylskåp 18 l samt ev några enstaka lampor under mycket kort tid

vad skulle ni valt????

enlightened

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...