egerskog 0 Postad 10 December , 2004 Hej är det någon som har några fyndiga inlägg (erfarenheter) hur man sänker en kort rigare 12 cm på spegeln? har kollat på färdiga konsept hissbara och fasta. kan det inte bli problem med styrningen möjligheten att tilta upp motorn osv. snart suzuki ägare!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 10 December , 2004 Kolla på mojligheten att förlänga riggen i stället. Vet inte om det finns till din motor, men till många finns det kit att köpa för ombyggnad. En bit man sätter mellan växelhuset och riggen samt drivaxel och kylvattenrör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 10 December , 2004 Grundtipset är förstås att köpa båt/motor som passar ihop. Det är i 98 fall av hundra såväl bättre som billigare än att bygga om och ha sig. Mellanbitar för konvertering till lång rigg har inte funnits sedan hedenhös (tidigt 70-tal). Vad är det för typ av båt och motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
egerskog 0 Postad 10 December , 2004 cresent 495 med en suzuki 40 hk 82-83 snacka med lokala marinan de rekomenderade att ta ur spegeln och plasta förstärka om motor brunnen tillät det med höjd osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 16 December , 2004 Mellanbitar för konvertering till lång rigg har inte funnits sedan hedenhös (tidigt 70-tal). Jodå, det finns att köpa till nyare motorer också. Läste just om en som förlängde riggen på en 30 hästars Johnson årsm 2004 med ett sådant kit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas_E 0 Postad 17 December , 2004 Jag försökte i somras att sätta på en lång rigg på en kortriggad motor. Den lokala motorreparatören var övertygad om att jag inte skulle lyckas, och han fick rätt. Jag hade två likadana motorer, med olika rigg. Den ena gick inte och den andra hade skuret växelhus. Hade bägge motorerna varit nya hade det kanske gått, men nu talar vi om Mercury 20, från sent 70-tal. Själva växelhusdelen var den som var olika hög, så början var inte så svår. Men som reparatören så riktigt sa, det gick inte att få loss drivaxeln ur själva motorn. Inte på någon av motorerna. Den sitter med splines, men fastnar, uppenbarligen rätt så ordentligt. Alla typer av milt och grovt våld provades, utan resultat. Så det kan vara vissa praktiska problem att fixa det som borde gå, på papperet. Att sänka akterspegeln skulle jag avråda från. Du har själv listat några av de problem som kan uppstå. Dessutom blir det nog knepigt att fördjupa motorbrunnen. Sälj motorn och köp en begagnad med lång rigg. Det blir nog trots allt den bästa lösningen. Förmodligen den billigaste också, om din arbetstid ska vara värd någonting... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 17 December , 2004 Sälj kortriggen & köp långriggat, bäst både ekonomiskt och säkerhetsmässigt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser